Mektepli Gazete. Tebeşir. Sayı:18. Kasım2021.http://www.mektepligazete.bülten.ss 25-27., sa.18, ss.25-27, 2021 (Hakemli Dergi)
2021
TÜRKİYE’SİNDE ULUSAL EĞİTİMİN
KRONİKLEŞMİŞ
ÖĞRETMEN SORUNSALINA YENİ NESİL SORULAR
Dr. Mustafa Karaağaçlı
Eğer insanlar öğretmen olarak doğarlar ve bu meslek için eğitbilim temelli (1)hedef,
(2)içerik, (3)eğitim durumları ve (4)değerlendirme bütünselinde yetiştirilmeleri söz konusu
olmazsa; aynı şey, doktorlar, mühendisler, kimyacılar, fizikçiler,
iktisatçılar, vaizler, yönetseller, ve siyasa yetkeleri.. için de geçerli değil midir?
1.Giriş
Problem
ve amaç:
Bu çalışmada, Ulusal Eğitimin en temel
öğesi işlevinde olan öğretmen değişkeniyle
ilgilenilmektedir. Çalışma, ulusal eğitimin kronik
hale gelen öğretmen değişkeni sorunsalına bilimsel açıklık bekleyen
yeni nesil sorularla dikkat
çekmeyi amaçlamaktadır.
Temel öncelli gerekçe: 01-03 Aralık 2021’de yapılması planlanan 20.
Milli Eğitim Şurası’nın (1)Temel Eğitimde Fırsat Eşitliği,
(2)Mesleki Eğitimin İyileştirilmesi ve (3)Öğretmenlerin Mesleki Gelişimi
gündem konuları arasında olmasıyla
birlikte bu çalışmanın temel öncelli amaçsal gereği
olan öğretmen değişkeninin yaşayan bir konu olarak her bağlamda
ele alınmasını gerektirmektedir.
Yöntembilim:
Betimsel
türde ve tarama modeli çerçevesinde yürütülen çalışmada ele
alınan Ulusal Eğitimin öğretmen
yetiştirme süreçlerinde bekleyen
darboğazlar konusu alanyazına ve
araştırmacı gözlemlerine dayalı olarak ortaya konulmaktadır. Bu nedenle betimsel modelli çalışmalarda odaklanılan “durum
nedir?”, “yapılmak istenen nedir?” ve “nelerden oluşmaktadır? anahtar
sorularına çalışmanın kapsam
sınırlılıkları içinde yanıtlar aranmaktadır (Karasar, 1991: 77-79; Kaptan,
1983: 63).
Kapsam: Çalışmada
genelden özele giden bir anlayışla önce ilgili durum betimlenmekte sonra
ayrıntılara geçilmektedir. Çalışma; (1)Giriş, (2)Eğitimin Paydaşları ve Öğeleri,
(3)Öğretmen
Habitifi, (4)Öğretmen Yetiştirme ve İstihdamında Kronik Sorunsallar, (5)Kronik Öğretmen
Darboğazında Ulusal Eğitim Yetkelerinden Cevap Bekleyen Sorular, (6)Sonuçlar,
(7)Öneriler ve (8)Atölye alt başlıklarında sistematize edilerek
raporlaştırılmıştır.