GÜ Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri Kongresi-IV, Ankara, Türkiye, 12 - 13 Aralık 2024, ss.1-2, (Özet Bildiri)
BİLİMSEL İRADE GÖSTERME VE
SARMALLI BİLİMSEL DİYALOG KURMADA ÖNGÖRÜLEN FORMASYONLAR
Mustafa
Karaağaçlı[1]
Bilimsel irade gösterme
açık görüşlü, hoş görülü, sabırlı, amaçlı olma ve
eleştirel düşünme yeterlikleriyle ilgili olup, bilimsel irade ve sarmallı bilimsel
diyalogdan uzaklık ise çok yönlü ve sistematik düşünememe, analitik
davranamama, açık iletişim kuramama, kaynakları
kontrol edememe, genelleme yapamama bilişsel ve duyuşsal yetersizliklerini
gündeme getirmektedir. Anılan yetersizlikleri belirli sınırlılıklar içinde
gidermek için girişilen bu çalışmada; “bilimsel
irade gösterme ve sarmallı bilimsel diyalog kurmada öngörülen formasyonlar nelerdir?”
problem olarak ele alınmaktadır. Çalışmanın temel amacı, bilimsel irade gösterme
ve sarmallı bilimsel diyalog kurmanın
kavramsal ve işlevsel özeliklerini ortaya koymaktır. Çalışma bilimsel irade gösterme ve
sarmallı bilimsel diyalog kurmanın davranış özelliklerini betimlemesi
yönüyle önem taşımaktadır. Çalışma, betimsel türde tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir.
Çalışmanın başlıca veri kaynaklarını ilgili evrensel ve ulusal
alan yazınla araştırmacının postpozitivist görüşleri ve gözlemleri oluşturmuştur. Çalışmanın
somut bulgularında; bilimsel irade göstermede; bilimsel problem çözme, sarmallı
diyalog kurmada tezli, antitezli ve
sentezli tartışmalar yapma, bilim üretmede, bilimsel irade gösterme,
bilimsel tutumlu olma işlevsel
formasyonlar içerirken; geleneklere, otorite figürlerine ve kişisel deneyimlere bağlı problem çözme
ise bilimsel irade ve sarmallı
diyalog kurma özelliklerinden uzak görülmektedir. Çalışmada, bilimsel irade
gösterme ve sarmallı diyalog kurmak için, bilimsel araştırma yöntem biliminin
ve etik ikliminin geliştirilmesinde özel düzenlemelere gidilmesi, özel
düzenlemelerde ise girdi, işlem, çıktı ve dönüt öğeleri tümelinde
sistem yaklaşımının erken eğitim yaşlarında uygulanması önerilmektedir.
Anahtar
Kelimeler: Bilim, bilimsel irade ve sarmallı bilimsel diyalog
Tema:
Eğitim Programları ve Öğretim, Eğitim Felsefesi ve Eğitim
Sosyolojisi
SHOWING SCIENTIFIC WILL AND PREDICTED FORMATIONS
IN ESTABLISHING A SPIRAL SCIENTIFIC DIALOGUE
Mustafa
Karaağaçlı1
Demonstrating scientific will is related to the competencies of being open-minded, tolerant, patient, purposeful and critical thinking, while being away from scientific will and spiral scientific dialogue is related to the inability to think versatile and systematically, to act analytically, to communicate openly, to control the sources, to generalize, to cognitive and affective. brings to the fore its shortcomings. In this study, which was undertaken to eliminate the mentioned deficiencies within certain limitations; “What are the envisaged formations in showing scientific will and establishing spiral scientific dialogue?” is considered as a problem. The main purpose of the study is to reveal the conceptual and functional characteristics of showing scientific will and establishing spiral scientific dialogue. The study is important in that it describes the behavioral characteristics of showing scientific will and establishing a spiral scientific dialogue. The study was carried out with a descriptive scanning model. The main data sources of the study were the relevant universal and national literature and the researcher's postpositivist views and observations. In the concrete findings of the study; in showing scientific will; While scientific problem solving, making discussions with thesis, antithesis and synthesis in spiral dialogue, showing scientific will in producing science, and being scientifically frugal include functional formations; Problem solving based on traditions, authority figures and personal experiences is seen as far from scientific will and spiral dialogue. In the study, it is recommended that special arrangements should be made in the development of scientific research methodology and ethical climate in order to show scientific will and establish a spiral dialogue, and in special arrangements, the system approach should be applied in the early education ages, including input, process, output and feedback elements.
Key Words: Science, scientific will and spiral scientific dialogue
Theme: Curriculum and Instruction, Philosophy of Education and Sociology of Education
______________________
[1] Dr. Öğr. Üyesi, Gazi
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, mkara@gazi.edu.tr