Türkiye’de Proje ve Yapım Yönetimi Eğitiminin Üniversite Programlarındaki Yeri


Creative Commons License

Ince A., Toprakli A. Y.

THE JOURNAL OF INTERNATIONAL SOCIAL RESEARCH, cilt.12, sa.65, ss.403-410, 2019 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 65
  • Basım Tarihi: 2019
  • Doi Numarası: 10.17719/jisr.2019.3456
  • Dergi Adı: THE JOURNAL OF INTERNATIONAL SOCIAL RESEARCH
  • Derginin Tarandığı İndeksler: ERIC (Education Resources Information Center), Index Islamicus, Linguistic Bibliography, Linguistics & Language Behavior Abstracts, MLA - Modern Language Association Database, Political Science Complete, Sociological abstracts, Worldwide Political Science Abstracts
  • Sayfa Sayıları: ss.403-410
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Türkçe Özet:

Proje ve yapım yönetimi (PYY) küresel ölçekte ayrı bir disiplin olarak evrilmişken, bu alanın Türkiye'deki mimarlık eğitimine entegrasyonu özel bir incelemeyi gerektirmektedir. Bu çalışma, Türk üniversitelerinin mimarlık programlarındaki PYY eğitiminin mevcut durumunu analiz etmekte; lisans ve lisansüstü düzeydeki ders içeriklerini gözden geçirmekte ve PYY'nin sıklıkla ayrı bir akademik alan oluşturduğu uluslararası gelişmelerle eğitimdeki eğilimleri karşılaştırmaktadır. Türkiye genelinde görev yapan mimarlardan elde edilen anket verileri aracılığıyla, araştırma, mezunların üstlendikleri mesleki rolleri (örn. tasarım, şantiye yönetimi, idari görevler) ve aldıkları PYY eğitiminin mesleki kariyerlerindeki yeterliliğine ve uygulanabilirliğine ilişkin algılarını değerlendirmektedir. Bulgular, mimarlık müfredatlarında PYY'ye verilen sınırlı önemi, mezunların görev aldığı çeşitli rollerle karşılaştırarak mevcut eğitim ortamına dair ampirik bir kesit sunmaktadır. Bu durum, mimarlık programlarının -belki de artırılmış ders seçenekleri veya özel uzmanlık alanları yoluyla- mezunları Türkiye'deki çağdaş inşaat sektörünün çok yönlü yönetimsel gereksinimlerine daha iyi hazırlayacak şekilde geliştirilebileceği potansiyel alanların altını çizmektedir.

Anahtar Kelimeler: Yapım Yönetimi, Proje Yönetimi, Mimarlık Eğitimi, Müfredat, Yükseköğretim, Anket, Mesleki Uygulama, Sektör İhtiyaçları, Türkiye.

English Abstract:

While project and construction management (PM/CM) has evolved into a distinct discipline globally, its integration within Turkish architectural education warrants examination. This study analyzes the current state of PM/CM education in Turkish university architecture programs, reviewing undergraduate and postgraduate course offerings and comparing the educational trajectory with international developments where PM/CM often constitutes a separate academic field. Employing survey data from practicing architects across Turkey, the research investigates the types of professional roles graduates undertake (e.g., design, site management, administration) and evaluates the perceived adequacy and applicability of their university-level PM/CM coursework to their subsequent careers. The findings provide an empirical snapshot of the current educational landscape, contrasting the limited emphasis on PM/CM within architectural curricula against the diverse roles graduates occupy. This highlights potential areas where architectural programs could be enhanced—perhaps through increased course offerings or specialized tracks—to better equip graduates for the multifaceted management demands of the contemporary Turkish construction industry.

Keywords: Construction Management, Project Management, Architectural Education, Curriculum, Higher Education, Survey, Professional Practice, Industry Needs, Turkey.