ELİT SPORCULARDA BOŞ ZAMAN EĞİTİMİ VE REKREASYON FAYDA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ


Sevindik Ü., Akgül B. M., Ayyıldız Durhan T., Karaküçük S.

AVRASYA 6th INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES, Tbilisi, Gürcistan, 9 - 10 Temmuz 2022, ss.52-53

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Tbilisi
  • Basıldığı Ülke: Gürcistan
  • Sayfa Sayıları: ss.52-53
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sporcuların boş zaman içerisinde gerçekleştirdikleri rekreasyon faaliyetleri eğitimlerinde ve

rekreasyonel olarak elde ettikleri fayda yönüyle önemli bir paya sahiptir. Bu özelliklerin

değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilen araştırmanın amacı elit sporcularda boş zaman

eğitimi ve rekreasyon fayda düzeylerinin belirlenerek, çeşitli değişkenlerin bu düzeyleri

farklılaştırma durumunun ve ölçüm araçları arasındaki ilişki ve etkinin incelenmesidir.

Çalışmaya Türkiye Olimpiyat Hazırlık Merkezlerinde kalarak profesyonel sporculuk

yaşantılarına devam eden 391 elit sporcu dahil olmuştur. Veriler kişisel bilgi formunun yanı

sıra “Boş Zaman Eğitim Ölçeği” ve “Rekreasyon Fayda Ölçeği” ile yüz yüze toplanmıştır.

Yapılan analizlerde normallik ve güvenirlik analizleri, betimsel istatistikler, bağımsız örneklem

T testi, Tek yönlü varyans analizi ANOVA, post hoc testleri, pearson korelasyon testi ve

regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular katılımcıların boş zaman eğitimi

(3,41±0,50) ve rekreasyon fayda (3,91±0,62) düzeylerinin ortalama değerlerin biraz üzerinde

olduğu, özellikle sosyal etkileşim ve sosyal fayda anlamında daha yüksek puanlara sahip

oldukları yönündedir. Katılımcıların cinsiyet, gelir, çalışma durumu, boş zamanın

değerlendirilme biçimi ve verimli boş zaman geçirme durumu, ayrıca branş değişkenleri ile

ölçüm araçları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Diğer yandan yaş

ve eğitim durumunun BE ve RF düzeylerini farklılaştırmadığı belirlenmiştir. BE ile RF arasında

pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı ilişki bulunmaktayken (r=0,458). Boş Zaman Eğitim;

fiziksel faydayı (β = 0,099, t = 1,213; p=0, 226), psikolojik faydayı (β = -0,147, t = -1, 688;

p=0,092) anlamlı biçimde etkilememişken, sosyal faydayı (β = 0,544, t = 7, 205, p=0,000)

anlamlı biçimde etkilemektedir. Elde edilen bulgular boş zaman eğitiminin Rekreasyon Fayda

açıklamada 3 alt boyut toplamında, toplam varyansın %25’ni açıkladığını göstermektedir.

Sonuç olarak sporcuların BE ve RF düzeylerinin belirli değişkenler ile farklılık gösterdiği ve

BE ve RF’nin birbirleriyle ilişki ve etki içinde olduğu saptanmıştır. Bulgulardan hareketle

sporcuların başarıya giden yolda performans beklentisini boş zaman eğitimlerinin ve

rekreasyon fayda düzeylerinin artırılması yönüyle güçlendirilmesi önerilmektedir.