Sporcular Gözünden Korfbol: Bir Metafor Çalışması


Creative Commons License

Halıcı A., Eraslan A., Livmercan E.

SPORMETRE BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BİLİMLERİ DERGİSİ, cilt.22, sa.1, ss.70-81, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırma, ülkemizde gelişmekte olan korfbol branşına yönelik sporcuların sahip oldukları algıları metaforlar aracılığıyla belirlemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim desenin tercih edildiği çalışmanın araştırma grubu kolayda örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Lisanslı olarak korfbol oynayan 93 katılımcı bu çalışmanın araştırma grubunu oluşturmuştur. 93 katılımcı üzerinde yapılan çalışmada dört katılımcının formlarının eksik olması nedeniyle 89 metafor çalışmaya uygun bulunup değerlendirmeye alınmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış metafor formu kullanılmıştır. Metafor formunda katılımcılardan “Korfbol……gibidir; Çünkü..…” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Çalışmada veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Korfbola yönelik olarak üretilen metaforların “teknik özellikler” ve “fayda” olmak üzere 2 genel kategoriye ayrıldığı belirlenmiştir. Teknik özellikler genel kategorisinde; korfbol öğreniminin belirli bir zamanı kapsadığını temsil eden “süreç”, kadın ve erkek sporcuların eşit haklara sahip olmasını ifade eden “cinsiyet eşitliği” ve basketbol, hentbol gibi branşlara benzerliğini vurgulayan “diğer spor branşlarına benzerlik” kategorileri ön plana çıkarken; fayda genel kategorisinde “eğlence”, “yaşam biçimi” ve “sosyalleşme” kategorileri ön plana çıkmıştır. Korfbola yönelik olarak en fazla ifade edilen metaforların ise “Basketbol”, “Hayat” ve “Terazi” olduğu tespit edilmiştir.

Bu araştırma, ülkemizde gelişmekte olan korfbol branşına yönelik sporcuların sahip oldukları algıları metaforlar aracılığıyla belirlemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim desenin tercih edildiği çalışmanın araştırma grubu kolayda örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Lisanslı olarak korfbol oynayan 93 katılımcı bu çalışmanın araştırma grubunu oluşturmuştur. 93 katılımcı üzerinde yapılan çalışmada dört katılımcının formlarının eksik olması nedeniyle 89 metafor çalışmaya uygun bulunup değerlendirmeye alınmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış metafor formu kullanılmıştır. Metafor formunda katılımcılardan “Korfbol……gibidir; Çünkü..…” cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Çalışmada veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Korfbola yönelik olarak üretilen metaforların “teknik özellikler” ve “fayda” olmak üzere 2 genel kategoriye ayrıldığı belirlenmiştir. Teknik özellikler genel kategorisinde; korfbol öğreniminin belirli bir zamanı kapsadığını temsil eden “süreç”, kadın ve erkek sporcuların eşit haklara sahip olmasını ifade eden “cinsiyet eşitliği” ve basketbol, hentbol gibi branşlara benzerliğini vurgulayan “diğer spor branşlarına benzerlik” kategorileri ön plana çıkarken; fayda genel kategorisinde “eğlence”, “yaşam biçimi” ve “sosyalleşme” kategorileri ön plana çıkmıştır. Korfbola yönelik olarak en fazla ifade edilen metaforların ise “Basketbol”, “Hayat” ve “Terazi” olduğu tespit edilmiştir.