Mimari Proje Atölye Derslerinde Maket ile Çalışmanın Önemi: Pandemi Dönemi ve Sonrası Uygulamaların Karşılaştırılması


Creative Commons License

Güngör C., Özkan Üstün G.

7th International "Başkent" Congress on Physical, Social, and Health Sciences on October 29-31, 2022, Ankara, Türkiye, 29 - 31 Ekim 2022, cilt.1, ss.322-331

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.322-331
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET

Mimarlık eğitiminin kilit taşlarından tasarım stüdyolarında, maket çalışmasının önemi artan

dijitalleşme ve beraberinde değişen tasarım yaklaşımları nedeniyle sorgulanır durumdadır. Hızlı /

kolay üretilebilen değişime olanak veren bilgisayar ortamındaki üç boyutlu modellemeler mimarlık

öğrencilerinin odağındadır. Pandemi dönemiyle birlikte daha da dijitalleşmiş olan mimarlık eğitiminde

maketin yeri yeniden tartışılması gereken bir konudur. Bu çalışmanın amacı, mimari tasarım

stüdyolarında maket çalışmasının, değişen mimarlık ortamı ve yeni mimari temsil araçlarına rağmen,

öğrencilere halen kritik bir fayda sağladığını ortaya koymaktır. Gazi Üniversitesi Mimarlık Fakültesi

Mimarlık Bölümü dikey atölyelerinden biri olan Atölye DüşleDüşün’ün kesintiye uğrayan 2019-

2020 Bahar dönemi, çevrimiçi 2020-2021 Güz ve Bahar dönemleri ile yüz yüze yapılan 2021-2022

Bahar dönemi üç ayrı periyot olarak araştırmanın kapsamındadır. Bu çalışmada tanımlanmış üç ayrı

periyotta Atölye katılımcısı öğrencilerin, Mimari Projeden Erken Beklentileri ve Nihai Kazanımları

hakkındaki fikir ve görüşlerini anlamaya yönelik anketlerdeki ‘maket çalışması’na ilişkin sonuçları

karşılaştırılmıştır. Söz konusu anketler her dönemin başında Beklentileri ortaya koymaya yönelik,

dönem sonunda ise Nihai Kazanımları tespit etmeye yönelik 14 soruyu içerir. Her iki anketin 9. Sorusu

(Beklentiler Anketinde: Tasarıma yaklaşım sürecinde farklı malzeme ve araçlarla çalışıp yaratıcı bir süreç

geçireceğim; Kazanımlar Anketinde: Farklı malzemelerle çalışıp yaratıcı bir tasarıma yaklaşım süreci

geçirdim ve verimli oldum) maket çalışmalarına yönelik verilerin elde edilmesini sağlar. Söz konusu

soruların üç ayrı periyottaki cevaplarının karşılaştırılması ile maket çalışmasının öğrenciler için faydası

/ önemi gözlenmiştir. Kesintiye uğrayan dönemde maket çalışması yapılacağını düşünen öğrencilerin

beklentileri en düşük seviyede olumlu, maket yapmadan ulaştıkları dönemin sonunda kazanımlarına

yönelik cevapları daha da düşük seviyede olumludur. Çevrimiçi sürdürülen ve maket çalışmalarından

yoksun olunan dönemlerde beklentilere ve kazanımlara yönelik cevaplar rekor seviyede olumludur.

Yüz yüze devam edilen dönemde ise, maket çalışması yapacağını öğrenen öğrencilerin beklentileri

çevrimiçi dönemlerden daha düşük seviyede olumluyken, kazanımlara yönelik cevapları aynı seviyeye

erişmiştir. Bu çalışmanın sonucunda, mimarlık öğrencilerinin maket çalışmalarının önemini / faydasını

anlamalarının maket yapmadıkları dönemlerden sonra arttığı bulgulanmıştır.

Anahtar Kelimeler: Mimarlık eğitimi, atölye, mimari maket, pandemi dönemi, öğrenci

geribildirimleri