BİLİMSEL İRADE GÖSTERME VE SARMALLI BİLİMSEL DİYALOG KURMADA ÖNGÖRÜLEN FORMASYONLAR


Creative Commons License

Karaağaçlı M.

GÜ Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri Kongresi-IV, Ankara, Türkiye, 12 - 13 Aralık 2024, ss.1-2, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

BİLİMSEL İRADE GÖSTERME VE

SARMALLI BİLİMSEL DİYALOG KURMADA ÖNGÖRÜLEN  FORMASYONLAR

Mustafa Karaağaçlı[1]

Bilimsel irade gösterme açık görüşlü, hoş görülü, sabırlı, amaçlı olma ve eleştirel düşünme yeterlikleriyle ilgili olup, bilimsel irade ve sarmallı bilimsel diyalogdan uzaklık ise çok yönlü ve sistematik düşünememe, analitik davranamama, açık iletişim kuramama, kaynakları kontrol edememe, genelleme yapamama bilişsel ve duyuşsal yetersizliklerini gündeme getirmektedir. Anılan yetersizlikleri belirli sınırlılıklar içinde gidermek için girişilen bu çalışmada; “bilimsel irade gösterme ve sarmallı bilimsel diyalog kurmada öngörülen formasyonlar nelerdir?” problem olarak ele alınmaktadır. Çalışmanın temel amacı, bilimsel irade gösterme ve sarmallı bilimsel diyalog kurmanın  kavramsal ve işlevsel özeliklerini ortaya  koymaktır. Çalışma bilimsel irade gösterme ve sarmallı bilimsel diyalog kurmanın davranış özelliklerini betimlemesi yönüyle önem taşımaktadır. Çalışma, betimsel türde tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın başlıca veri kaynaklarını ilgili evrensel ve  ulusal  alan yazınla araştırmacının postpozitivist  görüşleri ve gözlemleri oluşturmuştur. Çalışmanın somut bulgularında; bilimsel irade göstermede; bilimsel problem çözme, sarmallı diyalog kurmada tezli, antitezli  ve sentezli tartışmalar yapma, bilim üretmede, bilimsel irade gösterme, bilimsel  tutumlu olma işlevsel formasyonlar içerirken; geleneklere, otorite figürlerine ve  kişisel deneyimlere bağlı problem  çözme   ise  bilimsel irade ve sarmallı diyalog kurma özelliklerinden uzak görülmektedir. Çalışmada, bilimsel irade gösterme ve sarmallı diyalog kurmak için, bilimsel araştırma yöntem biliminin ve etik ikliminin geliştirilmesinde özel düzenlemelere gidilmesi, özel düzenlemelerde ise  girdi,  işlem, çıktı ve dönüt öğeleri tümelinde sistem yaklaşımının erken eğitim yaşlarında uygulanması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Bilim, bilimsel irade ve sarmallı bilimsel diyalog

Tema: Eğitim Programları ve Öğretim, Eğitim Felsefesi ve Eğitim Sosyolojisi

 

 

 

 

SHOWING SCIENTIFIC WILL AND PREDICTED FORMATIONS

IN ESTABLISHING A SPIRAL SCIENTIFIC DIALOGUE

Mustafa Karaağaçlı1

Demonstrating scientific will is related to the competencies of being open-minded, tolerant, patient, purposeful and critical thinking, while being away from scientific will and spiral scientific dialogue is related to the inability to think versatile and systematically, to act analytically, to communicate openly, to control the sources, to generalize, to cognitive and affective. brings to the fore its shortcomings. In this study, which was undertaken to eliminate the mentioned deficiencies within certain limitations; “What are the envisaged formations in showing scientific will and establishing spiral scientific dialogue?”  is considered as a problem. The main purpose of the study is to reveal the conceptual and functional characteristics of showing scientific will and establishing spiral scientific dialogue. The study is important in that it describes the behavioral characteristics of showing scientific will and establishing a spiral scientific dialogue. The study was carried out with a descriptive scanning model. The main data sources of the study were the relevant universal and national literature and the researcher's postpositivist views and observations.  In the concrete findings of the study; in showing scientific will; While scientific problem solving, making discussions with thesis, antithesis and synthesis in spiral dialogue, showing scientific will in producing science, and being scientifically frugal include functional formations; Problem solving based on traditions, authority figures and personal experiences is seen as far from scientific will and spiral dialogue.  In the study, it is recommended that special arrangements should be made in the development of scientific research methodology and ethical climate in order to show scientific will and establish a spiral dialogue, and in special arrangements, the system approach should be applied in the early education ages, including input, process, output and feedback elements.

 

Key Words: Science, scientific will and spiral scientific dialogue
Theme: Curriculum and Instruction, Philosophy of Education and Sociology of Education

______________________

[1] Dr. Öğr. Üyesi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, mkara@gazi.edu.tr

 



 

 



[1] Dr. Öğr. Üyesi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, mkara@gazi.edu.tr