Yükseköğretim Kurumlarının Uluslararasılaşma Stratejilerinde Eğitimin ve Programların Yeri


Creative Commons License

Kurt Keskin F.

EJER CONGRESS, Ankara, Türkiye, 8 - 11 Haziran 2023, ss.1589-1590, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1589-1590
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Problem Durumu

Ulusal, sektörel ve kurumsal düzeyde uluslararasılaşma; yükseköğretimin amacına, işlevlerine ya da sunulma biçimine uluslararası,

kültürlerarası veya küresel boyutlar kazandırılması süreci olarak tanımlanmaktadır (Knight, 2003). De Wit (2020) de benzer şekilde

üniversitelerin eğitim, araştırma ve topluma hizmet konusunda her zaman uluslararası boyutlar barındırdığını ifade etmektedir. Dolayısıyla

yükseköğretimin uluslararasılaşması söz konusu olduğunda, bu uluslararasılaşma anlayışının yükseköğretimin bilinen üç işlevine de

yansıması beklenmektedir. Bununla birlikte eğitim ve öğretimin uluslararasılaşmasına yönelik çabalar, yükseköğretim kurumlarında yeterince

yer bulamamaktadır. Eğitim ve öğretimin en önemli unsurlarından biri olan programlara da bu durum yansımakta ve yükseköğretim

kurumlarının uluslararasılaşma stratejileri, kurumun eğitim boyutuna ve programlarına gerektiği düzeyde yansıtılmamaktadır. Yükseköğretim

kurumlarının daha çok ortaklıklara, değişim programlarına ve araştırmaya odaklandığı, eğitim boyutunun ve dolayısıyla programların arka

planda kaldığı görülmektedir. Bu durum tam anlamıyla bir uluslararasılaşma anlayışının benimsenmesine ve yaygınlaşmasına olanak

vermemektedir. Bu sebeple bu çalışmada, yükseköğretim kurumlarının uluslararasılaşma stratejilerinde eğitim ve öğretim boyutunun ve bu

kapsamda programların nasıl ele alındığının belirlenmesi amaçlanmıştır.

Yöntem

Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden temel nitel araştırma deseni benimsenmiştir. Gözlem, görüşme ve doküman incelemesi gibi nitel

veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı, algı ve olayların doğal ortamda gerçekçi ve bütüncül bir şekilde ortaya konmasını amaçlayan nitel bir

sürecin izlendiği araştırmalar nitel araştırma olarak adlandırılmaktadır (Yıldırım ve Şimşek, 2018). Amaç, yükseköğretim kurumlarının

uluslararasılaşma stratejilerinde eğitim ve öğretim boyutunun ve bu kapsamda programların nasıl ele alındığının belirlenmesi olduğundan

amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmış ve yükseköğretim kurumları arasından YÖK tarafından uluslararasılaşma bağlamında desteklenmek

üzere pilot üniversite olarak seçilmiş olan 20 üniversite (YÖK, 2017) çalışmaya dâhil edilmiştir. İlgili kurumların stratejik planları ve varsa

uluslararasılaşma strateji belgeleri bu çalışmanın veri kaynaklarını oluşturmaktadır ve veriler, doküman incelemesi yoluyla toplanacaktır.

Doküman incelemesi politikalar, geçmiş olaylar, kültürel bağlamlar, kurumlar, etkinlikler ve çok daha fazla unsurla ilgili sorulara cevap

sunabilmekte, bu sebeple bağımsız bir araştırma yöntemi olarak ya da diğer yöntemlere yardımcı olarak uygulanabilmektedir (Gross, 2018).

Ayrıca Bowen’a (2009) göre reklamlar, kitaplar ve broşürler, günlükler ve gazete yazıları, etkinlik programları, mektup ve notlar, basın bültenleri,

program önerileri, uygulama formları ve özetler, kurumsal raporlar, araştırma verileri ve çeşitli kamu kayıtları incelenebilecek dokümanlar

arasındadır. Bu çalışmanın amacı kurumların uluslararasılaşma stratejilerinde eğitimin ve programların yerini belirlemek olduğundan doküman

incelemesi bağımsız bir yöntem olarak kullanılacak ve bu şekilde ilgili kurumlarının stratejik planları incelenecektir. Elde edilen veriler ise

betimsel analiz ve içerik analizi ile incelenecektir.

Beklenen/Geçici Sonuçlar

Çalışmaya yönelik yapılan ön araştırmalar sonucunda, yükseköğretim kurumlarının uluslararasılaşma politikalarına oldukça önem vermekle

birlikte, bu politikalarda ve stratejilerde eğitim ve öğretimin uluslararasılaşması ve programların uluslararasılaşması gibi hususların arka planda

kaldığı ve daha değişim programlarına ve iş birliklerine odaklanıldığı görülmektedir. İlgili dokümanlar detaylı bir şekilde incelendiğinde

uluslararasılaşma açısından eğitim ve öğretimin ve bu bağlamda programların nasıl ele alındığı sorusuna açık bir şekilde yanıt bulunabilecektir.

Bu doğrultuda, eğitim ve öğretimin ve programların uluslararasılaşmasına yönelik yer verilen farklı unsurlara ve eksik kalan yönlere ışık

tutulacağı ve bu kapsamda hem genel anlamda yükseköğretim kurumlarına hem de araştırmacılara öneriler sunulabileceği ve alana katkı

sağlanabileceği düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: yükseköğretim, uluslararasılaşma, eğitimin uluslararasılaşması, programların uluslararasılaşması