Bilgi Yönetimi


Creative Commons License

Altınok V.

Yönetim Bilimi Kuram-İlke-Uygulama, Necati Cemaloğlu,Elif Daşçı Sönmez, Editör, Eğiten Kitap, Ankara, ss.569-593, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Eğiten Kitap
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.569-593
  • Editörler: Necati Cemaloğlu,Elif Daşçı Sönmez, Editör
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bilgi çağında “bilgiye değer verme”, “sürekli öğrenme” ilkeleri önem taşı-
maktadır. Bilgi çağı ile örgütlerde “kurumsal etkinlik” ve “hizmet kalitesi”, bi
reysel açıdan; “yaşam kalitesi” ve “beklenti” düzeyi yükselmiştir. Bilgi genel
anlamda, düşünme, yargılama, akıl yürütme, okuma, araştırma, gözlem, de
ney sonucunda elde edilen düşünsel ürün ya da öğrenilen şeydir. Bilgi alınıp
satılabilen bir kaynak olarak da değerlendirilmektedir. Ayrıca bilgi bir şeyi ya
da bir kimseyi değiştiren enformasyon demektir.
Bilgi kurumlar için yaşamsal kandır. Kurumsal planlama ve kontrol için vaz
geçilmez bir kaynaktır. Bilgi üretimi teknoloji üretiminin ön koşuludur. Bilginin
kullanım amacı karar alam işlevine destek sağlamaktır. Kurumlar da alt dü-
zeydeki yöneticilerin bilgi gereksinimi; rutin, günlük ve yürütme ile ilgili ka
rarlardır. Bilgi, orta düzey ve üst düzey yöneticiler için uzun dönemli kararlar
alma, strateji belirlemeye politikalar oluşturmayla ilişkilidir. Bilginin değerini
belirleyen nitelikler; doğruluk, zamanlılık, eksiksizlik, yerindelik, ekonomiklik
ve uygunluktur.
Bilgi yönetimi her zaman kurumun amaçlarının elde edilmesi ile ilişkilen
dirilir. Amaç belirleme sürekliliği olan bir faaliyettir. Bilgi yönetimi girişimi
nin başarısı için her şeyden önce kurum çapında bilinçlenme gerektirir. Bilgi
yönetimini etkileyen üç temel güç vardır. İlki teknolojidir. Teknoloji özellikle
bilgiye ulaşma ve onu elde etme aşamalarında temel güçtür. İkincisi süreçtir.
Süreç bilgiyi paylaşma, kullanma ve değerlendirme aktiviteleri için anahtardır.
Üçüncüsü ise kültürdür. Kültür paylaşma, bütünleştirme, kullanma, değerlen
dirme ihtiyaç oluşturma ve yaratma aşamalarında önemlidir. Bilgi yönetimine
ilişkin kurum politikalarının uygulanmasında bir kültür unsuru olan “güven”
anahtar bir rol oynar. Bilgi yönetiminin uygulanmasında;
1. Kurum amaçlarının belirlenmesi: Amaçlar belirlenirken kriter tespit
edilir. Bu kriterler müşteri (veli, öğrenci) odaklı olmalıdır. İşin temeli
ni hizmet sunmak, reklam ve insan kaynağını geliştirmek oluşturur.
Tüm bunlar için bilgi kaynağından yararlanarak destek almak ve bilgi
akışını kurum içinde sağlamak gerekir. Bunun içinde bilgi teknolojileri
kullanılmalıdır.
2. Bilgi yönetimi ekibi oluşturmak; (i) Stratejik düzeyde geleceğe yönelik
stratejiler oluşturacak bilgi yönetimi direktörü (ii) Süreç düzeyinde in
san bilgisini yapısal bilgiye dönüştüren bilgi yöneticisi (yetkinlik veya
yenilik yöneticisi) (iii) Bilgi işçisi düzeyinde “nedir” sorusunu arayan
bilgi danışmanları (bilgi mühendisleri veya bilgi tabanı idarecisi) sağ-
lanmalıdır.
3. Gerekli bilgi unsurlarının tanımlanması: İş için önemli olan bilgi, kulla
nıcı/Pazar bilgisi, en iyi uygulamalara ilişkin bilgi, ürün/hizmet bilgisi,
araştırma/geliştirme çalışmaları neler, çalışanların yetenekleri neler,
örgüte katkı sağlayacak değerli bilgiler neler.
4. Tanımlanan bilginin paylaşılarak kurum amaçlarının geliştirilmesi/bü-
yütülmesi.
5875. Paylaşılan bilgilerden yeni durumlar oluşturmak (yapı, sistem, süreç,
teknoloji).
6. Kurum kültürünün oluşturulması: Bireysel özgürlük düzeyi (uygulama
da sahip oldukları güç), yapı (işleyişin katı ve ya esnek olması), destek
(çalışanlara rehberlik ve danışmanlık yapılması), takdir/ödül, çatışma
Yönetimi (farklılıkların yönetimi), risk almaya karşı tutum(girişken/ye
nilikçi olma).