İLKOKUL 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN DİJİTAL VE ANALOG SAATİ BİRBİRİNE DÖNÜŞTÜRME DÜZEYLERİ VE HATALARININ İNCELENMESİ


ÖRNEK G. T., TERTEMİZ N. I.

Trakya Eğitim Dergisi, cilt.14, sa.3, ss.1865-1879, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 14 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.24315/tred.1454941
  • Dergi Adı: Trakya Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1865-1879
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, 4. Sınıf öğrencilerinin zaman konusunda dijital saati analog saate, analog saati ise dijital saate dönüştürme düzeylerini ve bu süreçte yaptıkları hataların incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma durum çalışması niteliğindedir. Çalışma grubunu Karaman il merkezindeki iki ilkokulda öğrenim gören 101 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler Vakali (1991) tarafından öğrencilerin saat ölçümündeki hataları saptamak amacıyla geliştirilen formdan yola çıkılarak araştırmacılar tarafından oluşturulan öğrencilerin dijital saat- analog saat/analog saat-dijital saat dönüşümlerindeki başarı düzeyleri ve hata türlerini belirlemeyi amaçlayan ‘Saat Okuma ve Yazma Formu’ ile elde edilmiştir. Elde edilen nitel veriler hem nicel hem de nitel bulgular halinde sunulmuştur. Sonuçlara göre; öğrenciler “Dijital saati analog saate dönüştürmede (yazıyla ifade)” , “Analog saati dijital saate dönüştürme”den daha başarılı olmuşlardır. Ayrıca öğrencilerin “Dijital saati analog saate dönüştürme”de en çok yaptıkları hata türleri ‘ilgisiz cevap’, ‘zaman değerini artırma ya da azaltma’, ‘akrep ile yelkovanı üst üste getirmeme’, ‘kalan ve geçen saat ifadelerini karıştırma’ kategorilerinde yoğunlaştığı sonucuna varılmıştır. “analog saati dijital saate dönüştürme” de ise en çok yapılan hata türlerinin ‘24 saatlik zaman dilimini bilememe’, ‘zaman değerini artırma veya azaltma’, ‘saat ile dakika ilişkisi kuramama’, akrep ile yelkovanı karıştırma’ kategorilerindedir.
This study was conducted to examine the level of 4th grade students in converting digital clocks to analog clocks and analog clocks to digital clocks and the errors they made in this process. The study is a case study. The study group consists of 101 fourth grade students studying in two primary schools in the city center of Karaman. The data were obtained with the ‘Clock Reading and Writing Form’, which was developed by the researchers based on the form developed by Vakali (1991) to determine the errors of students in time measurement and aimed to determine the levels of success and types of errors in students' digital clock-analog clock/analog clock-digital clock conversions. The qualitative data obtained were presented as both quantitative and qualitative findings by document review. According to the results; students were more successful in “Converting digital clocks to analog clocks (written expression)” than “Converting analog clocks to digital clocks”. In addition, it was concluded that the most common types of errors made by students in “Converting a digital clock to an analog clock” were concentrated in the categories of ‘irrelevant answer’, ‘increasing or decreasing the time value’, ‘not placing the hour and minute hands on top of each other’, ‘confusing the remaining and elapsed hours’. In “converting an analog clock to a digital clock”, the most common types of errors were in the categories of ‘not knowing the 24-hour time zone’, ‘increasing or decreasing the time value’, ‘not establishing a relationship between hours and minutes’, and confusing the hour and minute hands’.