Arapça Okuma Becerileri Dersinde Kullanılan El-Qıraat-ul Muyessera Adlı Ders Kitabındaki Metinlerin Metin Türleri Bakımından Sınıflandırılması ve Strateji Önerileri


Creative Commons License

Soğanlı E., Koç C. T.

2 ND INTERNATIONAL AZERBAIJAN CONGRESS ON LIFE SOCIAL SCIENCES, Baku, Azerbaycan, 13 - 14 Ağustos 2022, cilt.1, sa.73228, ss.224-225

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Baku
  • Basıldığı Ülke: Azerbaycan
  • Sayfa Sayıları: ss.224-225
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Arapça Okuma Becerileri Dersinde Kullanılan El-Qıraat-ul Muyessera Adlı Ders Kitabındaki Metinlerin Metin Türleri Bakımından Sınıflandırılması ve Strateji Önerileri

Yabancı dilde okuduğunu-anlama becerisi, ulusal ve uluslararası sınavlarda en çok sınanan beceri olması yönüyle dil öğrenen bireylerin en önemli hedefi olmuştur. Arapça öğretmenliği programlarında da özellikle okuma becerileri dersi müfredatta önemli bir yer taşımaktadır. Okuma becerilerinin öğretiminde kullanılan materyaller, başarılı bir dil edinimi gerçekleşmesi için hayati önemi haizdir. Bu çerçevede bu çalışmada Türkiye Cumhuriyetinde Arapça Öğretmenliği programlarında “okuma becerileri” dersi için ders materyali olarak kullanılan “El-Qıraat-ul Muyessera” adlı ders kitabının içeriğindeki metinlerin metin türleri bakımından sınıflandırma çalışması yapılmış olup kullanılan metin türüne göre çeşitli okuma stratejileri önerilmiştir. Nitel araştırma tekniklerinden olan doküman analizi yoluyla yapılan çalışmada 30 metin içerinden 19’unun bilgilendirici metin türlerinden olduğu, kalan 11 metinin de yazınsal metin türlerinden olduğu belirlenmiştir. Bilgilendirici metin türlerinde 7 makale, 5 biyografi, 3 bilgilendirici tarihi yazı, 2 anı, 1 deneme ve 1 adet mektup türünde metine yer verilmiştir. Yazınsal metin türlerinde ise; üçü halk hikâyesi olmak üzere toplam 6 hikâye, ve 4 adet güldürü türünde okuma metnine yer verilmiştir. Metin türlerine göre farklı stratejiler önerilmektedir. Bunlar; Metinle ilgili öykü-kavram haritasının hazırlanması, metnin temasını yansıtabilecek anahtar sözcükleri tarama, metinle ilgili kestirimlerde bulunulması, anahtar kelimeleri içerecek şekilde notlar alınması, sözcük ve metin düzeyinde çıkarsamalar yapılması, önceden hazırlanan kavram haritalarından faydalanma, okunan metnin öz cümlelerle özetlenmesi, metnin ana hatlarıyla ilgili sorular sorulması ve bu sorulara cevap aranması gibi stratejilerdir.

Classification of Texts in the Textbook Named El-Qıraat-ul Muyessera Used in the Arabic Reading Skills Lesson in Terms of Text Types and Strategy Suggestions 

The ability to read-comprehension in a foreign language has been the most important target of language learners as it is the most tested skill in national and international exams. Reading skills course also has an important place in the curriculum in Arabic teaching programs. The materials used in teaching reading skills are of vital importance for successful language acquisition. In this context, in this study, a classification study has been made in terms of text types of the texts in the content of the course book "El-Qıraat-ul Muyessera", which is used as a course material for the "reading skills" course in the Arabic Language Teaching programs in the Republic of Turkey, and various reading strategies have been proposed according to the text type used. In the study conducted through document analysis, which is one of the qualitative research techniques, it was determined that 19 out of 30 texts were informative text types, and the remaining 11 texts were literary text types. In the informative text types, 7 articles, 5 biographies, 3 informative historical articles, 2 memoirs, 1 essay and 1 letter type text are included. In literary text types; A total of 6 stories, three of which are folk tales, and 4 comic reading texts are included. Different strategies are suggested according to text types. These; Preparing a story-concept map about the text, scanning the keywords that may reflect the theme of the text, making predictions about the text, taking notes including keywords, making inferences at the word and text level, benefiting from the concept maps prepared beforehand, summarizing the read text with concise sentences, related to the main lines of the text. strategies such as asking questions and seeking answers to these questions.