İLKOKULLARDA YETİŞTİRME PROGRAMI (İYEP) UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERİN OKULA BAĞLILIK DÜZEYLERİNE KATKISININ İNCELENMESİ


Kale M., Demir S.

Milli Eğitim Dergisi, cilt.50, sa.232, ss.161-175, 2021 (Scopus) identifier identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 50 Sayı: 232
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.37669/milliegitim.740561
  • Dergi Adı: Milli Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, Central & Eastern European Academic Source (CEEAS), TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.161-175
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın genel amacı İlkokullarda Yetiştirme Programının öğrencilerin okula bağlılık düzeylerine katkısının incelenmesidir. Araştırmada yarı deneysel desenlerden Eşit Olmayan Gruplar Ön test - Son test deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda uygulamaya katılan 63 ve katılmayan 69 öğrenci olmak üzere 132 öğrenci yer almıştır. Araştırmada veriler, Hill ve Werner’in (2006) geliştirdiği, Savi’nin (2011) Türkçeye uyarladığı “Okula Bağlanma Ölçeği (School Attachment Scale)” kullanılarak toplanmıştır. Toplanan veriler Bağımsız Örneklemler t Testi, Bağımlı Örneklemler t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Korelasyon kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, uygulamaya katılan ve katılmayan öğrencilerin uygulama öncesi okula bağlılık düzeyleri arasında anlamlı farkın olduğu, uygulama bittikten sonra okula bağlılık düzeyleri arasında anlamlı bir farkın olmadığı bulunmuştur. İlkokullarda Yetiştirme programına katılan ve katılmayan öğrencilerin okula bağlılık düzeyleri ile devamsızlık değişkenine göre aralarında anlamlı farkın olduğu görülmüştür. Devamsızlığı az olan öğrencilerin okula bağlılık puanlarının da yüksek olduğu ve öğrencilerin devamsızlıkları ile okula bağlılıkları arasında negatif yönlü orta düzeyde bir ilişkinin olduğu bulunmuştur.

The general aim of this study is to examine the contribution of the Primary Remedial Education Program to the students’ practices to the school’s attachment of students. In the research, the Unequal Groups Pretest - Posttest design, which is one of the semi-experimental designs, was used. The study group of the study included 132 students. In the study, the data were collected using the “School Attachment Scale” developed by Hill and Werner (2006) and adapted to Turkish by Savi (2011). The collected data were analyzed using t Test, One Way Variance Analysis (ANOVA) and Correlation. As a result of the analyzes, it was found that there was a significant difference between the commitment levels of the students who attended and did not attend in the school before the application, and this difference closed after the application was completed. It was observed that there was a significant difference between the students who attended and did not participate in the İYEP according to their level of school attachment and the absenteeism variable. It has been found that students with low absenteeism have a high level of negative and negative school engagement.