Eğitimde Değişim Yönetimi: Örgütsel Değişim Kapasitesi Ölçeği Uyarlama ve Test Çalışması


Ertürk S., Uluğ F.

Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, cilt.60, sa.1, ss.246-263, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırma, eğitim örgütlerinin değişim kapasitesine yönelik algıların güvenilir ve geçerli bir şekilde ölçülmesini amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, yabancı dilden ana dile ölçek uyarlama/geliştirme sürecine yönelik adımlar takip edilerek Örgütsel Değişim Kapasitesi Ölçeği’nin (ÖDKÖ) test çalışması tamamlanmıştır. Bu süreçte, Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) gibi istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) taşra örgütünde görev yapan 167 şube müdürü ve 310 lise yöneticisinden toplanmıştır. Ölçek geliştirme sürecindeki adımlar, araştırma bulguları ile birlikte değerlendirilmiştir. Katılımcıların değişim kapasitesine yönelik algıları, cinsiyet, yaş, unvan, medeni durum ve coğrafi bölge gibi demografik değişkenler temelinde analiz edilmiştir. Bu analizlerde t-testi ve ANOVA gibi istatistiksel teknikler uygulanmıştır. Araştırma bulguları, ÖDKÖ’nün yalnızca eğitim örgütlerinde değil, farklı sektörlerde de uygulanabilir bir ölçüm aracı olduğunu göstermektedir. Ayrıca, ölçeğin değişim kapasitesini değerlendirme konusunda geçerli bir yöntem sunduğu ortaya konulmuştur. Bu çalışmanın, kurum ve kuruluşların değişim kapasitesini değerlendirme sürecine bilimsel bir temel sağlamanın yanında verilerin analizleriyle ortaya çıkan bulguların alanyazına ve karar alıcılara önemli katkılar sunduğu düşünülmektedir.
This study aims to measure perceptions of change capacity in educational organizations reliably and validly. To achieve this objective, Organizational Change Capacity Scale (OCCS) was adapted from a foreign language into mother tongue, following the necessary steps for scale adaptation/development. These steps were completed alongside validity and reliability tests. During this process, statistical methods such as Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) were utilized. The data were collected from 167 provincial branch managers and 310 high school administrators working in the Ministry of National Education (MoNE). The steps involved in the scale development process were assessed in conjunction with the research findings. Participants’ perceptions of change capacity were analyzed based on demographic variables such as gender, age, title, marital status, geographical region. Statistical techniques such as t-tests and ANOVA were employed in these analyses. The research findings indicate that OCCS is not only a valid measurement tool for educational organizations but also applicable to other sectors. Additionally, the scale was found to be a valid instrument for assessing change capacity. This study is considered to provide a scientific foundation for evaluating the change capacity of institutions and organizations. It is also believed that the research findings contribute significantly to the academic literature and provides valuable insights for decision-makers.