ATILIM ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK BİLİMLERİ VE ARAŞTIRMALARI ÖĞRENCİ KONGRESİ, Ankara, Türkiye, 29 - 30 Mayıs 2025, ss.42, (Özet Bildiri)
Klasik krank- biyel mekanizmasının yapısı itibari ile çalışma sırasında özellikle yüksek basınçlarda silindir yüzeylerinde büyük yaslanma kuvvetleri meydana getirmektedir. Bu kuvvetler silindir yüzeylerinde sürtünmelere, piston-silindir arasında aşınmalara ve çıkış gücünde de azalmalara neden olmaktadır. Bu çalışmada traktörlerde kullanılan 110 cc süpürme hacmine sahip tek silindirli pistonlu bir kompresör için silindir sürtünmesiz özel bir sistem tasarlanmıştır. Geleneksel krank-biyel mekanizmasında yaslanma kuvvetlerini en aza indirmek amacıyla yeni bir tasarıma ve bu tasarımın geleneksel mekanizma ile karşılaştırmalı analizlerine yer verilmiştir. Yeni tasarımda piston pimi ile bütünleşik bir rod ve yanal sürtünmeleri azaltan bloğa sabitlenmiş lineer bir yatak tasarımı yapılmıştır. Gerçekleştirilen hesaplamalar ve mekanizmanın piston konumu ve piston yanal kuvvetleri bakımından karşılaştırılmış aynı zamanda da FEA modelleri ile doğrulanmıştır. Yeni mekanizmada yaslanma kuvvetleri piston cidarında azalmıştır ve deformasyonlarında %32 oranında bir iyileşme gözlenmiştir. Bu analizlere ek olarak farklı krank-biyel oranlarında meydana gelen kuvvetler ve deformasyonlar incelenmiştir. Bu incelemeler sonucunda krank-biyel oranlarının azalması ile lineer yataktaki gerilemeler artmış ve silindirdeki gerilmeler ise azalmıştır.