DİJİTAL YABANCI DİL EĞİTİM PLATFORMLARININ DEĞERLENDİRME KRİTERLERİNİN AĞIRLIKLANDIRILMASI


Creative Commons License

Yavuz A., Baki R.

1. INTERNATIONAL RABAT SCIENTIFIC RESEARCHES AND INNOVATION CONGRESS, Rabat, Fas, 5 - 06 Nisan 2025, ss.206-216, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Rabat
  • Basıldığı Ülke: Fas
  • Sayfa Sayıları: ss.206-216
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dijitalleşmenin eğitim alanındaki etkileri özellikle yabancı dil öğreniminde kendini göstermekte, sayıları hızla artan çevrimiçi platformlar arasından en uygun seçeneğin belirlenmesini giderek zorlaştırmaktadır. Bu çalışma, dijital yabancı dil eğitim platformlarının değerlendirilmesinde kullanılabilecek kriterleri belirlemeyi ve bu kriterlerin göreceli önem derecelerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma kapsamında öncelikle kapsamlı bir literatür taraması yapılarak platform değerlendirmeye yönelik 6 ana kriter  ile bu ana kriterlere bağlı 18 alt kriter belirlenmiştir. Kriterlerin ağırlıklandırılması sürecinde alanında uzman öğretmen, mühendis ve akademisyen olan 5 uzmanının katılımıyla SWARA (Step-wise Weight Assessment Ratio Analysis) yöntemi uygulanmıştır. Bu yöntem sayesinde uzmanların kriterler arasındaki önem sıralamasına dayalı olarak tutarlı ağırlık değerleri elde edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre dijital dil eğitim platformlarının değerlendirilmesinde en kritik faktör en yüksek değerlendirme puanını alarak “Materyal/İçerik” olarak belirlenmiştir. Bunu ikinci sırada “Kullanım” üçüncü sıra ile “Değerlendirme”, kriterleri takip etmektedir. Diğer kriterlerin sıralaması ise dördüncü sırada “Kalite”, beşinci sırada “Tasarım” ve son olarak altıncı sırada “Güvenlik” kriteri şeklindedir. Çalışmanın bulguları, dijital yabancı dil eğitimi platformlarının seçiminde pedagojik yaklaşımın ve kullanıcı dostu tasarımın teknolojik altyapıdan daha belirleyici olduğunu ortaya koymaktadır. Araştırma sonuçları bireysel kullanıcıların platform seçimlerinde eğitim kurumlarının satın alma süreçlerinde ve platform geliştiricilerin iyileştirme çalışmalarında kullanılabilecek bilimsel temelli bir çerçeve sunmaktadır. Kullanıcılar için geliştirilen değerlendirme matrisi, platform karşılaştırmalarında nesnel bir ölçüt seti sağlamaktadır. Gelecek çalışmalarda farklı alanlarda uzmanlığı olan daha fazla uzmandan görüş alınarak platformların daha geniş bir perspektiften değerlendirilmesi sağlanabilir. Ayrıca platformlar üzerine kullanıcı anketleri veya odak grup çalışmaları yapılarak sonuçlar desteklenebilir.