Lise Öğrencilerini Fonksiyonel Olmayan Tutum Olumsuz Otomatik Düşünce Ve Sosyal Medya Bağımlılıkları


Ortabük Y., Şıngır H.

10TH INTERNATIONAL NEW YORK ACADEMIC RESEARCH CONGRESS ON SOCIAL, HUMANITIES, ADMINISTRATIVE, AND EDUCATIONAL SCIENCES, New York, Amerika Birleşik Devletleri, 11 Temmuz 2024, ss.321-323, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Doi Numarası: 10.5281/zenodo.12734922
  • Basıldığı Şehir: New York
  • Basıldığı Ülke: Amerika Birleşik Devletleri
  • Sayfa Sayıları: ss.321-323
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sosyal medya bağımlılığı (SMB) günümüzde özellikle gençler için önemli sorunlardan

biridir. Fonksiyonel olmayan tutum (FOT) ve olumsuz otomatik düşünceler (OOD) de bireyin

yaşam kalitesini düşüren çarpıtılmış bilişlerdir. FOT ve OOD’nin depresyon, anksiyete ve

diğer bağımlılık türleriyle ilişkisini araştıran çalışmalar oldukça fazladır. Bununla birlikte

FOT ve OOD’nin SMB ile ilişkisi ve SMB’yi yordama derecesini araştıran çalışmalara

ihtiyaç duyulmaktadır. Bu araştırmada, lise öğrencilerinin FOT, OOD ve SMB düzeyleri

arasındaki ilişki; FOT ve OOD’nin, SMB düzeylerini yordama gücü araştırılmıştır. Ayrıca,

lise öğrencilerinin FOT, OOD ve SMB düzeylerinin, demografik değişkenler bakımından

farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Nicel araştırma tekniği kullanılmıştır. Katılımcılar,

uygun örneklem yöntemiyle belirlenmiştir; 1547 lise öğrencisinden oluşmaktadır.

Katılımcılara demografik bilgi formu, Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Ölçeği Kısa Form

(FOTÖ-R), Otomatik Düşünceler Ölçeği (ODÖ) ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği 

(ESMBÖ) uygulanmıştır. İstatistiksel hesaplamalarda, korelasyon analizi, bağımsız örneklemler t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), ve regresyon analizi kullanılmıştır.

Yapılan araştırma sonuçlarına göre FOTÖ-R, ODÖ ve ESMBÖ puanları arasında, pozitif

yönde, orta düzeyde, anlamlı ilişki tespit edilmiştir. FOTÖ-R ve ODÖ’nün birlikte,

ESMBÖ’yü %20 oranında yordadığı belirlenmiştir. FOTÖ-R’nin, cinsiyet, yaş, gelir düzeyi

ve akademik başarıya göre farklılaşmadığı, günlük ortalama sosyal medyada geçirilen süreye

göre farklılaştığı; ODÖ’nün, yaşa göre farklılaşmadığı, cinsiyet, gelir düzeyi, akademik başarı

ve günlük ortalama sosyal medyada geçirilen süreye göre farklılaştığı; ESMBÖ’nün, gelir

düzeyi ve akademik başarılarına göre farklılaşmadığı, cinsiyet, yaş, günlük ortalama sosyal

medyada geçirilen süreye göre farklılaştığı belirlenmiştir. Bu araştırmayla elde edilen

verilerin, sosyal medya bağımlılığını önleyici çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.


Social media addiction (SMA) is a significant problem, particularly among young people

today. Dysfunctional attitudes (DA) and negative automatic thoughts (NAT) are distorted

cognitions that reduce an individual's quality of life. Numerous studies have examined the

relationship between DA and NAT with depression, anxiety, and other types of addiction.

However, there is a need for studies investigating the relationship between DA and NAT with

SMA and the extent to which they predict SMA. This study examines the relationship

between high school students' levels of DA, NAT, and SMA, and the predictive power of DA

and NAT on SMA levels. Additionally, the study investigates whether the levels of DA, NAT,

and SMA among high school students differ in terms of demographic variables. A

quantitative research technique was used. The participants were determined by a convenience

sampling method and consisted of 1547 high school students. Participants were administered

a demographic information form, the Dysfunctional Attitudes Scale-Short Form (DAS-R), the

Automatic Thoughts Scale (ATQ), and the Social Media Addiction Scale (SMAS). Statistical

calculations included correlation analysis, independent samples t-test, one-way analysis of

variance (ANOVA), and regression analysis. The results of the study found a significant,

moderate positive relationship between the scores of DAS-R, ATQ, and SMAS. It was

determined that DAS-R and ATQ together predicted 20% of SMAS. DAS-R did not differ

according to gender, age, income level, and academic achievement, but it did differ according

to the average daily time spent on social media. ATQ did not differ according to age, but it

did differ according to gender, income level, academic achievement, and average daily time

spent on social media. SMAS did not differ according to income level and academic

achievement, but it did differ according to gender, age, and average daily time spent on social

media. The data obtained from this study are expected to shed light on efforts to prevent

social media addiction.