Öğrenme Güçlüğü Olan Bir Grup Hastanın WISC-R Profillerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Soysal Acar A. Ş., İlden Koçkar Z. A., Erdoğan Bakar E., Şenol S., Gücüyener K.

KLINIK PSIKIYATRI DERGISI, vol.4, pp.225-231, 2001 (ESCI)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 4
  • Publication Date: 2001
  • Journal Name: KLINIK PSIKIYATRI DERGISI
  • Journal Indexes: Emerging Sources Citation Index (ESCI), Scopus, Academic Search Premier, Psycinfo, Directory of Open Access Journals, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.225-231
  • Gazi University Affiliated: Yes

Abstract

Öðrenme yaþam boyu devam eden, sadece yeni bir beceri kazanma ya da akademik bir konuda uzmanlaþmayý deðil, duygusal geliþmeyi, toplumsal etkileþimi ve kiþilik geliþimini de içeren çok yönlü bir süreçtir. Bu süreçte ortaya çýkan aksaklýklar kiþinin tüm yaþantýsýný etkileyebilmektedir. Öðrenme güçlüðü olan çocuklarda yalnýzca akademik baþarýda düþüklük görülmez, tüm yaþam alanlarý sorundan etkilenir. Bu nedenlerle öðrenme güçlüðünün; zihinsel iþlevler üzerindeki etkilerini anlama çabasý beraberinde dikkat, algýlama ve yorumlama yetilerinin deðerlendirilmesinde etkin olarak kullanýlabilecek test bataryalarýnýn geliþtirilmesine yol açmýþtýr. Bu bataryalar içerisinde yer alan en etkin testlerden biri Wechsler Çocuklar için Zeka Ölçeði'dir (WISC-R). Bu araþtýrma, WISC-R alt ölçeklerinin özgül öðrenme güçlüðünü deðerlendirebilme gücünü belirlemek amacýyla yapýlmýþtýr. Ayný zamanda, özgül öðrenme güçlüðünün dikkat ve algýlama süreçleri üzerindeki etkilerini görmek ve ilgili özellikleri ölçen WISC-R alt ölçeklerinin grup ve cinsiyet deðiþkenlerine baðlý olarak özgün profilinin çýkartýlmasý amaçlanmýþtýr. Araþtýrma, bir yýllýk bir süre içerisinde Gazi Üniversitesi Çocuk Saðlýðý ve Hastalýklarý Anabilim Dalý Çocuk Nörolojisi Ünitesi ile Çocuk Psikiyatrisi Anabilim Dalý'na; dikkat daðýnýklýðý, okul baþarýsýnda düþüklük, artikülasyon bozukluðu, öðrenme ve algýlama güçlüðü yakýnmalarý ile baþvuran, DSM-IV taný ölçütlerine göre özgül öðrenme güçlüðü tanýsý almýþ olan, herhangi bir psikiyatrik bozukluðun eþlik etmediði, nörolojik bozukluðu olmayan, herhangi bir ilaç kullanmaya baþlamamýþ 20 çocuk ile, yaþ, cinsiyet ve sosyoekonomik düzey açýsýndan benzer özelliklere sahip, daha önce herhangi bir psikolojik rahatsýzlýk geçirmemiþ, 20 çocuk üzerinde yürütülmüþtür. Araþtýrma ve kontrol gruplarýnda yer alan deneklerden toplanan WISC-R puanlarýnýn grup ve cinsiyet deðiþkenleri arasýnda anlamlý fark olup olmadýðýný belirlemek amacýyla her alt test için 2 (Grup: Araþtýrma Grubu, Kontrol Grubu) x 2 (Cinsiyet) Faktörlü Varyans Analizi (ANOVA) uygulanmýþtýr. Yapýlan varyans analizi sonucunda cinsiyet ve grup ortak etkisi gözlenmemiþtir. Yapýlan basamaklý Çoklu Regresyon Analizi sonucunda Sözel Zeka Bölümünün WISC-R alt testleri arasýnda öðrenme güçlüðünün en iyi yordayýcýsý olarak bulunmuþtur. Yapýlan bir çok çalýþma gibi bu çalýþma da WISC-Rnin özgül öðrenme güçlüðü için ayýrýcý niteliðe sahip olduðu sonucunu destekler niteliktedir. Ancak testte okuma ve yazma gibi özgün öðrenme yetileri test edilmediðinden bu alanlara yönelik olarak hazýrlanmýþ nöropsikolojik testlerle desteklenmesi özgül öðrenme güçlüðünün taný ve tedavisinde yeni bakýþ açýlarýnýn kazanýlmasýný saðlayacaktýr.