EJERCongress 2019, Ankara, Türkiye, 19 - 22 Haziran 2019, cilt.1, ss.2197-22022
Eğitim toplumun ayrılmaz bir parçasıdır. Toplumu etkiler ve toplumdan etkilenir. Dolayısıyla
günümüz küresel dünyasında meydana gelen hızlı değişimler bir uyum sürecini beraberinde
getirmiştir. Planlama, sınırlı kaynakların etkili kullanımında yarar sağlayan planlama eğitim
yönetimi sürecinin bir parçasıdır. Tarihsel süreçte ‘planlama’ kavramına bakıldığında;
insanların, kurumların, toplumların değişiminden etkilenmiştir. Bu değişim planlama
sürecinde de değişiklikleri gerektirmiştir. Eğitim planlaması gelecekle ilgilense de kaynağı
geçmiştir. Planlama nereye gidileceğinden öte, hangi yoldan ve nasıl en iyi gidileceğini de
inceler. Planlama, sınırlı kaynakların etkili kullanımında yarar sağlayan planlama eğitim
yönetimi sürecinin bir parçasıdır. Ülkemizde eğitim planlamasında; merkezi bütçeler,
hükümet politikaları, kalkınma planları esas alınmaktadır. Ancak hızlı değişim ve dönüşüm
süreci yönetim planlamasını öne çıkarmış, bu da 2006’da AB sürecinde hazırlanan raporların
bir getirisi olarak stratejik planları gündeme getirmiştir. Stratejik planlama; nerede olunduğu,
nereye ulaşılmak istendiği, gidilmek istenen yere nasıl ulaşılacağı ve başarının nasıl izlenip
değerlendirileceği aşamalarını içerir. Eğitim sisteminde amaç ve görevlerin sıralaması,
öncelikleri, amaç ve görevleri gerçekleştirmek için en iyi yollar, eğitime pay ayırırken
kısılacak yerler, masrafa kim ya da kimlerin katlanacağı, eğitime ayrılacak kaynaklar ve
paylaşımları temel eğitim planlaması sorunlarıdır. Coombs (1973, s.41)’a göre eğitim
sisteminin fayda vermesi için, belirli amaç ve önceliklerinde, içerik ve yöntemlerinde,
öğretmenlerin yetiştirilmesinde ve istihdamında, öğrenme süreçleri ile yönetim biçimlerinde
yapılacak değişiklikler hemen yapılmalıdır. Bahsi geçen sorunların aynı biçimde stratejik
planlamaya da etki edeceği olasıdır.
Amaç
Yukarıda sıralanan sebepler doğrultusunda bu araştırma, Coombs’un eğitim planlaması
bağlamında ülkemizde eğitim planlamasının ve stratejik planlamanın durumunu incelemek
amacıyla yapılmıştır.
Yöntem
Araştırmanın yönteminde nitel araştırma türlerinden doküman analizi kullanılmıştır.
Planlamada dikkat edilmesi gereken süreçler, temel planlama sorunları, ekonomistler ve
eğitimcilerin planlama bakımından uyumu ve eğitim planlarının özelliği tema olarak
belirlenmiştir ve betimsel analiz yapılmıştır. Analiz için oluşturulan çerçeveye göre belirlenen
temaların işlenmesi ile veriler organize edilmiştir.
Bulgular
Organize edilen veriler tanımlanıp, bulgular anlamlandırılıp ve açıklanmıştır. Araştırma
sonucunda temalar ışığında betimlenen sorunların stratejik planlar için de sorun
oluşturabileceği öngörülebilir.
Anahtar kelimeler: Eğitim planlaması, stratejik planlama, doküman analizi.