The aim of the research is to reveal the changes in vocational and technical education in Turkey. Within the framework of this purpose, it is aimed to determine how the changes in the number of schools, classrooms, students and teachers in vocational and technical education, the budget allocated to vocational and technical education and schooling have changed. Within the framework of the stated objectives, the research was designed based on the historical method, which is one of the qualitative research methods. In the study, in which research data were collected through document analysis, statistical data published annually by the Ministry of National Education was used as a data source. The data were analyzed and reported through content analysis. As a result of the research, it has been determined that the number of teachers, students, schools/institutions and classrooms has increased over the years. It has been understood that the increase is ahead when compared to the population growth rate in Turkey. In the research, it has been determined that there has been an increase in the budget allocated to vocational and technical education over the years. In addition, it has been determined in the research that vocational and technical education institutions have provided economic input to the budget in recent years. In addition to these results, it has been determined that vocational and technical education institutions have taken an active role in the recent pandemics and earthquakes.
Yapılan araştırmada Türkiye’de mesleki ve teknik eğitimde yaşanan değişimlerin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda mesleki ve teknik eğitimde okul, derslik, öğrenci ve öğretmen sayısındaki değişim ile mesleki ve teknik eğitime ayrılan bütçe ve okullaşmanın ne şekilde değiştiğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Belirtilen amaçlar çerçevesinde araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan tarihsel yöntem temel alınarak tasarlanmıştır. Doküman incelemesi ile araştırma verilerinin toplandığı araştırmada, veri kaynağı olarak Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yıllık olarak yayınlanan istatistiki verilerden yararlanılmıştır. Veriler içerik analizi yolu ile çözümlenerek raporlaştırılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen, öğrenci, okul/kurum ve derslik sayısında yıllar içerisinde artış olduğu belirlenmiştir. Araştırmada mesleki ve teknik eğitime ayrılan bütçede yıllar içerisinde artışın olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada mesleki ve teknik eğitim kurumlarının son yıllarda bütçeye ekonomik girdi sağladıkları da belirlenmiştir. Bu sonuçlara ek olarak Mesleki ve teknik eğitim kurumlarının son yıllarda yaşanan pandemi ve depremlerde etkin rol aldıkları da belirlenmiştir.