Ulaşım ve Trafik Güvenliği Dergisi, cilt.1, sa.3, ss.11-17, 2007 (Hakemli Dergi)
Son yıllarda, Türkiye’de kullanımı ve insan
hayatındaki yeri gittikçe artan tehlikeli maddelerin, karayolu ile taşınması da
doğal olarak bir yoğunluk kazanmıştır. Bu yoğunluğa rağmen, tehlikeli
maddelerin taşınma kriterleri, taşıyacak kişilerin eğitim şartları ve bu
konudaki yasal düzenlemeler henüz dünya standartlarına uygun olarak
düzenlenememiştir. Bu durum, gün geçtikçe, ülkedeki trafik güvenliği açısından
bir tehdit oluşturmaktadır. Bu çalışmada, Türkiye’de tehlikeli madde
taşımacılığının mevcut durumu ve yasal düzenlemeler ortaya konulmuş, dünyada
40’a yakın ülke tarafından kullanılan, “European
Agreement Concerning The International Carriage of Dangerous Goods By Road
(ADR)” genel hatlarıyla incelenmiş ve Türkiye’de tehlikeli madde
taşımacılığı ve eğitiminde, ADR ışığında, yapılması gerekenler öneriler halinde
sunulmuştur.
In recent years, carriage of dangerous goods by
road, of which place in human life and use have more increased in Turkey, has
normally intensified. In spite of this intensity, the criteria of carriage of
dangerous materials, the training requirements of the carriers, and the legal
regulations on this subject could not yet been regulated according to the world
standards. This situation forms a threat in respect of the traffic safety in
the country by the day. In this study, the current situation of carriage of
dangerous goods, and the legal regulations have been discussed and, “European Agreement Concerning the
International Carriage of Dangerous Goods by Road (ADR”, which is imlemented
by nearly 40 countries in world, has been examined in general terms and, the
things to do in carriage of dangerous goods and its training have been
presented as suggestions within the light of ADR.