Araştırmanın amacı okul öncesi dönem çocuklarının motivasyon düzeyleri ile kaygı (anksiyete) düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada İlişkisel Tarama Modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2023-2024 eğitim öğretim yılının güz döneminde Erzurum ili Palandöken ve Yakutiye merkez ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ilkokulların anasınıfları ve anaokullarına devam eden 48-72 aylık çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak çocukların motivasyon düzeylerini ölçmek için “Okul Öncesi Çocuklar İçin Motivasyon Ölçeği (DMQ18)”, kaygı düzeylerini ölçmek için “Okul Öncesi Çocuklarda Anksiyete (Kaygı) Ölçeği (Öğretmen Formu)” ve araştırmacılar tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; çocukların motivasyon düzeylerinin cinsiyet ve okul türü değişkenlerine göre; çocukların kaygı düzeylerinin ise cinsiyet değişkenine göre farklılık göstermediği saptanırken (p>0.05); çocukların kaygı düzeylerinin okul türü değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır (p<0.05). “Çocuklarda Anksiyete (Kaygı) Ölçeği (Öğretmen Formu)”nin toplam puanı ile “Okul Öncesi Çocuklar İçin Motivasyon Ölçeği (DMQ18)”nin Yetişkinlerle Sosyal Sebat dışındaki alt boyutlarında negatif yönde ve düşük düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu; çocukların kaygı düzeylerinin motivasyon düzeylerini yordadığı saptanmıştır.
This study aimed to examine the relationship between motivation levels and anxiety levels of preschool children. Relational Screening Model was used in the research. The sample of the study consists of 48-72 months old children attending kindergartens and nursery classes of official primary schools affiliated with the Ministry of National Education in the central districts of Palandöken and Yakutiye in Erzurum province in the fall semester of the 2023-2024 academic year. The study data were collected using the "Personal Information Form", the "Motivation Scale for Preschool Children" and the "Anxiety in Preschool Children Scale (Teacher Form)". As a result of the study, it was determined that the motivation levels of the children did not differ according to the variables of gender and school type, and the anxiety levels of the children did not differ according to the gender variable (p>0.05), while the anxiety levels of the children differed significantly according to the variables of school type (p<0.05). It was determined that there was a negative and low-level significant relationship between the total score of the "Anxiety in Preschool Children Scale (Teacher Form)" and the sub-dimensions of the "Motivation Scale for Preschool Children" except for Social Persistence with Adults sub-dimension, and children's anxiety levels predicted their motivation levels.