9. ULUSLARARASI AVRASYA SOSYAL BİLİMLER KONGRESİ, Erzurum, Türkiye, 29 Mayıs - 31 Temmuz 2025, ss.63-64, (Özet Bildiri)
Eğitim-öğretim sürecinde ölçme, öğrenmenin ne düzeyde gerçekleştiğini belirlemek ve öğretimi daha etkili hale getirmek için önemli bir yer tutmaktadır. Öğrenci başarısını izlemek, eksikleri belirlemek ve öğretimi yönlendirmek için sistemli ölçme faaliyetlerine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu amaçla Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 2023-2024 eğitim-öğretim yılından itibaren uygulanmaya başlanan “MEB Ortak Yazılı Sınavlar” kapsamında belirli derslerde ve sınıf seviyelerinde ülke genelinde ya da il/ilçe düzeyinde eş zamanlı sınavlar yapılmaktadır. Yazılı sınavlar, ölçme ve değerlendirme süreçlerinin standartlaştırılmasını sağlamak, öğrenciler arasında fırsat eşitliğini güçlendirmek, öğretmenlere ölçme ve değerlendirme uygulamalarında rehberlik etmek ve okullar arası başarı farklılıklarını nesnel biçimde analiz etmek amacıyla uygulanmaktadır. Yazılı sınav sürecinin en temel paydaşlarından biri olan öğrencilerin, ortak yazılı sınavlara ilişkin görüşlerinin incelenmesi, sürecin etkililiği ve geliştirilmesi açısından önemli bir gereklilik olarak öne çıkmaktadır. Bu araştırma kapsamında Millî Eğitim Bakanlığı tarafından uygulamaya konulan ortak yazılı sınavlara ilişkin öğrenci görüşleri incelenmiştir. Araştırmada nitel çalışmalarda kullanılan betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda araştırmanın alt problemleri, MEB ortak yazılı sosyal bilgiler sınavına ilişkin öğrencilerin deneyim ve algıları nasıldır? MEB ortak yazılı sosyal bilgiler sınavına ilişkin öğrencilerin hazırlık süreci hakkındaki görüşleri nelerdir? MEB ortak yazılı sosyal bilgiler sınavına ilişkin öğrencilerin sınav süreci ve içeriği hakkındaki görüşleri nelerdir? MEB ortak yazılı sosyal bilgiler sınavına ilişkin öğrencilerin önerileri ve beklentileri nasıldır? Şeklinde ifade edilmiş ve soruların oluşturulmasında uzman görüşleri alınmıştır. Görüşmeler farklı devlet okullarında öğrenim gören ortaokul 5.-6. ve 7. Sınıf öğrencilerinden toplanmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan sonuçlara göre, öğrencilerin yazılı sınavlara ilişkin algılarının heyecanlı ve stresli olduğu, sınava hazırlık sürecinde ders kitabı ve yazılı sınav soru ödevlerinden yararlandıklarını, yazılı sınav sorularının daha zor olduğunu, konuların tekrar edilmesi ve soruların daha anlaşılır hale gelmesini ifade ettikleri sonucuna ulaşılmıştır.