Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, cilt.10, sa.3, ss.1240-1260, 2021 (Hakemli Dergi)
Öğretmenler mobil uygulamaları öğretim ortamında kullanmakta
sorunlar yaşayabilmektedir. Bunun önemli sebeplerinden birisi
derslerin içerik ve kazanımlarıyla uyumlu mobil uygulamaların
olmaması veya mevcut uygulamaların içerik ve kullanım
amaçlarının bilinememesidir. Bu araştırmanın amacı, ülkemizde
en çok tercih edilen bir sanal mağazadaki kimya ile ilgili eğitsel
içeriğe sahip mobil uygulamaların (i) kategorisini, (ii) kullanım
amacını (iii) Bloom’un bilişsel alan taksonomisine göre seviyesini
ve (iv) kimya konu dağılımlarını belirleyerek öğretmenlere,
öğrencilere ve eğitimcilere uygulamalar hakkında önemli bilgiler
sağlamak olarak belirlendi. Çalışmaya eğitim kategorisinde kimya
ile ilgili toplam 138 ücretsiz mobil uygulama dâhil edildi ve veriler
nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme tekniği ile elde
edildi. Araştırma sonuçlarına göre kimya ile ilgili mobil
uygulamalar oyun içerikli, öğretime ve sınava yönelik olmak
üzere 3 kategoriye ayrıldı. Bununla birlikte uygulamaların 7 farklı
amaçla kullanılabilineceği ve hatırlama, anlama ve uygulama
seviyesine hitap eden uygulamaların analiz etme seviyesindeki
uygulamalardan çok daha fazla olduğu, değerlendirme ve
yaratma (üretme) seviyesine uygun uygulamaların hiç olmadığı
belirlendi. Ayrıca, atom/molekül, bileşikler, kimyasal tepkimeler,
periyodik çizelge ve organik kimyanın öğretimine yönelik
uygulamaların daha çok olduğu tespit edildi. Uzaktan öğretim
sürecinde öğrenciler ve öğretmenlere daha yararlı olması
açısından eğitim programı ile uyumlu öğrencilerin simülasyonlar
ile deney yapmalarına imkân sağlayan uygulamaların sayısının
arttırlması önerilmektedir.
Some teachers experience problems with using mobile applications in educational
environments. This is either due to a lack of mobile applications that are congruent with
the content and objectives of courses or to a lack of knowledge regarding their content
and intended uses. This study aims to determine: (i) the categories, (ii) the intended uses,
(iii) levels in Bloom’s taxonomy of cognitive domains and (iv) the chemistry content of
the mobile applications that have educational content related to chemistry in the most
popular virtual store, and to provide important information about applications to
students and teachers/educators. A total of 138 free mobile applications were included
in the study. The data were investigated using document analysis, a qualitative research
technique. The study findings identified three categories for chemistry mobile
applications: game-based, instruction-based and exam-oriented. The applications can be
used for seven different purposes and the applications on the levels of remembering,
understanding and applying greatly outnumbered those on the level of analysis. There
were no applications on the levels of evaluating and creating. Most of the applications
addressed atoms, molecules, compounds, chemical reactions, the periodic table and
organic chemistry content. In order to be more beneficial for students and teachers in the
distance education process, it is recommended to increase the number of applications
that allow students compatible with the curriculum to experiment with simulations