Deprem Sonrası Geçici Barınma Alanları: Deprem Bölgelerinde Acil Barınmaya Yönelik Yapı Stüdyosu Önerileri


Creative Commons License

Özmen F., GÜLTEK M., mutlu avinç g., SARICIOĞLU P., yıldız a.

Turkish Studies (Elektronik), cilt.19, sa.1, ss.351-369, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 19 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.7827/turkishstudies.73054
  • Dergi Adı: Turkish Studies (Elektronik)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: IBZ Online, ERIC (Education Resources Information Center), Index Islamicus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.351-369
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eğitim, afet yönetimi konusunda farkındalığı artıracak en hızlı araç olarak önemli bir işleve sahiptir. Bu bağlamda eğitimin bireylere kazandırdığı yenilikçi fikirleri eyleme dönüştürme potansiyeli, deprem sonrası yaşam alanlarının sağlıklı ve sürdürülebilir gelişimi açısından önemlidir. Dolayısıyla afetlere karşı tepkisel yaklaşımdan önleyici yaklaşıma geçiş için mimar ve mühendislerin eğitimi büyük önem taşımaktadır. Bu çerçevede, Gazi Üniversitesi Mimarlık Bölümünde 2022-2023 bahar dönemi içerisinde “M 3091-Mimarlık ve Yapı Projesi Stüdyosu” dersinde deprem sonrası yaşam alanları için çözüm önerileri araştırılmıştır. Bunun için öğrencilerden üç veya dört kişilik gruplar halinde, belirli bir bölgeye kültürel ve bağlamsal olarak uygun bir afet sonrası yaşam alanları tasarımı geliştirmeleri istenmiştir. Bu süreçte öğrenciler sürdürülebilir, kolayca taşınabilir ve inşa edilebilir çözümler geliştirmeye teşvik edilmiştir. Dersin kazanımı olarak öğrenciler, afet sonrası yaşam alanları ihtiyaçları, yerleşimi, prefabrikasyon, yerinde üretim ve yeniden kullanım gibi konularda bilgi sahibi olmuştur. Yapı stüdyosu eğitimine yönelik bu yaklaşım, öğrenilenleri sınıf ötesine aktarma, olumlu değişimi etkileme ve mimarlık aracılığıyla sürdürülebilir bir geleceğe katkıda bulunma potansiyelini ortaya koymaktadır. Bunun yanında, bu yönde eğitim alan ve proje üreten öğrenciler/mimarlar, toplum sorunlarına farkındalık kazanmaktadır. Çalışmanın literatüre katkısı, farklı nitelikte afet riski taşıyan bölgeler için, kültürel ve bağlamsal koşullara uygun geçici barınma alanları geliştirilmesidir. Sonuç olarak, çalışma kapsamında sunulan öneriler, afet durumlarında toplumların yeniden yapılanması ve acil durum planlaması için değerli fikirler içermektedir. Buradan hareketle bu araştırmanın benzer eğitim araştırmalarına da yol gösterebileceği öngörülmektedir.
Education has an important function as the fastest tool to raise awareness on disaster management. In this context, the potential of education to transform innovative ideas into action is important for the healthy and sustainable development of post-earthquake living spaces. Therefore, the education of architects and engineers is of great importance for the transition from a reactive approach to a preventive approach against disasters. In this framework, solutions for post-earthquake living spaces were investigated in the "M 3091- Architecture and Building Project Studio" course in the spring semester of 2022-2023 at Gazi University Department of Architecture. For this purpose, students were asked to develop a culturally and contextually appropriate post-disaster living space design for a specific region in groups of three or four. In this process,students were encouraged to develop sustainable, easily transportable and constructible solutions. As an outcome of the course, students have gained knowledge on post-disaster living space needs, settlement, prefabrication, on-site production and reuse. This approach to building studio education reveals the potential to transfer what is learned beyond the classroom, to affect positive change and to contribute to a sustainable future through architecture. In addition, students/architects who receive education and produce projects in this direction gain awareness of social problems. The contribution of the study to the literature is the development of temporary shelter areas suitable for cultural and contextual conditions for different disaster-prone regions. As a result, the recommendations presented in the study contain valuable ideas for the reconstruction of societies and emergency planning in case of disasters. From this point of view, it is foreseen that this research can guide similar educational research.