GEFAD / GUJGEF, vol.3, no.40, pp.1295-1317, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
Bu çalışmada, bilişsel-davranışçı terapiye dayalı aşamalı kas gevşeme egzersizlerinin flüt
öğrencilerinin sınav kaygısına etkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma, gerçek deneysel
araştırma yaklaşımlarından öntest-sontest kontrol gruplu seçkisiz desen temel alınarak
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018- 2019eEğitim-Öğretim Yılının Bahar
Döneminde, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik
Eğitimi Ana Bilim Dalında flüt çalmaya lisans 1. sınıfta başlamış 1.sınıf flüt öğrencileri (n=10)
oluşturmaktadır. Sekiz hafta boyunca, haftanın bir günü 45’er dakikalık bir ders saati süresince
gerçekleştirilen deneysel işlem sürecindedeney grubuna aşamalı kas gevşeme egzersizlerine
dayalı flüt öğretim programı; kontrol grubuna ise geleneksel flüt öğretim programı
uygulanmıştır. Araştırmada veriler, “Bireysel Çalgı Performans Sınavı Kaygı Ölçeği”
kullanılarak eldeedilmiştir. Verilerin analizinde öncelikle puanların Shapiro-Wilk testi
sonuçlarına ve çarpıklık-basıklık değerlerine bakılmıştır. Tanımlayıcı istatistiklere ilişkin
değerler tespit edildikten sonra uygulama öncesi deney ve kontrol gruplarının öntest puanlarının
karşılaştırılmasında Mann-Whitney U testi uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarının uygulama
öncesi ve sonrası puanlarındaki farklılıkların tespit edilmesinde ise Wilcoxon İşaretli Sıralar testi
uygulanmış ve etki büyüklüğü (r) değerlerine bakılmıştır. Son olarak, her iki grubun sontest
puanlarındaki farklılıkların belirlenmesi amacı ile Mann-Whitney U testi uygulanmıştır.