Coombs’un Eğitim Planlaması Bağlamında Ülkemizde Eğitim Planlamasının ve Stratejik Planlamanın Durumu


Çelik S., Taşkın Gökçe T. G.

EJERCongress 2019, Ankara, Türkiye, 19 - 22 Haziran 2019, cilt.1, ss.2197-22022

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.2197-22022
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Eğitim toplumun ayrılmaz bir parçasıdır. Toplumu etkiler ve toplumdan etkilenir. Dolayısıyla

günümüz küresel dünyasında meydana gelen hızlı değişimler bir uyum sürecini beraberinde

getirmiştir. Planlama, sınırlı kaynakların etkili kullanımında yarar sağlayan planlama eğitim

yönetimi sürecinin bir parçasıdır. Tarihsel süreçte ‘planlama’ kavramına bakıldığında;

insanların, kurumların, toplumların değişiminden etkilenmiştir. Bu değişim planlama

sürecinde de değişiklikleri gerektirmiştir. Eğitim planlaması gelecekle ilgilense de kaynağı

geçmiştir. Planlama nereye gidileceğinden öte, hangi yoldan ve nasıl en iyi gidileceğini de

inceler. Planlama, sınırlı kaynakların etkili kullanımında yarar sağlayan planlama eğitim

yönetimi sürecinin bir parçasıdır. Ülkemizde eğitim planlamasında; merkezi bütçeler,

hükümet politikaları, kalkınma planları esas alınmaktadır. Ancak hızlı değişim ve dönüşüm

süreci yönetim planlamasını öne çıkarmış, bu da 2006’da AB sürecinde hazırlanan raporların

bir getirisi olarak stratejik planları gündeme getirmiştir. Stratejik planlama; nerede olunduğu,

nereye ulaşılmak istendiği, gidilmek istenen yere nasıl ulaşılacağı ve başarının nasıl izlenip

değerlendirileceği aşamalarını içerir. Eğitim sisteminde amaç ve görevlerin sıralaması,

öncelikleri, amaç ve görevleri gerçekleştirmek için en iyi yollar, eğitime pay ayırırken

kısılacak yerler, masrafa kim ya da kimlerin katlanacağı, eğitime ayrılacak kaynaklar ve

paylaşımları temel eğitim planlaması sorunlarıdır. Coombs (1973, s.41)’a göre eğitim

sisteminin fayda vermesi için, belirli amaç ve önceliklerinde, içerik ve yöntemlerinde,

öğretmenlerin yetiştirilmesinde ve istihdamında, öğrenme süreçleri ile yönetim biçimlerinde


yapılacak değişiklikler hemen yapılmalıdır. Bahsi geçen sorunların aynı biçimde stratejik

planlamaya da etki edeceği olasıdır.

Amaç

Yukarıda sıralanan sebepler doğrultusunda bu araştırma, Coombs’un eğitim planlaması

bağlamında ülkemizde eğitim planlamasının ve stratejik planlamanın durumunu incelemek

amacıyla yapılmıştır.

Yöntem

Araştırmanın yönteminde nitel araştırma türlerinden doküman analizi kullanılmıştır.

Planlamada dikkat edilmesi gereken süreçler, temel planlama sorunları, ekonomistler ve

eğitimcilerin planlama bakımından uyumu ve eğitim planlarının özelliği tema olarak

belirlenmiştir ve betimsel analiz yapılmıştır. Analiz için oluşturulan çerçeveye göre belirlenen

temaların işlenmesi ile veriler organize edilmiştir.

Bulgular

Organize edilen veriler tanımlanıp, bulgular anlamlandırılıp ve açıklanmıştır. Araştırma

sonucunda temalar ışığında betimlenen sorunların stratejik planlar için de sorun

oluşturabileceği öngörülebilir.

Anahtar kelimeler: Eğitim planlaması, stratejik planlama, doküman analizi.