7th International "Başkent" Congress on Physical, Social, and Health Sciences on October 29-31, 2022, Ankara, Türkiye, 29 - 31 Ekim 2022, cilt.1, ss.322-331
ÖZET
Mimarlık eğitiminin kilit taşlarından tasarım stüdyolarında, maket çalışmasının önemi artan
dijitalleşme ve beraberinde değişen tasarım yaklaşımları nedeniyle sorgulanır durumdadır. Hızlı /
kolay üretilebilen değişime olanak veren bilgisayar ortamındaki üç boyutlu modellemeler mimarlık
öğrencilerinin odağındadır. Pandemi dönemiyle birlikte daha da dijitalleşmiş olan mimarlık eğitiminde
maketin yeri yeniden tartışılması gereken bir konudur. Bu çalışmanın amacı, mimari tasarım
stüdyolarında maket çalışmasının, değişen mimarlık ortamı ve yeni mimari temsil araçlarına rağmen,
öğrencilere halen kritik bir fayda sağladığını ortaya koymaktır. Gazi Üniversitesi Mimarlık Fakültesi
Mimarlık Bölümü dikey atölyelerinden biri olan Atölye DüşleDüşün’ün kesintiye uğrayan 2019-
2020 Bahar dönemi, çevrimiçi 2020-2021 Güz ve Bahar dönemleri ile yüz yüze yapılan 2021-2022
Bahar dönemi üç ayrı periyot olarak araştırmanın kapsamındadır. Bu çalışmada tanımlanmış üç ayrı
periyotta Atölye katılımcısı öğrencilerin, Mimari Projeden Erken Beklentileri ve Nihai Kazanımları
hakkındaki fikir ve görüşlerini anlamaya yönelik anketlerdeki ‘maket çalışması’na ilişkin sonuçları
karşılaştırılmıştır. Söz konusu anketler her dönemin başında Beklentileri ortaya koymaya yönelik,
dönem sonunda ise Nihai Kazanımları tespit etmeye yönelik 14 soruyu içerir. Her iki anketin 9. Sorusu
(Beklentiler Anketinde: Tasarıma yaklaşım sürecinde farklı malzeme ve araçlarla çalışıp yaratıcı bir süreç
geçireceğim; Kazanımlar Anketinde: Farklı malzemelerle çalışıp yaratıcı bir tasarıma yaklaşım süreci
geçirdim ve verimli oldum) maket çalışmalarına yönelik verilerin elde edilmesini sağlar. Söz konusu
soruların üç ayrı periyottaki cevaplarının karşılaştırılması ile maket çalışmasının öğrenciler için faydası
/ önemi gözlenmiştir. Kesintiye uğrayan dönemde maket çalışması yapılacağını düşünen öğrencilerin
beklentileri en düşük seviyede olumlu, maket yapmadan ulaştıkları dönemin sonunda kazanımlarına
yönelik cevapları daha da düşük seviyede olumludur. Çevrimiçi sürdürülen ve maket çalışmalarından
yoksun olunan dönemlerde beklentilere ve kazanımlara yönelik cevaplar rekor seviyede olumludur.
Yüz yüze devam edilen dönemde ise, maket çalışması yapacağını öğrenen öğrencilerin beklentileri
çevrimiçi dönemlerden daha düşük seviyede olumluyken, kazanımlara yönelik cevapları aynı seviyeye
erişmiştir. Bu çalışmanın sonucunda, mimarlık öğrencilerinin maket çalışmalarının önemini / faydasını
anlamalarının maket yapmadıkları dönemlerden sonra arttığı bulgulanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Mimarlık eğitimi, atölye, mimari maket, pandemi dönemi, öğrenci
geribildirimleri