H2SO4 Etkisine Maruz Rijit Yol Kaplamalarının Bazı Mühendislik Özelliklerinin İncelenmesi


Yıldız K.

İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, vol.3, no.2, pp.120-130, 2014 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 3 Issue: 2
  • Publication Date: 2014
  • Journal Name: İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi
  • Journal Indexes: Other Indexes
  • Page Numbers: pp.120-130
  • Gazi University Affiliated: Yes

Abstract

In this study, the effect of sülfüroz acid (HSO), sulphuric acid (H2SO4) and nitric acid (HNO3) which are known acid rain to rigid pavement were investigated. Abrasion layer is the most exposed to the environmental impact with traffic loads on the highways. Therefore, especially the impact of acid rain on this layer was studied to determine. For this purpose, primarily physical, chemical and mechanical analysis of cement, pumice and zeolite used as binders in rigid pavement were done. Four type high-strength concrete “HSC” were produced by using these binders. Four types of HSC were produced by substituting to cement the "0% pumice + 15% Zeolite (0P15Z)," 5% pumice + 10% Zeolite (5P10Z), "10% pumice + 5% zeolite (10P5Z) and" 15% pumice +% 0 Zeolite (15P0Z). Fresh concrete experiments, compressive strength under the influence of H2SO4 and abrasion resistance experiments were done on the produced HSC. As a result, there was not any visible deformation on the HSC in the reference times and reference curing environment. Calcium salts reaction product on the surface of the entire concrete type under the influence of H2SO4 environmental effect was determined. The abrasion resistance values have remained under the predicted values of ASTM C944-99.

Bu çalışmada, asit yağmurları olarak da bilinen sülfüroz asit (HSO), sülfürik asit (H2SO4) ve nitrik asit (HNO3) gibi maddelerin rijit yol kaplamalarına etkisi incelenmiştir. Karayollarında, trafik yükleri ile birlikte çevresel etkilere en çok maruz kalan tabaka aşınma tabakasıdır. Bu nedenle asit yağmurlarının özellikle bu tabaka üzerindeki etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla öncelikle rijit yol kaplamalarında bağlayıcı olarak kullanılan “çimento, pomza ve zeolit” gibi maddelerin fiziksel, kimyasal ve mekanik analizleri yapılmıştır. Bu bağlayıcılar kullanılarak dört tip yüksek dayanımlı beton “YDB” üretilmiştir. Yüksek dayanımlı beton, çimentoya “%0 Pomza+%15 Zeolit (0P15Z), “%5 Pomza+%10 Zeolit (5P10Z), “%10 Pomza+%5 Zeolit (10P5Z) ve “%15 Pomza+%0 Zeolit (15P0Z) ikame edilerek dört tip üretilmiştir. Üretilen YDB’lar üzerinde taze beton deneyleri, H2SO4 çevresel etkisi altında basınç dayanımı deneyi ve aşınma direnci deneyleri yapılmıştır. Sonuçta üretilen YDB’ larda referans süreler ve referans kür ortamında bir deformasyon görülmemiştir. H2SO4 çevresel etkisine maruz bırakılan beton türlerinin tamamının yüzeyinde kalsiyum tuzu reaksiyon ürünü oluştuğu belirlenmiştir. Aşınma dayanımı değerlerinin ise ASTM C944-99’de öngörülen değerlerin altında kaldığı görülmüştür.