Anadolu Journal of Educational Sciences International, cilt.12, sa.1, ss.31-61, 2022 (Hakemli Dergi)
Eğitimin doğduğumuz günden itibaren başlayıp hayatımız boyunca devam eden bir süreç
olduğunu düşünürsek, bu süreçte öğrenmenin temellerinin atıldığı ilk altı yaş, yani erken çocukluk
döneminin önemi büyüktür. Aynı zamanda oyun döneminde olan bu yaş grubundaki çocuklara verilecek
kaliteli eğitim ve uygun çevre koşullarının sunulması, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal
gelişimini desteklemede önemli rol oynamaktadır. Okul öncesi eğitim programlarına bakıldığında,
çocuklarda kavram öğrenimine önemli bir zaman ayrılmakta olup, programda renk, şekil, boyut, yer-yön
gibi kavramların öğretimine yer verilmektedir. Çocukların çevresinde gördüğü objeleri tanımlama,
olayların oluş sırasını anlama, karşılaştırma yapma, objelerin veya insanların mekandaki konumlarını
belirleme gibi bilişsel fonksiyonları ifade etme noktasında kavramlar destekleyici olmaktadır. Sınıfta
yapılan etkinliklerde kavram öğretimine yönelik standart bir uygulama olmayıp, çocukların yaşına,
okulun imkanlarına, öğretmenin konuya yaklaşımına göre bu durum farklılık göstermektedir. Normal
gelişim gösteren 48-60 ay yaş grubundaki çocuklara yönelik kavram öğretiminde kullanılan yöntemleri
saptamak ve öğretimde oyun ile oyuncakların rolünü sorgulamak adına yapılan bu çalışmada, okul
öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlere yönelik anket düzenlenmiştir. Bursa ve Ankara'daki
anaokullarına anketler basılı olarak dağıtılarak, toplam 133 eğitimciden veri elde edilmiştir. Çalışma
kapsamında nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması yöntemi kullanılarak, elde edilen
nitel verilerin sayısal analizleri yapılmış ve bulgular yorumlanmıştır. Okul öncesi eğitimde, öğretiminde
zorlanılan kavramlarda ilk sırada zaman kavramı, ikinci sırada ise yön-mekânda konum kavramı ifade
edilmiştir. Araştırmada elde edilen bir diğer sonuç, kavram eğitimlerinin ağırlıklı olarak oyun etkinlikleri
aracılığıyla verildiği olmuştur.
Education is a process that begins from the day we were born and continues throughout our
lives. The early childhood period, where the foundations of learning are laid, is important. At the same
time, providing quality education and appropriate environmental conditions to children in this age group
who are in the playing period plays an important role in supporting the physical, mental, emotional and
social development of the child. Looking at pre-school education programs, a significant time is devoted
to learning concepts in children, and the program includes teaching concepts such as color, shape, size,
place and direction. Concepts are supportive in expressing cognitive functions such as identifying
objects that children see around them, understanding the order in which events occur, comparing, and
determining the position of objects or people in space. There is no standard practice for teaching
concepts in classroom activities, but it differs depending on the age of the children, the school's facilities,
and the teacher's approach to the subject. In this study, a survey was conducted for teachers working
in preschool education institutions to determine the methods used in teaching concepts for children aged
48-60 months with normal development and to question the role of games and toys in teaching. Surveys
were distributed in print to kindergartens in Bursa and Ankara, and data were obtained from 133
educators. Within the scope of the research, numerical analysis of the qualitative data obtained was
made by using the case study method, one of the qualitative research designs, and the findings were
interpreted. In preschool education, the concept of time was expressed in the first place and the concept
of direction-location in space was expressed in the second place. Another result obtained in the study
was that concept training mainly given through game activities.