Öğretmenlerin Yapay Zeka Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi


Creative Commons License

Yörür G., Bülbül H. İ.

Lisansüstü Öğretmen Çalışmaları Kongresi (LOCK), İstanbul, Türkiye, 23 - 25 Mayıs 2025, ss.175-178, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.175-178
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

 21. yüzyılın başlarından itibaren yapay zekâ (YZ) teknolojileri, toplumsal yaşamın pek çok alanında hızla yaygınlaşmış ve günlük yaşamın vazgeçilmez bir unsuru hâline gelmiştir. Ofislerde kullanılan bilgisayar destekli yazılımlardan ev içi robotik sistemlere, araç navigasyonlarından bankacılık işlemlerini yöneten algoritmalara kadar geniş bir yelpazede bireylere kolaylık sağlayan YZ uygulamaları, dijital dönüşümün en belirgin bileşenlerinden biri olarak öne çıkmaktadır. 

Bu dönüşüm süreci, eğitim alanını da doğrudan etkilemiş; son yıllarda yapay zekâ teknolojilerinin eğitimde kullanımı dikkat çekici bir ivme kazanmıştır. Yapay zekâ tabanlı araçlar, eğitim süreçlerine entegre edilerek idari işlemlerin yönetimi, öğrenci devam-devamsızlık takibi, sınav verilerinin analizi ve öğrenci-veli-okul arasındaki iletişim gibi birçok sürecin daha hızlı, etkin ve güvenilir biçimde yürütülmesine imkan tanımaktadır. Bu teknolojilerin eğitim ortamlarında etkin ve sürdürülebilir biçimde kullanılabilmesi, öğretmenlerin YZ’ya ilişkin tutumları, algıları, eğilimleri ve görüşlerinin önemli olduğu düşünülmektedir. Gelecekteki toplumun etkili bir şekilde işlemesini sağlamak için öğretmenlerin “yapay zeka teknolojilerini eleştirel bir şekilde değerlendirmelerini, yapay zeka ile etkili bir şekilde iletişim kurmalarını ve işbirliği yapmalarını ve yapay zekayı çevrimiçi, evde ve iş yerinde bir araç olarak kullanmalarını sağlayan bir dizi yeterlilik” olarak tanımlanan yapay zeka okuryazarlığı ile donatılması gerektiği düşünülmektedir.  

Çok sayıda araştırmacı, iyi yapay zeka okuryazarlığına sahip öğretmenlerin “yapay zeka + eğitim” çağındaki eğitim dönüşümüne uyum sağlamada bariz bir avantaja sahip olduğunu vurgulamıştır. Bu bağlamda, bu çalışma ile hizmet içi eğitim programı öğretmenlerinin yapay zeka okuryazarlıklarına etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca bu çalışmanın bulgu ve sonuçları gelecekteki eğitimlere ve çalışmalara yön verecektir.