2 ND INTERNATIONAL AZERBAIJAN CONGRESS ON LIFE SOCIAL SCIENCES, Baku, Azerbaycan, 13 - 14 Ağustos 2022, cilt.1, sa.73228, ss.224-225
Arapça Okuma Becerileri Dersinde Kullanılan El-Qıraat-ul Muyessera
Adlı Ders Kitabındaki Metinlerin Metin Türleri Bakımından Sınıflandırılması ve
Strateji Önerileri
Yabancı dilde okuduğunu-anlama becerisi, ulusal ve uluslararası
sınavlarda en çok sınanan beceri olması yönüyle dil öğrenen bireylerin en
önemli hedefi olmuştur. Arapça öğretmenliği programlarında da özellikle okuma
becerileri dersi müfredatta önemli bir yer taşımaktadır. Okuma becerilerinin öğretiminde
kullanılan materyaller, başarılı bir dil edinimi gerçekleşmesi için hayati
önemi haizdir. Bu çerçevede bu çalışmada Türkiye Cumhuriyetinde Arapça
Öğretmenliği programlarında “okuma becerileri” dersi için ders materyali olarak
kullanılan “El-Qıraat-ul Muyessera” adlı ders kitabının içeriğindeki metinlerin
metin türleri bakımından sınıflandırma çalışması yapılmış olup kullanılan metin
türüne göre çeşitli okuma stratejileri önerilmiştir. Nitel araştırma
tekniklerinden olan doküman analizi yoluyla yapılan çalışmada 30 metin
içerinden 19’unun bilgilendirici metin türlerinden olduğu, kalan 11 metinin de
yazınsal metin türlerinden olduğu belirlenmiştir. Bilgilendirici metin
türlerinde 7 makale, 5 biyografi, 3 bilgilendirici tarihi yazı, 2 anı, 1 deneme
ve 1 adet mektup türünde metine yer verilmiştir. Yazınsal metin türlerinde ise;
üçü halk hikâyesi olmak üzere toplam 6 hikâye, ve 4 adet güldürü türünde okuma
metnine yer verilmiştir. Metin türlerine göre farklı stratejiler
önerilmektedir. Bunlar; Metinle ilgili öykü-kavram haritasının hazırlanması,
metnin temasını yansıtabilecek anahtar sözcükleri tarama, metinle ilgili
kestirimlerde bulunulması, anahtar kelimeleri içerecek şekilde notlar alınması,
sözcük ve metin düzeyinde çıkarsamalar yapılması, önceden hazırlanan kavram
haritalarından faydalanma, okunan metnin öz cümlelerle özetlenmesi, metnin ana
hatlarıyla ilgili sorular sorulması ve bu sorulara cevap aranması gibi
stratejilerdir.
Classification of Texts in the
Textbook Named El-Qıraat-ul Muyessera Used in the Arabic Reading Skills Lesson
in Terms of Text Types and Strategy Suggestions
The ability to read-comprehension in
a foreign language has been the most important target of language learners as
it is the most tested skill in national and international exams. Reading skills
course also has an important place in the curriculum in Arabic teaching
programs. The materials used in teaching reading skills are of vital importance
for successful language acquisition. In this context, in this study, a
classification study has been made in terms of text types of the texts in the
content of the course book "El-Qıraat-ul Muyessera", which is used as
a course material for the "reading skills" course in the Arabic
Language Teaching programs in the Republic of Turkey, and various reading
strategies have been proposed according to the text type used. In the study
conducted through document analysis, which is one of the qualitative research
techniques, it was determined that 19 out of 30 texts were informative text
types, and the remaining 11 texts were literary text types. In the informative
text types, 7 articles, 5 biographies, 3 informative historical articles, 2
memoirs, 1 essay and 1 letter type text are included. In literary text types; A
total of 6 stories, three of which are folk tales, and 4 comic reading texts
are included. Different strategies are suggested according to text types.
These; Preparing a story-concept map about the text, scanning the keywords that
may reflect the theme of the text, making predictions about the text, taking
notes including keywords, making inferences at the word and text level,
benefiting from the concept maps prepared beforehand, summarizing the read text
with concise sentences, related to the main lines of the text. strategies such
as asking questions and seeking answers to these questions.