Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarındaki Ünite Değerlendirme Sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisine Göre İncelenmesi


Öksüz G. K., Gurgil F.

Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.29, sa.2, ss.529-546, 2025 (TRDizin) identifier

Özet

Sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin problem çözme, sorgulama ve yaratıcı düşünme gibi üst düzey düşünme becerilerini geliştirebilmeleri için, ders kitaplarındaki soruların bu becerileri destekleyici nitelikte olması gerekmektedir. Bu araştırmanın amacı, 4., 5., 6. ve 7. sınıf düzeylerinde hazırlanmış sosyal bilgiler ders kitaplarında yer alan ünite değerlendirme sorularının Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’nin Bilgi Birikimi ve Bilişsel Süreç Boyutlarına göre incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi tercih edilerek veriler betimsel analizle değerlendirilmiştir. Araştırmanın veri kaynakları, TTKB’nin elektronik ortamından erişilen 4., 5., 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarıdır. Araştırma sonucunda, tüm sınıf düzeylerinde YBT’nin Bilgi Birikimi Boyutunda en çok olgusal bilgi birikimiyle, Bilişsel Süreç Boyutunda ise en çok hatırlama bilişsel süreç boyutuyla ilişkilendirme yapıldığı belirlenmiştir. Bu çalışma, programda üst düzey düşünme becerilerine yapılan vurguya rağmen, çeşitli sınıflardaki sosyal bilgiler ders kitaplarının öncelikle alt düzey bilişsel süreçlere odaklandığını ortaya koymuştur. Gelecekteki araştırmalarda, ders kitaplarında yer alan tüm soruların incelenmesi ve farklı taksonomilerle benzer çalışmaların yapılması önerilmektedir.
In order for students to develop higher order thinking skills such as problem solving, questioning and creative thinking in social studies course, the questions in the textbooks should support these skills. The aim of this study is to analyse the unit evaluation questions in social studies textbooks prepared at the 4th, 5th, 6th and 7th grade levels according to RBT. In the study, document analysis method was preferred.The data sources of the study were 4th, 5th, 6th and 7th grade social studies textbooks accessed from the electronic environment of TTKB. As a result of the research, it was determined that in all grade levels, most associations were made with factual knowledge accumulation in the Knowledge Accumulation Dimension and most associations were made with the cognitive process dimension of recall in the Cognitive Process Dimension. This study revealed that despite the emphasis on higher-order thinking skills in the curriculum, social studies textbooks in various grades focus primarily on lower-level cognitive processes. In future studies, it is recommended that all questions in the textbooks be analysed and similar studies be conducted with different taxonomies.