94. Türkiye Sosyolojisi’nde Okul Yemeği ve Sağlıklı Su İstemi. http://www.mektepligazete.com.Köşe Yazıları. Mustafa Karaağaçlı. 14.11.2024


Karaağaçlı M.

Diğer, ss.1-5, 2024

  • Yayın Türü: Diğer Yayınlar / Diğer
  • Basım Tarihi: 2024
  • Sayfa Sayıları: ss.1-5
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

 

Türkiye Sosyolojisinde

Okul Yemeği ve Sağlıklı Su İstemi

 Dr.  Mustafa  Karaağaçlı

 

1.Öndeyi

“Türkiye Sosyolojisinde Okul Yemeği  ve Sağlıklı Su İstemi” temalı bu  çalışmanın temel amacı; Türkiye Eğitim Coğrafyası’nda  tüm öğrencilere verilebilecek  okul yemeği  ve sağlıklı  su istemine ulusal kamu oyununun dikkatini çekmektir. Çalışma, kaynaklarda sıralanan literatür verilerine ek olarak yazarın postpozitivist görüşleriyle  oluşturulmuştur.

 

Çalışma sistematiği; (1)Öndeyi, (2)Temel İhtiyaçlarda Yemek ve Su, (3)Okul Yemeği ve Sağlıklı Su İhtiyacı, (4)Türkiye Eğitim Coğrafyası’nda Yaklaşık 20 Milyon Öğrenci Yemek  ve Su  Bekliyor!, (5) Türkiye Sosyolojisi Okul Yemeği ve Temiz Su Diyor!, (6)MEB  Bütçesinde  Okul  Yemeği ve Sağlıklı Su Kalemi  Yer Almalıdır, (7)Sonuçlar, (8)Öneriler, (9)Vargı ve Yargı alt başlıklarında hazırlanmıştır.

 

2.Temel İhtiyaçlarda Yemek ve Su

·       Herkes bilir  ki;  yemek  en  temel  ihtiyaçtır.

·       Anadolu insanı  terbiyeyi asla açlığa bağlamaz!

·       Akademik yapıda ise Maslow’un  İhtiyaçlar yapısında; en temelde fizyolojik ihtiyaçlar  yer  alır.

Yemek  ve sağlıklı su, anılan  ihtiyaçların somut adıdır. Çünkü; gezegene  uyanınca   her bireyi  bir günde 3 öğün yemek ve su ihtiyacıyla  karşılaşıyor.

 

3.Okul Yemeği ve Sağlıklı Su İhtiyacı

·       Eğitim ve öğretim süreçlerinde öğrencilerin fiziksel, zihinsel ve  duyuşsal gelişimleri için  yemek  ve su en temel  ihtiyaçtır.

·       Sağlıklı   insandan  söz  edebilmek  için   fizik  ve ruh tümeli birlikte ele  alınmalıdır.

·       Bu tümelin  olumlu  olarak  gerçekleşmesi ise yeterli beslenme ve sağlıklı  suya erişimle  doğrudan ilişkilidir.

4.Türkiye Eğitim Coğrafyası’nda Yaklaşık 20 Milyon Öğrenci Yemek  ve Su  Bekliyor!

Türkiye Eğitim Coğrafyasında okul öncesi, ilkokul,  ortaokul  ve liselerde öğrenci sayısı bir yılda yaklaşık 750 bin artış göstererek, 19 milyon 904 bin 679’a ulaştı. Okullarda görev yapan öğretmen sayısı ise 1 milyon 154 bin 383 oldu (MEB, 2024).

 

Bu  sayısal  veriler,  ışığında  milyonlarca öğrenci, sosyal, kültürel ve ekonomik eşitsizlikler ve dengesizlikler nedeniyle  günde  bir öğün de olsa yemek  ve sağlıklı suya ulaşamamaktadır.

Ulaşanların  ise iyimser  bir öngörüyle tüm  öğrencilerin  %10’nu, yani yaklaşık  2  milyon  olduğu gözlenmektedir.

 

Beliren  görünüm  ise  öğrencilerin bir öğünle de  olsa proteinli, vitaminli, kalsiyumlu  yemek ve  temiz  suya  erişim eksikliğini  somutlandırmakta,  öğrencilerin gelişimini olumsuz etkilemekte, okul başarılarını düşürmektedir.

 

Bu  durumun  en  önemli  bir  sonucu olarak da; 18  milyon öğrenci eğitim hakkından  1739 Sayılı Milli  Eğitim Temel Kanu’nunda  yer verilen “fırsat ve  imkan  eşitliğinden” Türkiye Eğitim Coğrafyası’nda  eşit  bağlamlı olarak yararlanamadığının belirli özel ipuçlarını  vermektedir MEB, 1973).

Sonuçta eşitsizlikbir toplumdaki  kaynakların adaletli ve eşit olmayan dağıtılmasını gösterirken;  hakça  paylaşım  ve üleşimin becerilemediği  durumlarda  ortaya çıkmaktadır.  

Çalışmanın  ana  temasını oluşturan  “okul yemeği  ve sağlıklı su” bağlamındaki eşitsizlik  kalemi de sosyolojik olarak  adaletsiz ve  eşitsiz  dolayısıyla hukuktan  ve insan  haklarından uzaklığın  olumsuz resmidir.

 

5.Türkiye Sosyolojisi Okul Yemeği ve Temiz Su Diyor!

Türkiye  ölçeğinde gelinen  noktada gelir  dağılımı, işsizlik, yüksek enflasyon, ve konut kiraları gibi   yaşamsal zorluklar dikkate  alındığında; Türkiye Sosyolojisi,  her öğrencinin bir öğün okul yemeği ve sağlıklı  suya  eşit erişim  hakkının olduğunu-olması gerektiğini  göstermektedir.

Aksi halde  ise sosyolojik eşitsizlik gerçeğiyle  karşılaşılmış olur;

 

Çünkü;

·       Sosyolojik eşitsizlik, bir toplumdaki  kaynakların  adaletli ve eşit olmayan her  tür bağlamdır.

·       Sosyolojik eşitsizlik; güç, din, akrabalık, prestij, ırk, cinsiyet, yaş  ve sosyal sınıfın getirdiği toplumdaki sosyal mallara erişimin farklılaşmasından  kaynaklanır.

·       Sosyolojik eşitsizlik, post kapitalist yeni öznel liberal tutucu  kuşatmacı siyasi politiklerle derinleşir.

·       Sosyolojik eşitsizlik,  hangi alan ve hizmet biriminde ele alınırsa alınsın, o sistemle ilgili “girdi-işlem-çıktı-ürün”  öğelerindeki ontolojik olarak  eşitliğinin olmamasıdır (Karaağaçlı,  2021-2: 36 ve Manza, 2020).

Çünkü,  anılan bu  öğelerin  işleyiş  süreçleri  sonucunda, eğitim, beslenme, işgücü piyasası, gelir kaynağı, sağlık hizmetleri ve ifade özgürlüğü  kalemlerinde de  eşitsizlikler derinleşmiş olur.

 

6.MEB  Bütçesinde  Okul  Yemeği ve Sağlıklı Su Kalemi  Yer Almalıdır

TBMM’de  14  Kasım 2024 tarihinde MEB  2025  Yılı  Bütçe Görüşmeleri  yapılacağından; her öğrenci için okul yemeği  ve sağlıklı su bedelinin   planlanan bütçede yer alması sağlanmalıdır.

Bu  konuda  şu veriler somut  bir  ipucu  niteliği taşımaktadır:

Okul  öncesi eğitimde 40TL, ilkokulda 50Tl, ortaokul ve liselerde  60Tl  olarak haberleştirilmişti (Halk TV, 28 Ağustos, 2024).

 

Zira, güçlü  kamu,  Türkiye  coğrafyasında   ulusal eğitimde   tüm öğrencilere bir öğün yemeği  sunabilir. Bu yaklaşım ise sosyal devlet  ve sosyal eşitliği  de söylemden eyleme dönüştürmüş olur  (Karaağaçlı, 2023  ve  Turner, 2020).

 

Yeter ki;

·              Serbest piyasa ve özel  şirket aklı kamusal iradeye egemen olmasın!

·              Temel ekonomik kararlar özel sektör korumalı olarak uygulanmasın!.

·              Sosyo-ekonomik düzenin kurgulayıcısı da rantiyecisi de özel teşebbüs olmasın!

·       Çünkü;  özel  girişimin  yaygınlığı, bireysel  haklarının  koruyucusu  ve teminatı  olamaz!

·       Çünkü; küçülen kamu, makro kitlelerin bireysel, hukuki, sosyal, kültürel ve  ekonomik  haklarını  koruyamaz!

·       Çünkü; kamuyu küçülerek özelleştirmeyi güzelleyen yeni özneli tutucu kuşatmacı politikalar “bireysel  ve ulusal  özneli  yüklemler  kurmaz, dolayısıyla  kamusal girişimler yapmaz!”

·       Çünkü; yeni özneli liberaller devletin kamusal hizmetlerinden çekilmesini isterler. Aksi görüşte olanları “çağın gerisinde kalmakla suçlarlar”(!). Yeni öznelerin  yönetsel tercihi, kamusal hizmetlerin sunumunda kollektivist  yaklaşım yerine tekelci özel-siyasayı  öne çıkarırlar (Karaağaçlı, 2024).

 

7.Sonuçlar

“Türkiye Sosyolojisinde Okul Yemeği  ve Sağlıklı Su İstemi” konulu  bu çalışmada   ulaşılan  sonuçlar  şunlardır:

 

1.   Türkiye  Eğitim Coğrafyası’nda ortalama her dört öğrenciden  biri  yoksulluk sorunu  yaşamaktadır.

2.   Sağlıklı beslenme  ve suya erişimde sorun  yaşayan  öğrencilerin de fiziksel, zihinsel ve duyuşsal gelişimleri yetersiz  kalmaktadır.

3.   Sağlıklı beslenme  ve suya erişimde sorun  yaşayan  öğrencilerin okul akademik  başarıları düşmektedir.

4.   Sağlıklı beslenme  ve suya erişimde sorun  yaşayan  öğrencilerin bilişsel  dikkat süreleri kısalmaktadır.

5.   Sağlıklı beslenme  ve suya erişimde sorun  yaşayan  öğrencilerin, bilişsel  ve duyuşsal algılamaları azalmakta  fiziksel performansları düşmektedir.

 

8.Öneriler

“Türkiye Sosyolojisinde Okul Yemeği  ve Sağlıklı Su İstemi” konulu  bu çalışmada   ulaşılan  sonuçlar doğrultusunda  uygulamalarda  dikkate alınmasında  yarar görülen  öneriler aşağıda  sıralanmaktadır:

 

1.   Öğrencilerin  eğitim-öğretim süreçlerinin sağlıklı  yürütülmesi için okul yemeği ve sağlıklı su ihtiyaçları  kamusal yani MEB  bütçesinden  ücretsiz karşılanmalıdır.

2.   1739  sayılı Milli  Eğitim Kanu’nunda  yer  verilen  “fırsat  ve imkan eşitşiği” temel ilkesi  yemek  ve su kalemlerinde  hayata  geçirilerek sosyolojik  eşitliğe duyarlı yaklaşılmalıdır.

3.   Okullarda sunulacak okul yemeği ve sağlıklı suyun sosyo-ekonomik  zorluklar  yaşayan ailelere de  aynı zamanda maddi bir destek olacağı unutulmamalıdır.

4.   Ulusal eğitim-öğretim sisteminin girdi, işlem  ve çıktı  yapılarındaki   çıktılarının salt  bilissel akademik başarı göstergelerinden  oluşmadığı;   öğrencilerin  fiziksel ve duyuşsal gelişimlerinin de tümel olarak  dikkate alınması gerektiği konusunda  yapılacak özel düzenlemelerde okul yemeği  sağlıklı  suya  özel  bir önem verilmelidir.

5.   Taşımalı eğitim yapan okullarda öğrencilerin okul yemeği  ve sağlıklı su ihtiyaçlarından hiçbir gerekçeyle  bir  kısıtlamaya  gidilmemelidir

 

9.Vargı ve Yargı

Her sorunun  çözümü  de  uygun  bağlamında ele  alınmasıyla  çözülebileceği  temel  bilimsel  bulgusu   ışığında; “okul yemeği  ve sağlıklı su” sorunsalı da; kendine özel yapısıyla  ele alınıp  çözülebilir.

 

Çünkü; anılan sorunsalın,  salt bir finansal kaynak  ve  bütçe planlaması olmayıp; kamu kaynaklarının eşitlik  ilkesince eğitimde-öğretimde öğrencilerden  yana kullanılması konusunun  özenli  bakış  ve duyarlılık tavrı olduğu unutul-ma-malıdır.

 

Türkiye  Eğitim Coğrafyası’nda,  “Atatürk İlkelerine ve Cumhuriyet’in Kuruluş Felsefesine” uygun bilimsel doğrulu  uygulamalar, kamusal eğitimi de güçlendireceğinden,   temel  insani fiziksel sosyal haklardan olan “okul yemeği  ve sağlıklı su hakkı” da yaşama yansıtılabilecektir. Yeter ki; devletin  adaleti yönetimden önde, yasaması nesnel, uygulaması ise  hakça paylaşımlı kollektivizm düşünceli  olsun!

 

Kaynaklar

Halk TV (2024). Ana  Haber  Bülteni.  28 Ağustos, 2024.

 

KaraağaçlıM. (2021-1). Eğitimin Sosyolojisi. İkinci Yazım Birinci Basım. Ankara: Kitapçı Basımevi Yayıncılık  Dağıtım Tasarım San Tic. Ltd. Şti. ISBN No:978-605-62357-9-5. Bandrol  Seri Aralıkları: THG-PRH 637078-637207.

 

Karaağaçlı, M. (2023). Her Durum ve Zaman Değişkeninde Kamu Minimal ve İsteksiz Olamaz! Mektepli Gazete.  http://www.mektepligazete.com. 28 Ağustos 2023.

 

Karaağaçlı, M. (2024). Gün Bir Öğün Üç Ama;  Ben Bir Öğün İstiyorum.www.mektepligazete.com. 05.09.2024.

 

Manza, J. (2020). Eşitsizlik. Çev: Çağrı Mutaf. Ed: Bryan S. Turner. ss.288-293. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.

 

MEB (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Temel Öğretim  İlkeleri. Yayımlandığı Resmi Gazete: Tarih : 24/6/1973 Sayı :14574.

 

Turner, Bryan S. (2020). Eşitlik. Çev: Çağrı Mutaf. Ed: Bryan S. Turner. ss.286-288. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.

 

_______

İletişim ve Erişim

Dr.  Öğr. Üyesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

e-posta         : mkara@gazi.edu.tr  

ORCID          : https://orcid.org/0000-0003-3488-1021

Web         (1): w3.gazi.edu.tr/~mkara 

Web         (2): https://avesis.gazi.edu.tr/mkara

Web         (3): www.yurtspor.com

Web         (4): www.mektepligazete.tebeşir

Web         (5): www.mektepligazete.bülten

Facebook  (1): Kirizma
Facebook  (2): Mustafa Karaağaçlı
Twitter         : M_Karaagacli_
İnstagram    : mustafakaraagacli1

Blog             :mustafakaragacli.blogspot.com