Kentsel Ulaşımda Talebe Bağlı Servis Sistemi Bir Bilgi Sistemi Kurgusu


Creative Commons License

Hatipoğlu S., Arıkan Öztürk E., Çubuk M. K.

Engineering Science and Technology, an International Journal of Karabuk University, cilt.10, sa.4, ss.239-248, 2007 (Hakemli Dergi)

Özet

Günümüzde, geleneksel otobüs ve raylı taşıma sistemlerine ve alternatiflerine bakıldığında, toplutaşım araçlarının birçok yolcu tarafından çekici bulunmadığı görülmektedir. Trafik sıkışıklığına rağmen, insanların çoğunluğu otomobil ile yolculuğu tercih etmektedir. Çünkü otomobil ile yolculuk, hız, erişim kolaylığı (zaman ve ulaşım noktası açısından) konfor ve güven sağlamaktadır. Geleneksel sabit bir rota üzerinde hizmet veren toplutaşım araçları ise otomobilin tersine, daha yavaş, (durağa gidiş geliş ve durakta bekleme, vb.), erişimi düşük, (kısıtlı ve belirli bir rotadan dışarı çıkamayan) ve özel otomobile oranla daha az konforlu ve daha az güvenlidir. Toplutaşım araçlarının belirtilen dezavantajları yüzünden, insanlar bütün teşviklere ve düşük ücrete rağmen otomobil kullanmayı tercih etmektedirler. Bu makalede yurtdışında ara toplutaşım sistemi olarak işletilmekte olan talebe bağlı servis sisteminin ülkemizde uygulanabilirliği tartışılmış ve bu ara toplutaşım sistemine yönelik bir bilgi sistemi kurgulanmıştır.

Anahtar Kelimeler: Ulaşım, Talebe bağlı servis sistemi, Bilgi sistemleri.

Today, when traditional bus and railway transportation alternatives are considered, it is seen that public transit means are not quite attractive for most of the passengers. Despite of the traffic jam, many people prefer to travel with their own cars since travelling by car provides quickness, ease of arrival (with respect to time and arrival point), comfort and confidence. On the other hand, the public transit vehicles which operate on a fixed route, are slower (arrival and departure from the stops, waiting on the stops etc.), have lower covering (they operate within a restricted route), and are less comfortable and secured when compared with a personal car. Because of the mentioned shortcomings of the public transit vehicles, people prefer to use automobiles regardless of all incitements and lower transportation costs. In this paper, the demand responsive transit system which is operated abroad as the main public transit system and its applicability to our country is discussed, additionally an information system regarding to this system is designed.

Key Words: Transportation, Demand responsive transit, Information systems.