TASARIMDAN ÜRETİME, BECERİ GEREKSİNİMLERİNİN ANALİZİ VE GELİŞİM SETİ TASARIMI


Creative Commons License

Akkurt A., Aydodu A.

International Conference on Global Practice of Multidisciplinary Scientific Studies, Lefkoşa, Kıbrıs (Kktc), 6 - 08 Mart 2022, ss.1226-1237

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Doi Numarası: 10.1186/isrctn15485068.
  • Basıldığı Şehir: Lefkoşa
  • Basıldığı Ülke: Kıbrıs (Kktc)
  • Sayfa Sayıları: ss.1226-1237
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Üretim sistem ve teknolojilerinde her geçen gün yaşan gelişmelere rağmen bu sistemlerde görev verilecek personel seçimine yönelik yapılan çalışmalar çok sınırlı kalmaktadır. Yapılacak işe uygun çalışanı belirlemede birçok olumsuzluk yaşanabilmektedir. Oysaki yapılması gereken işe uygun elamanın belirlendikten sonra işe alınması ya da o işi yapması için görevlendirilmesi doğru olandır. Çalışanların Psikoteknik testler kullanılarak değerlendirilmeleri bunun sonucunda bireyin sahip olduğu becerilerin tespiti ve iş için istenen becerilere yönelik etkinliğini arttıracak uygulamalarla hedeflenen beceri kazandırılabilecektir. Çalışanlarının bilgi ve yeteneklerini geliştirmede süreklilik kazanması için iş başı eğitimlerinin yanı sıra çalışma alanına yönelik ilave eğitim programları düzenlenerek çalışan işi doğru ve daha hızlı yapması sağlanacaktır. Bu durum çalışanın motivasyonunu arttıracağı gibi çalışan devir oranını azaltacak, yükselmesini hızlandırarak yapılan işin kalitesini de arttıracağı açıktır. Yapılan çalışmanın amacı psikoteknik testler yardımıyla saha çalışanlarının belli el becerilerine yönelik hazırlanan psikoteknik test bataryaları aracılığıyla el becerileri sevilerini belirleyerek düşük çıkan becerilerden birini seçip o beceriyi geliştirecek el becerisi geliştirme modülü tasarlamak ve etki sonucunu incelemektir. Beceri gereksinimlerine yönelik psikoteknik test bataryası oluşturularak hazır bulunuşluğa uygun olarak seçilen 50 saha çalışanına hazırlanan psikoteknik test bataryasındaki testler uygulanmıştır. Tamamlanan testler sonucu kişilerin düşük çıkan becerileri için sistematik tasarım yolu ile el becerisi geliştirme eğitim modülü tasarlanmış ve seçilen 10 çalışana 10 gün boyunca beceri geliştirme seti ile eğitim verilmiş kişilerin gelişimleri takip edilmiştir. Elde edilen sonuçlar; belirlenen becerinin geliştirilmesi için tasarlanan eğitim setinin etkinliğine ve farklı alanlarda ihtiyaç duyulan becerilerin geliştirilmesine referans olacaktır.