TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN SOSYAL VE EKONOMİK DURUMLARI


Creative Commons License

ŞAHİN H.

ISOEVA-2022 6 th INTERNATIONAL SYMPOSIUM OF EDUCATION AND VALUES, Antalya, Türkiye, 27 - 30 Ekim 2022

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yıllarda, Türkiye Cumhuriyeti’nde devlet ve vakıf üniversitesi sayılarında hızlı bir artış yaşanmıştır. Bu sayı 2022 yılında 204 yükseköğretim kurumuna ulaşmıştır. Modern zamanların teknolojik imkânlarının da etkisiyle eğitimde uluslararasılaşma daha sık gündeme gelen bir konu olmuştur. Yükseköğretim kurumlarının sayısının artışı, değişen eğitim anlayışı, gelişen imkânlar vb. uluslararası öğrencilerdeki artışı ve çeşitliliği de beraberinde getirmiştir. Yükseköğretimde uluslararasılaşma kavramı, devlet kalkınma planlarına da yansıyarak, bir devlet politikası haline gelmiştir. Bu da gerek devlet gerekse vakıf yükseköğretim kurumları için Uluslararasılaşma ve yabancı öğrenci sayılarının arttırılmasını bir hedef haline getirmiştir. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı (YÖK) tarafından hazırlanan, 2022 Üniversite İzleme ve Değerlendirme Genel Raporu’nda 2020-2021 Akademik yılında 198 yükseköğretim kurumumda 223.978 yabancı uyruklu öğrenci öğrenim gördüğü bilgisine ver verilmiştir. Bu çalışmada Türkiye’de bulunan uluslararası öğrencilerin sosyal ve ekonomik durumları ile ilgili bir durum tespiti yapılmıştır. Çalışma kapsamında 417 uluslararası öğrenciye ulaşılmıştır. Örneklem oluşturulurken bir kıstas belirlenmemiş, random usulü tercih edilmiştir. Türkiye genelindeki anket çalışmasına 30 farklı ülke vatandaşı olan, 28 farklı üniversitede öğrenim gören 417 uluslararası öğrenci katılmıştır. Yapılan tespitlere göre katılımcıların %51’inin öğrenim masraflarının ailesi tarafından karşılandığı, %19’unun yarı zamanlı bir işte çalıştığı, %25’inin burs imkânına sahip olduğu anlaşılmıştır. Barınma imkânları bakımından, ankete katılanların %52’sinin kiralık dairede, %14’ünün Kredi Yurtlar Kurumuna ait yurtlarda, %12’sinin de özel teşebbüsler tarafında işletilen yurtlarda ikamet ettiği etmektedir. Öğrencilerin yaklaşık %73’ünün sağlık sigortasının bulunduğu ama %27’sinin herhangi bir sağlık güvencesinin olmadığı, öğrencilerin %37’sinin ekonomik zorluklarla, %17’sinin okula uyum sorunu ile %12’sinin ikamet zorluğuyla, %2’sinin öğrenim vizesi ve kayıt zorluğuyla karşılaştığı tespit edilmiştir.

SIn recent years, there has been a rapid increase in the number of state and foundation universities in the Republic of Turkey. This number has reached 204 higher education institutions in 2022. With the influence of the technological possibilities of modern times, internationalization in education has become a topic that has come to the fore more frequently. The increase in the number of higher education institutions, the changing understanding of education, developing opportunities, etc. It has brought with it the increase and diversity in international students. The concept of internationalization in higher education has become a state policy by being reflected in state development plans. This has made internationalization and increasing the number of foreign students a target for both state and foundation higher education institutions. In the 2022 University Monitoring and Evaluation General Report prepared by the Council of Higher Education (YÖK), it is stated that 223,978 foreign students are studying in 198 higher education institutions in the 2020-2021 academic year. In this study, a due diligence has been made regarding the social and economic status of international students in Turkey. Within the scope of the study, 417 international students were reached. While creating the sample, no criteria were determined, the random method was preferred. 417 international students, who are citizens of 30 different countries and studying at 28 different universities, participated in the survey throughout Turkey. According to the findings, it was understood that 51% of the participants' education expenses were covered by their families, 19% were working in a part-time job, and 25% had scholarship opportunities. In terms of accommodation opportunities, 52% of the respondents live in rented flats, 14% live in dormitories owned by the Credit and Dormitories Institution, and 12% live in dormitories operated by private enterprises. Approximately 73% of the students have health insurance but 27% do not have any health insurance, 37% of the students have economic difficulties, 17% have problems in adapting to school, 12% have residence difficulties, 2% have a study visa and was found to have difficulties in registration