OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ DUYGUSAL YETERLİLİKLERİ ONLARIN DUYGU SOSYALLEŞTİRME STRATEJİLERİNİ NE KADAR AÇIKLAYABİLMEKTEDİR?


Öztürk Ceylan N., Ersay E.

Kapadokya Eğitim Dergisi, cilt.5, sa.1, ss.22-37, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Sosyal duygusal gelişimin sağlıklı bir şekilde sürdürülebilmesi için duygusal yeterlilik ve olumlu duygu sosyalleşmesine ihtiyaç vardır. Bu doğrultuda araştırmada, okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal yeterliliklerinin onların duygu sosyalleştirme stratejilerini ne kadar açıklayabildiği incelenmiştir. Araştırma, yordayıcı korelasyon modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini farklı illerden toplam altı devlet üniversitesinde öğrenim gören, iki dönem ‘öğretmenlik uygulaması’ dersini almış 346 (yaş 20-37, ort=23,55) okul öncesi eğitimi 4. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Veriler, çoklu regresyon analizlerinden hiyerarşik regresyon analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçları incelendiğinde, duygularının farkında olup sağlıklı duygu düzenlemeler yapan öğretmen adaylarının çocukların duygularını kabul edip olumsuz duygularıyla başetmelerini sağlayıcı tepkiler vererek olumlu duygu sosyalleştirme yaptıkları görülmüştür. Bunun aksine duygularını tanımada ve ifade etmede zorluk yaşayıp sağlıklı duygu düzenlemeler yapamayan öğretmen adaylarının çocukların duygularına ihmal edici ya da cezalandırıcı tepkiler vererek olumsuz duygu sosyalleştirme yaptıkları ortaya konmuştur. Çalışma sonucunda, okul öncesi öğretmen adaylarının duygusal yeterliliklerinin onların duygu sosyalleştirme stratejilerini önemli derecede açıklayabildiği saptanmıştır. Duygusal farkındalığı yüksek ve duygu düzenlemesi olumlu olan öğretmen adaylarının daha olumlu duygu sosyalleştirme yaptıkları sonucuna ulaşılmıştır.