JOURNAL OF TURKISH STUDIES, cilt.15, sa.8, ss.3445-3470, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı Covid-19 küresel salgını döneminde öğretmenlerin uzaktan eğitim süreci
hakkındaki görüşlerini derinlemesine incelemek, uzaktan eğitimin olumlu ve olumsuz yanlarını ortaya
çıkarmak ve uzaktan eğitimin iyileştirilmesi için önerilerde bulunmaktır. Araştırma tarama modellerinden
durum çalışması (örnek olay tarama modeli) ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara’da
resmi okulöncesi, ilkokul, ortaokul ve özel eğitim kurumlarında görev yapmakta olan toplam 44 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmada veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen yapılandırılmış görüşme formu ile
çevrimiçi ortamda uygulanarak toplanmıştır. Araştırma verilerinin toplanması aşamasında, Gazi
Üniversitesi’ne etik kurul izni için başvurulmuş ve araştırma için 11.12.2020 tarih ve E.133138 sayılı etik
kurul onayı alınmıştır. Toplanan veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Görüşme sorularına verilen
cevaplardan tema ve kodlar oluşturulmuş, frekans dağılımları belirlenmiştir. Araştırma sonucunda
öğretmenlerin büyük çoğunluğunun uzaktan eğitim konusunda kendini yeterli ve orta düzeyde yeterli
gördüğü, deneyimi ve yeterliği olmayanların birçoğunun ise uzaktan eğitim süreci içerisinde kendilerini
geliştirdikleri ve yeterliklerini artırdıkları, bazı öğretmenlerin ise kendisini yetersiz gördüğü belirlenmiştir.
Öğretmenlerin yarısından fazlası alt yapının yeterli olduğu, bazı öğretmenler ise özellikle öğrencilerin
mevcut imkânlarından kaynaklanan eksiklikler sebebiyle uzaktan eğitime erişim konusunda sıkıntı yaşandığı
görüşlerini ortaya koymuştur. Uzaktan eğitime erişim konusunda en fazla problem yaşanan durumların;
öğrencilerin internetlerinin olmaması, öğrencilerin donanımsal araçlarının yetersizliği, velilerin teknolojik
bilgi eksikliği, öğrencilerinin bireysel özellikleri sebebiyle uzaktan eğitime erişim konusunda sıkıntı
yaşandığı; özellikle küçük yaş gruplarındaki öğrenciler ile özel gereksinimli öğrencilerin çeşitli zorluklarla ve
kısıtlılıklarla karşılaştığı, öğrencilerin motivasyonlarının ve derse olan dikkatlerinin daha düşük olduğu, alt
yapıdan kaynaklanan sorunlar sebebiyle uzaktan eğitim sürecinin olumsuz yönde etkilendiği belirlenmiştir.
Çevrimiçi olarak yapılan eğitimlerde öğrenci ile göz teması kurulamadığı, velilerin büyük ölçüde uzaktan
eğitim sürecine destek olduğu, uzaktan eğitime ilişkin farkındalık, velilerin iş yoğunluğu gibi durumlara bağlı
olarak uzaktan eğitim sürecini destekleme durumlarının değişkenlik gösterdiği, müfredatın tam anlamıyla
uygulanamadığı, bazı derslerin ve kazanımların uzaktan eğitimle uygulama yapmaya imkân vermediği,
uzaktan eğitimle yeterli iletişim, etkileşim ve geri dönüt sağlanamaması, öğrencilerin tümüne erişim
sağlanamaması, teknoloji bağımlılığı, hareketsiz yaşam ve sağlık sorunlarına sebep olması, öğrencilerin
motivasyonlarının düşük olması gibi olumsuz yanlarının olduğu belirlenmiştir. Uzaktan eğitimin küresel
salgın döneminde farklı eğitim fırsatları ve imkânları sunması, yüz yüze eğitimi desteklemesi, zamandan ve
mekândan tasarruf sağlaması gibi olumlu yanlarının olduğu ortaya konulmuştur. Öğrencilerin uzaktan eğitim
sürecinde psikolojik, sosyal ve fiziksel açıdan olumsuz yönde etkilendiği, bununla birlikte bu süreçte
aileleriyle daha fazla vakit geçirme şansı bulduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin evde kalmasını gerektirecek olağanüstü durumlarda uzaktan eğitim sürecinde psikolojik, sosyal ve fiziksel anlamda sağlığını
koruyabileceği etkinlik programlarının geliştirilmesi ve öncesinde öğrencilere gereken yeterliklerin
kazandırılması önerilmektedir.
The aim of this study is to examine the opinions of teachers about the distance education process
in the course of Covid-19 global epidemic, to reveal the positive and negative aspects of distance education
and to make suggestions for the improvement of distance education. The research was carried out with case
study (case study model), one of the screening models. The study group of the research consists of 44
teachers who work as preschool, primary, secondary and special education teachers in Ankara. In the
research, the data were realized by applying online through a structured interview form developed by the
researchers. The collected data were analyzed by content analysis. Themes and codes were created from the
answers given to the interview questions and frequency distributions were determined. As a result of the
research, it has been determined that the majority of teachers find themselves sufficient and moderate enough
in distance education, many of those who do not have experience and proficiency develop themselves and
increase their competence in the distance education process, while some teachers consider themselves
inadequate. More than half of the teachers have expressed their views that the infrastructure is sufficient and
some teachers have had difficulties in accessing distance education especially due to the deficiencies
resulting from the students' current opportunities. The most problematic situations regarding access to
distance education; that students have difficulties in accessing distance education due to lack of internet, lack
of hardware tools, lack of technological knowledge of parents and individual characteristics of their students;
It has been determined that especially the students in small age groups and students with special needs face
various difficulties and limitations, their motivation and attention to the lessons are less, and the distance
education process is adversely affected due to infrastructure problems. In online education, it is not possible
to establish eye contact with the student, the parents support the distance education process to a large extent,
the awareness of distance education, the status of parents to support the distance education process vary
depending on the situations such as work intensity, the curriculum is not fully implemented, some courses
and gains are not covered by distance education. It has been determined that they do not allow to practice, lack of communication, interaction and feedback with distance education, access to all students, technology
addiction, still life and health problems, low motivation of students. Distance education has positive aspects
such as offering educational opportunities and opportunities, supporting face-to-face education, saving time
and space, and affecting students psychologically, socially and physically negatively in the distance
education process; It was determined that he had a chance to spend. In extraordinary situations that require
students to stay at home, it is recommended to develop activity programs that can protect their psychological,
social and physical health in the distance education process and to gain the necessary competencies to the
students beforehand.