EBEVEYNLERİN CİNSEL BİLGİ DÜZEYİ, TUTUM, CİNSEL İLETİŞİM VE CİNSEL İSTİSMAR FARKINDALIĞINI ETKİLEYEN ETMENLER


Creative Commons License

UZKUL S., Ogretir Ozcelik P. D. A. D.

Sinop Üniversitesi sosyal bilimler dergisi, cilt.8, sa.1, ss.507-544, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı ebeveyne yönelik demografik değişkenlerin (cinsiyet, yaş, eğitim seviyesi) ebeveynlerin cinsel gelişim bilgi düzeyleri, eğitime yönelik tutumları, cinsel iletişim becerileri ve cinsel istismar farkındalıkları üzerindeki etkisini incelemektir. Araş-tırma nicel araştırma yaklaşımında, betimsel tarama modelindedir. Çalışma grubunu üç-altı yaş aralığında çocuğu olan 188 ebeveyn oluşturmaktadır. Veriler Cinsel Gelişim Bilgi Düzeyi Ölçeği, Cinsel Eğitim Tutum Ölçeği, Cinsel İletişim Ölçeği ve Ebeveynler İçin İstismar Bilgi/Tutum Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi yapılırken frekans analizi, bağımsız örneklem t-testi ve anova analizi kullanılmıştır. Bulgulara göre, anneler tüm ölçeklerde babalardan anlamlı derecede daha yüksek puan almıştır. Ebeveyn yaşı Cinsel İstismar Bilgi/Tutum Ölçeği toplam puanı, Mitler ve Gerçekler, Önleyici Tutumlar ve Sorumluluk alt boyut puanları üzerinde anlamlı bir fark oluşturmuştur ve genç ebeveynlerin daha yüksek puan aldıkları sonucuna ulaşılmıştır. Ebeveyn eğitim seviyesinin ise Cinsel Gelişim Bilgi Düzeyi Ölçeği, Cinsel İstismar Bilgi/Tutum Ölçeği toplam puanları ve İnanç alt boyut puanında anlamlı farka neden olduğu görülmüştür. Çalışma bulgularına göre ebeveyn eğitim seviyesi arttıkça cinsel eğitime yönelik bilgi düzeyleri de artmaktadır.
The aim of this research is to examine whether parents' sexual development knowledge levels, attitudes towards sexuality education, sexual communication skills and sexual abuse awareness differ in terms of demographic variables (gender, age, education level) of the parents. The research was carried on using quantitative research approach and descriptive survey model. The study group consisted of 188 parents with children between the ages of three and six. Data were collected with the Sexual Development Knowledge Scale, the Sexual Education Attitude Scale, the Sexual Communication Scale, and the Sexual Abuse Knowledge/Attitude Scale for Parents. While analyzing the data, frequency analysis, independent sample t-test and anova analysis were used. According to the findings, mothers scored significantly higher than fathers on all scales. Parental age created a significant difference on the Sexual Abuse Knowledge/ Attitude Scale total score, Myths and Realities, Preventive Attitudes, and Responsibility sub dimension scores, and it was concluded that young parents scored higher. It was observed that the level of parental education caused a significant difference in the Sexual Development Knowledge Level Scale, Sexual Abuse Knowledge/Attitude Scale total scores and Belief sub dimension scores. According to the findings of the study, as the level of parental education increases, the level of knowledge about sexual education also increases.