72. Yeni Özneli Siyasanın Beton Aşkı, Folklorik ve Otantik iklimi Yok Etti http://www.mektepligazete.com.Köşe Yazıları 19.08.2024.


Karaağaçlı M.

Diğer, ss.1-5, 2024

  • Yayın Türü: Diğer Yayınlar / Diğer
  • Basım Tarihi: 2024
  • Sayfa Sayıları: ss.1-5
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yeni Özneli Siyasanın Beton  Aşkı,

Folklorik ve  Otantik İklimi Yok Etti!

Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KARAAĞAÇLI

G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

 

1.Öndeyi

“Yeni Özneli Siyasanın Beton  Aşkı, Folklorik ve  Otantik İklimi Yok Etti!”  konulu bu çalışmanın  amacı;  Türkiye coğrafyasında  aşınan sosyolojik   iklimin geldiği noktaya ulusal  kamuoyunun  dikkatini çekmektir. Çalışma; ilgili alan yazın bulgularına ve yazarın postpozivitist görüşleriyle gözlemlerine dayalı oluşturulmuştur.

Çalışma; (1)Öndeyi, (2)Yeni Özneli Siyasa Evvelindeki Nostaljik İklim, (3)Servet Karşıtlığı Değil; Kamusal Yanlılık, (4)Yeni Özneli Siyasanın Beton  Aşkı, (5)Folklorik ve Otantik  İklim, (6)Türkiye  Coğrafyasındaki Folklorik  ve Otantik Yokluklar, (7)Sonuçlar, (8)Öneriler,  (9)Yargı ve Vargı  alt başlıklarında sistematize edilmiştir.

2.Yeni Özneli Siyasa Evvelindeki Nostaljik İklim

Çocukluk yıllarımda da  yani 1970’li dönemlerde de Türkiye  Kapitalizmle  yönetiliyordu. Ancak  o  zamanlarda  kamunun ekonomik girişimleri her daim yaşamsal  önem  taşıyan yol, su, elektrik, gaz,  şeker,  un, tekstil, çimento, ekmek,  demiryolu taşımacılığı, şehir içi  ulaşım kalemlerinden vazgeç-me-me  odaklıydı.

Bugünkü Türkiye coğrafyasında ise post-kapitalizmin  en  üst versiyonu olan  yeni liberalizm uygulanıyor.

Yeni özneli  liberal  siyasanın aşağıda 3  temelde yayılan  uygulamaları  salt ekonomik  düşün ve girişimlerle  sınırlı kalmadığından etkisel sonuçları  sosyal  yapının  folklorik  ve otantik  habitiflerini  de tutup kuşatıyor.

Yeni özneli  liberal siyasada;

·              Serbest piyasa ve özel  şirket aklı kamusal irade  gibi benimsenir.

·              Temel ekonomik kararlar özel sektör korumalı olarak uygulanır.

·              Sosyo-ekonomik düzenin kurgulayıcısı da rantiyecisi de özel teşebbüstür.

 

3.Servet Karşıtlığı Değil; Kamusal Yanlılık

Anayasal  ve  yasal  metinlere ek olarak 1948 Model İnsan  Hakları  Evrensel Bildirgesi  başta  olmak üzere   insan odaklı metinler  özgürlükler  temelinde seyahat,  mülk, eğitim  ve  iş  boyutlarında birey haklarını  savunur (TBMM,1987, Birleşmiş Milletler,1948, TİEK, 2016 ve Turner, 2020).

Birey haklarının  savunusu  ise öncelikle kamusal yapının işlevsel gücü, kuvveti,  dayanımı, kontrolü  ve sürdürülebilirliği  ile  doğrudan ilişkilidir.

·       Birinci zıt deyişle,  kamusal  zayıflık  bireysel  haklarının  koruyucusu  ve teminatı  olamaz!

·       İkinci  zıt deyişle,  minimal  kamu, makro kitlelerin bireysel, hukuki, sosyal, kültürel ve  ekonomik  haklarını  koruyamaz!

·       Üçüncü zıt deyişle, kamuyu küçülerek özelleştirmeyi güzelleyen yeni özneli tutucu kuşatmacı politikalar “bireysel  ve ulusal  özneli  yüklemler  kurmaz, dolayısıyla girişimler yapmaz!”

Neden mi? Çünkü;

Yeni özneli liberaller devletin kamusal hizmetlerinden çekilmesini isterler. Aksi görüşte olanları “çağın gerisinde kalmakla suçlarlar”(!). Yeni öznelerin  yönetsel tercihi, kamusal hizmetlerin sunumunda kollektivist  yaklaşım yerine tekelci özel-siyasayı  öne çıkarmasıdır (Mirowski, 2013).

Çükü, Liberalizmin ilkelerinden hareket eden ve postkapitalist dayanaklı yönetim olan yeni özneli liberalizm, devletin  müdahale  işlevini liberallikten daha zayıf halde görür (Harvey, 2015).

 

Yukarı satırların ara bir özet çıktısı olarak  denilebilir ki; “yeni özneli aksiyonlar  eleştiriler ve kamusal gerekçelendirmeler özünde  yatan  kıymet;  servet  karşıtlığından  değil;  kamusal  yanlılığın  bireysel, toplumsal, ulusal ve evrensel ürün  ve hizmetlerin dolaşımındaki  paylaşım verimliliğinin sağlanmasındandır.

 

4.Yeni Özneli Siyasanın Beton  Aşkı

Şu gezegende  kar  aralığı,  maliyet  ve satış  uçlarında en üst makasa  sahip olan girişimler beton türevli  işlerdir. Bu  kar  marjının yüksekliği,   rantiyeciliğe  düşkünlüğü  tetiklemektedir.  Çok ileri  statik, betonik  ve mimari  analizlere  girişmeden betona bir el  atan, el  attığının katlarınca cüzdan  kalınlığına  erişebilmektedir.

Hal  böyle  pragmatik  cezbedicilik taşıdığından yeni özneli liberaller için de   “beton aşkı”  vazgeçilmez olmaktadır.

Her ne  kadar Kamu İhale Kanunu(KİK), yürürlükte olsa da ve  aşağıda  ana çizgilerle  verilen ihalelerde uygulanacak esas ve usulleri belirlese de; “betonun  değdiği, girdiği ve yükseldiği kalemler,  rant  sevgisini dolayısıyla  beton  aşkını” dayanılmaz düşkün yapmaktadır.

4734  Sayılı Kamu İhale Kanunu

Bu Kanunun amacı, kamu hukukuna tâbi olan veya kamunun denetimi altında bulunan veyahut kamu kaynağı kullanan kamu kurum ve kuruluşlarının yapacakları ihalelerde uygulanacak esas ve usulleri belirlemektir (Madde 1).

 

Kanunda, uluslararası ihale uygulamalarına paralellik sağlamak amacıyla; açık ihale usulü, belli istekliler arasında ihale usulü, pazarlık usulü ve doğrudan temin olmak üzere dört ihale usulü bulunmaktadır  (KİK, 2003).

 

Bu düşkünlük beraberinde betona eli değenlere, yüksek  parasal  katma  değerler, yönetsel farklar, tercih edilebilirlik  ve davet edilebilirlik statüleri  sağlarken, toplumsal  ölçekte kamu  olanaklarından yararlanmayı da  getirmektedir.

5.Folklorik ve Otantik  İklim

Bir coğrafyanın folklorik kültürü halkın kültür ürünlerini, sözlü edebiyatını, geleneklerini, törelerini, inançlarını, mutfağını, müziğini, oyunlarını  ve halk hekimliğini inceler.

 

Folklorik iklim,  masal, efsane, atasözü, mani, halk hikayeleri, aşık edebiyatı, halk tiyatrosu, gelenek, görenek ve inançlar, anı, fıkra, manzum ve anlatmaları kapsar.

 

Kalıp sözler, dil ve anlatım, formel sayılar, sosyal normlar, geçiş dönemleri, halk bilgisi, bayramlar törenler kutlamalar, inanışlar, oyun eğlence ve spor, halk oyunları, halk çalgıları, giyim kuşam ve süslenme, halk sanatları ve zanaatları, halk mimarîsi, halklar ve halk mutfağıdır.

 

·       Otantik iklim ise gelenekselden gelen tüm bilgi, beceri, tutum ve ürünleri içerir.

·       Otantik, geçmişin izlerin günümüze bozulmadan taşımadır.

·       Otantik, saf, değiştirilmemiştir.

·       Otantik bir anlamda geleneksel, romantik  ve güçlü bir duygusal bağlılıktır..

 

6. Türkiye  Coğrafyasındaki Folklorik  ve Otantik Yokluklar

Türkiye coğrafyasındaki yeni  özneli  liberal uygulamalar  beton aşkıyla birleşince ortak  düşün ve  kollektivizm kaybolurken;  fırsatçı  ve  yarar elde  etme kurguları öne çıkıyor.

Çünkü;

·       Yerel ve yöresel sevilen  ortak bir yemek bile yenilemiyor.

·       Birey yuttaşın toplumsal aidiyeti  kayboluyor.

·       Hükümete iktidar  olanlar devlet sanılıyor.

·       Toplumsal özgünlük oligarşik özgürlüklere dönüşüyor.

·       Mufazakar  iklim aşınırken;  tutucu anlayış öne çıkıyor.

·       Mülakatlardaki  Kuşatmacı “benden-bizden” bakışı egemen oluyor.

·       Normal işler  lütufmuş gibi  sunuluyor.

·       “Ne  kadar kendin olursan o kadar  farklı olursun”  anlayışı yerine; aynı sakal, saç,  ve giysilerlerle prototipler yaygınlaşıyor.

·       Sonuçlar  amaç  oluyor. sonuçlar  amaç olunca  da işler ürünler ve hizmetler  değersizleşiyor.

·       Mesleki etiklikten  giderek uzaklaşılıyor.

·       Gereksiz manuel ve dijital enformatik  artıyor.

·       Twitter kısalıklarıyla olgu ve olayların özü-ayrıntısı  kayboluyor.

·       İnstegram görgüsüzlüğüyle,  yenilen yemekler,  kutlamalar, davetler, açılışlar,  vücutlar, ve bedenler sergileniyor.

·       65  IQ  ile yapılabilecek şeyler, abartılı dijital para  tuzaklarıyla  yaptırılıyor.

·       Adalet yönetimden  önde  olamıyor

 

7.Sonuçlar

“Yeni Özneli Siyasanın Beton  Aşkı,  Folklorik ve  Otantik İklimi Yok Etti!” konusunda  ulaşılan  sonuçlar  şunlardır:

·       Memlekette Normal işler kahramanlık  kabul  ediliyor.

·       Sosyal devletin temeli  olan Anayasal hak  ve  özgürlükler “yok da  veriliyor-muş” diktesi yapılıyor.

·       Birey yurttaş, toplum  ile devlet  arasındaki bağlar yabancılaşma olgusuyla zayıflıyor.

·       Hayat pahalılıklarıyla hayatın tadı kaçıyor.

·       Dinsel  simgeleri kullanma ve  bundan yararlanmalar artıyor.

 

8.Öneriler

“Yeni Özneli Siyasanın Beton  Aşkı,  Folklorik ve  Otantik İklimi Yok Etti!” konulu bu çalışmada ulaşılan  sonuçlar  doğrultusunda  uygulamalarda  dikkate alınmasında  yarar görülen  öneriler aşağıda  sıralanmaktadır:

·       Anadolu’nun folklorik ve otantik izleri  yatay mimari güzellemeleriyle  betona  tercih edilmemelidir.

·       50 metrekarelik bir toprak parçasına bile  beton yapmaya düşkün yeni özneli liberal uygulamalar beton aşkını tüketim kalemlerini artıran fizik-mekanlar yerine;  ürün  ve  iş üreten fabrika  mekanları yapmaya yönelmelidir.

·       Özel sektör temelli elektrik, su, doğalgaz kalemlerindeki enerji, şeker, fındık, çay, tekstil, çimento, inşaat, ulaştırma, taşımacılık  ve yol hizmeti  kalemleri kamu marifetiyle yürütülerek, abartılı  ve sıkça  uygulanan fiyat artışları önlenmelidir.

·       Devletin işleyişinde israf  düzeyindeki harcamalar beton aşkını tetiklediğinden, sözde değil (Hazine ve Maliye Bakanlığı, 2024) özde   tasarruf niyetli girişimlerle kamusal tasarruflar otantik tutumluluk içinde  gerçekleştirilmelidir.

·       Bina rantı yüksekliğini önlemede,  arsa ve arazi  imar  planları  anayasaya, kanunlara,  yerel ve merkezi  denetimler  eşgüdümü  içinde  yapılmalıdır.

 

9.Yargı ve Vargı

“Yeni Özneli Siyasanın Beton  Aşkı, Folklorik ve  Otantik İklimi Yok Etti!” tematiğinde ulaşılan  yargı ve varılan vargı  şu bağlamı içermektedir:

Yeni özneli  liberal anlayışlı beton aşkı, Osmanlı Devleti’ni tarihsel bağlamından uzak anlayıp, kutsal dava nitelemelerine atıflarda bulunurken; 18  Mart’ı, 23 Nisan’ı, !9  Mayıs’ı,  29 Ekim’i “Atatürk İlkelerine   ve Cumhuriyet’in Kuruluş Felsefesine” uygun doğru ve açık olarak kutlanması gereken durumlarda  örtük eğilim  göstermektedir.

Çünkü; siyasal kültürdeki aşınmaların, yoksulluk ve yolsuzluk olgularını normal görmenin çıkış noktalarından birinin  de “yeni özneli siyasanın beton aşkı olduğu  unutulmadan” üreten ulusal ölçekte Türkiye Coğrafyası planlanmalı, adaletli yönetimli, hakça paylaşımlı kollektivizm düşüncelİ politik  tercihlerde bulunulmalıdır.

 

Kaynaklar

Birleşmiş Milletler. (1948). İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi. "Universal Declaration Of Human Rights. Birleşmiş Milletler. 10 Aralık 1948. Ss. 71-77.

 

Hazine ve Maliye Bakanlığı. (2024). Kamuda Tasarruf ve Verimlilik Paketi. 13.05.2024.

 

Harvey, D. (2015). Neoliberalizmin Kısa Tarihi. Çev: Aylin Onacak. İstanbul: Sel Yayıncılık.

Karaağaçlı, M. (2021). Eğitimin Sosyolojisi. İkinci Yazım İkinci  Basım. 2021. Ankara: Kitapçı Basımevi Yayıncılık Dağıtım Tasarım San Tic. Ltd. Şti. Matbaa Sertfika No: 41356. ISBN No:978-605-62357-9-5. Bandrol Seri Aralıkları: THG-PRH 620851-620870.

Karaağaçlı, M. (2023-1). Özgürlük, Bağımsızlık  ve  Cumhuriyet Yolculuğunda  Evrensel Rol Model: Atatürk.  Bakü:  Azerbaycan Atatürk Merkezi  ve İksad İnstıtute  Tarafından  Düzenlenen 19 Mayıs  2023  Doğumunun 142. Yılında Atatürk 3. Uluslararası Sempozyumu. (Sözlü  bildiri metni)

Karaağaçlı, M. (2023-2). Her Durum ve Zaman Değişkeninde Kamu  Minimal  ve  İsteksiz  Olamaz!. Mektepli Gazete  Köşe Yazıları. www.mektepligazete.com.tr. 27.08.2023.

 

KİK, (2003).4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu İle 4735 Sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu. Yürürlüğe  giriş tarihi: 1.1.2003.

Mirowski, P. (2013). The Thirteen Commandments of NeoliberalismThe Utopian.

TİEK  (2016).Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanunu.  Kanun  No:6701,  Resmi Gazete  No: 29690.

TBMM,(1987). Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. Ankara: TBMM. Vakfı Ofset Tesisleri.

Turner, Bryan S. (2020). Eşitlik. Çev: Çağrı Mutaf. Ed: Bryan S. Turner. ss.286-288. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.

___________

İletişim ve Erişim

Dr.  Öğr. Üyesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

7e-posta         : mkara@gazi.edu.tr  

ORCID          : https://orcid.org/0000-0003-3488-1021

Web         (1): w3.gazi.edu.tr/~mkara 

Web         (2): https://avesis.gazi.edu.tr/mkara

Web         (3): www.yurtspor.com

Web         (4): www.mektepligazete.tebeşir

Web         (5): www.mektepligazete.bülten

Facebook  (1): Kirizma
Facebook  (2): Mustafa Karaağaçlı
Twitter         : M_Karaagacli_
İnstagram    : mustafakaraagacli1

Blog            :kirizma.blogspot.com