Otoyol drenaj yapılarında yarasa izlemesi için alternatif bir yöntem olarak fotokapan yöntemi


Creative Commons License

Can Ş. B., Hasbenli A.

BIOLOGICAL DIVERSITY AND CONSERVATION, cilt.14, sa.2, ss.249-257, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.46309/biodicon.2021.926740
  • Dergi Adı: BIOLOGICAL DIVERSITY AND CONSERVATION
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Aqualine, Aquatic Science & Fisheries Abstracts (ASFA), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.249-257
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Yollar, habitatların parçalanmasına, tahrip edilmesine ve kaybına neden olarak birçok yaban hayvanlarının beslenme, üreme ve dağılımını engelleyebilirler. Yolların yaban hayatı üzerine olumsuz etkilerinin azaltmak için stratejiler geliştirmek gereklidir. Yol güzergâhında etki azaltmak amacıyla inşa edilmiş olmasa da, drenaj yapıları, bu olumsuzlukları azaltmada etkili olmaktadır. Bu yüzden drenaj yapılarını, yaban hayatı tarafından kullanımı anlayabilmek için izlemek önemlidir. Drenaj yapılarında yarasa geçişlerinin tespiti için uzun süreli izlemelerde alternatif bir metot olarak fotokapan yönteminin etkinliği araştırılmıştır. Fotokapan yönteminin etkin olduğu yapı ebatlarını belirleyebilmek için Anadolu Otoyolu’nun Kahramankazan-Gerede arasında kalan bölümündeki 25 drenaj yapısında 2018-2019 yıllarında fotokapan çalışmaları yapılmıştır. Çalışmaların sonucunda bir drenaj yapısı hariç tüm drenaj yapılarında toplam 1727 yarasa geçişi kaydedilmiştir. Yarasa geçiş sayılarına göre en fazla geçiş 1. su kanalında olurken 3. dere geçişinde geçiş kaydedilmemiştir. Yapı ebatlarından yükseklik ve uzunluğun fotokapan etkinliğinde önemli bir değişken olmadığı ancak yapı eni arttıkça fotokapan etkinliğinin azaldığı belirlenmiştir. Buna göre 3-4 metrekare kesit alanına sahip drenaj yapılarında fotokapan yöntemi etkin olarak kullanılabileceği değerlendirilmiştir.