Bu çalışmada, S235 ve S355 çelikler farklı kaynak parametreler kullanılarak MAG kaynak yöntemi kullanılarak birleştirilmiştir. Kaynaklı bölgeler makro olarak, manyetik parçacık (MT) ve sıvı penetrant (PT) testleriyle mikro olarak da optik mikroskop kullanılarak incelenmiştir. Ayrıca çekme dayanımın belirlenmesi amacıyla çekme testleri uygulanmıştır. Sıvı penetrant ve manyetik parçacık testleri sonucunda üretilen kaynaklı numunelerin yüzeylerinde herhangi bir kaynak hatasının oluşmadığı tespit edilmiştir. Mikroyapı incelemeleri sonucunda, ITAB’ların ergime sınırına yakın olan bölümlerinde tane kabalaşmasının olduğu, ana malzemeye yakın olana bölümlerinde ise ince yapıya sahip tanelerin oluştuğu belirlenmiştir. Ayrıca akım değerlerindeki artışla birlikte tane boyutunun da irileştiği belirlenmiştir. Çekme testlerinde boyun verme ve kopmaların ana malzemede meydana gelmiştir.
In this study, S235 and S355 steels were joined using different welding parameters in the MAG welding method. Welded areas were examined non-destructively using magnetic particle method and liquid penetrant testing method. In addition, microstructure examinations were carried out in welded areas using optical microscope. In addition, tensile tests were applied to determine the tensile strength. As a result of liquid penetrant and magnetic particle tests, it was determined that no welding defects occurred on the surfaces of the welded samples produced. As a result of microstructure examinations, it was determined that grain coarsening occurred in the parts of HAZs close to the melting limit, and finely structured grains were formed in the parts close to the base material. In addition, it was determined that the grain size became larger with the increase in current values. After the tensile tests, it was determined that necking and rupture occurred in the main material. It was also determined that no damage occurred in the weld areas of the tensile samples. After the tensile tests, the highest tensile strength (587±5 N/mm2) was obtained in the S355-S355 material pair combined using the welding current value number 3.