Kurum Bakımında Görevli Bakım Elemanı Eğitim Programları: Literatür Taraması


Creative Commons License

Başkaya M., Altay N.

TURKISH JOURNAL OF RESEARCH & DEVELOPMENT IN NURSING, cilt.26, sa.1, ss.49-61, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

Amaç: Dünya genelinde kurum bakımı hizmetlerinden yararlanan çocuk sayısı her geçen gün artmaktadır. Çocuk bakım kuruluşlarında, çocuklarla en çok zaman geçiren, çocuklara rol model olan ve çocukların bakım gereksinimlerini sağlayan kişiler ise bakım elemanlarıdır. Bu literatür taramasının amacı çocuk bakım kuruluşlarında görevli bakım elemanlarına yönelik uygulanan eğitim programlarını incelemektir.
Yöntem: Literatür taraması için "residential facilities" (or “institutional care”, "residential care”, “orphanages”, “orphanage”), and “caregiver intervention” (or "caregiver training") anahtar kelimeleri kullanılarak; Pubmed, Web of Science, Willey Online Library ve Scopus veri tabanları taranmıştır. Derlemeye, 1) 2003-2024 yılları arasında yapılan, 2) İngilizce tam metin olarak yayınlanan, 3) Pubmed, Web of Science, Scopus ve Wiley Online Library veri tabanlarından erişilen 4) Kurum bakım hizmetlerinde çocuklara bakım veren bakım elemanlarına yönelik uygulanan müdahaleleri içeren çalışmalar dahil edilmiştir. Çalışmalar yapıldığı yıl, ülke, yöntem, örneklem büyüklüğü ve özellikleri, yöntemi, kullanılan
ölçekler/değerledirme araçları, girişim ve bulgular yönünden incelenmiştir.
Bulgular: Çalışmaya 11 makale dahil edilmiştir. Bakım elemanlarına verilen eğitimlerin ve uygulanan müdahalelerin, çocukların gelişimsel sonuçları üzerinde olumlu etkileri olduğu, bakım elemanı-çocuk etkileşimini arttırdığını ve hassas ve duyarlı bakım vermede etkili olduğu belirtilmiştir.
Sonuç: Kurum bakım hizmetlerinde çocukların sağlıklı büyüme ve gelişme göstermeleri için bakım elemanlarının çocukla etkileşim göstermeleri ve duyarlı bakım vermeleri önemlidir. Bakım elemanlarına hazırlanacak eğitim programlarında, bu amaç için hazırlanan eğitim programlarının incelenmesi, teori temelli yaklaşımların tercih edilmesi ve bakım elemanlarının eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi yararlı olabilir.

Aim: The number of children receiving institutional care around the world is increasing day by day. In institutional care, the people who spend the most time with children, who are role models and provide the care needs of children are care staff. This literature review aims to examine the training programs implemented for care personnel working in institutional care.  Method: Pubmed, Web of Science, Willey Online Library and Scopus databases were searched by using the keywords "residential facilities" (or “institutional care”, “residential care”, “orphanages”, “orphanage”), and “caregiver intervention” (or “caregiver training”). The review included studies 1) conducted between 2003 and 2024, 2) published in full text in English, 3) Accessed from Pubmed, Web of Science, Scopus and Wiley Online Library databases 4) Studies involving interventions for caregivers caring for children in institutional care were included. The studies were evaluated in terms of year, country, method, sample size and characteristics, method, scales/assessment tools used, intervention and findings. Results: 11 articles were included in the study. It was reported that the training and interventions provided to caregivers had positive effects on children's developmental outcomes, increased caregiver-child interaction, and were effective in providing sensitive and responsive care. Conclusion: For healthy growth and development of children in institutional care, the role of caregivers' interaction with the child and providing sensitive care is very important.  In the training programmes to be prepared for care staff, it may be useful to examine the training programmes prepared for this purpose, to prefer theory-based approaches and to determine the training needs of care staff