23. ULUSLARARASI İSTANBUL FEN, MÜHENDİSLİK, MİMARLIK VE MATEMATİK BİLİMLERİNDE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 20 Kasım 2025, cilt.1, ss.554-558, (Özet Bildiri)
Kooperatif
Akıllı Ulaşım Sistemleri (K-AUS); araçlar, yollar, altyapı bileşenleri ve diğer
yol kullanıcıları (yayalar, bisikletliler vb.) arasında gerçek zamanlı iletişim
ve veri paylaşımını mümkün kılan teknolojik çözümler bütünüdür. Bu sistem, araçtan
her şeye (Vehicle-to-Everything, V2X) iletişim yaklaşımı üzerine kurulmuş
olup, araçtan araca (V2V), araçtan altyapıya (V2I),
araçtan yayaya (V2P) ve araçtan ağa (V2N) iletişim
biçimlerini kapsar. K-AUS’un temel hedefleri arasında trafik güvenliğini
artırmak, trafik akışını optimize etmek, olumsuz çevresel etkileri azaltmak,
sürüş konforunu yükseltmek ve otonom sürüş teknolojilerinin yaygınlaşmasına
altyapı oluşturmak yer almaktadır.
K-AUS
ekosisteminin başarısı, yalnızca teknolojik yeniliklere değil, uluslararası
düzeydeki standardizasyon, mevzuat uyumu, test ve pilot uygulama
süreçleri ile çok paydaşlı iş birliklerinin etkin yönetimine bağlıdır.
Bu kapsamda, Avrupa Birliği (AB) ve küresel ölçekte pek çok stratejik platform,
konsorsiyum ve ortaklık, K-AUS teknolojilerinin koordineli ve birlikte
çalışabilir biçimde yaygınlaşmasını desteklemektedir.
Küresel
K-AUS yapılanmalarının başında, AB’nin üye ülkeleri ve yol işletmecileri
tarafından oluşturulan C-ROADS Platformu gelmektedir. Bu
platform, K-AUS hizmetlerinin sınır ötesi uyumluluğunu sağlamak, farklı
ülkelerde yürütülen pilot projeleri birbirine entegre etmek ve uygulama
standartlarında uyum sağlamak amacıyla faaliyet göstermektedir. Endüstri odaklı en önemli oluşumlardan biri olan CAR
2 CAR İletişim Konsorsiyumu (CAR 2 CAR Communication Consortium, C2C-CC);
Avrupalı otomobil üreticileri öncülüğünde, V2X iletişim teknolojilerinin
geliştirilmesi, test edilmesi ve uygulamaya aktarılması süreçlerini “Day 1”,
“Day 2” ve “Day 3+” aşamalarıyla tanımlamakta; bu sayede teknolojik olgunluk
seviyelerine göre yol haritası belirlemektedir.
K-AUS alanında bir diğer önemli kuruluş, kamu-özel sektör ortaklığı modeliyle
faaliyet gösteren ERTICO- ITS Europe’tur. ERTICO, akıllı
ulaşım sistemleri ve akıllı hareketlilik alanında araştırma, inovasyon ve politika
geliştirme süreçlerine yön vermekte; özel sektör, kamu kurumları, araştırma
merkezleri ve şehir yönetimleri arasında köprü görevi görmektedir. Kuruluş,
K-AUS çözümlerinin Avrupa genelinde yaygınlaştırılması, veri paylaşım
standartlarının geliştirilmesi ve yenilikçi hareketlilik hizmetlerinin
desteklenmesi yönünde önemli katkılar sunmaktadır. Küresel düzeyde 5G
Otomotiv Derneği (5G Automotive Association, 5GAA); otomotiv,
telekomünikasyon ve bilgi teknolojileri sektörlerini bir araya getirerek 5G ve
hücresel V2X (C-V2X) tabanlı iletişim altyapılarını geliştirmektedir. 5GAA,
bağlantılı ve kooperatif hareketlilik hizmetlerinin güvenli, ölçeklenebilir ve
düşük gecikmeli biçimde çalışmasını sağlayan yeni nesil ağ çözümlerinin test
edilmesi ve standardizasyonunu teşvik etmektedir. Avrupa Komisyonu ve Horizon
Europe çerçevesinde oluşturulan Bağlantılı, Kooperatif ve
Otonom Hareketlilik (Cooperative, Connected and Automated Mobility, CCAM)
Ortaklığı, karayolu taşımacılığında otomasyon ve dijitalleşme temelli
araştırma ve inovasyon faaliyetlerini koordine eden stratejik bir girişimdir.
CCAM güvenli, sürdürülebilir ve kullanıcı merkezli otomasyon çözümleri
geliştirmeyi; Avrupa’nın otonom hareketlilik alanında küresel liderliğini
güçlendirmeyi hedeflemektedir. Amsterdam
Grubu (Amsterdam Group) da Avrupa genelinde K-AUS uygulamalarının
birlikte çalışabilir biçimde yaygınlaştırılması için oluşturulmuş önemli bir iş
birliği platformudur. Grup; ulusal yol otoriteleri (CEDR), ücretli yol
işletmecileri (ASECAP), şehir ve bölge yönetimleri (POLIS) ile otomotiv
sanayisini (C2C-CC) bir araya getirerek stratejik düzeyde politika uyumu ve
uygulama koordinasyonu sağlamaktadır.
Bu
uluslararası ve bölgesel girişimlerin yanı sıra, standart geliştirme
kuruluşları (Standard Development Organizations- SDOs) da küresel
ölçekte birlikte çalışabilirlik, güvenli veri paylaşımı ve iletişim
protokollerinin tanımlanmasında belirleyici rol üstlenmektedir.
·
Uluslararası Standardizasyon Örgütü
(International Organization for Standardization, ISO), teknoloji
bağımsız K-AUS mimarisi ve fonksiyonel gereksinimlere ilişkin standartları ISO/TC
204 komitesi altında geliştirmektedir.
·
Avrupa Telekomünikasyon Standartları
Enstitüsü (European Telecommunications Standards Institute, ETSI),
ITS-G5 tabanlı kısa menzilli haberleşme teknolojileri ve ilgili protokolleri
tanımlamakta; ETSI TC ITS aracılığıyla Avrupa genelinde birlikte
çalışabilirliği desteklemektedir.
·
Avrupa Standardizasyon Komitesi
(European Committee for Standardization, CEN), karayolu taşımacılığı
ve trafik telematiği alanlarında gönüllü Avrupa standartlarını oluşturmakta; CEN/TC
278 teknik komitesiyle Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) ve otonom araç
hizmetlerine odaklanmaktadır.
·
3. Nesil Ortaklık Projesi (3rd
Generation Partnership Project, 3GPP), LTE ve 5G temelli hücresel ağ
teknolojilerinin tanımlanması yoluyla C-V2X iletişimini desteklemektedir.
·
ITU (Uluslararası Telekomünikasyon
Birliği); spektrum yönetimi, ağ güvenliği, yapay zekâ ve akıllı ulaşım
uygulamaları için küresel ölçekte düzenleyici standartlar geliştirmektedir.
·
Otomotiv Mühendisleri Derneği (Society
of Automotive Engineers, SAE); özellikle V2X mesaj setleri, güvenlik
ve kooperatif adaptif hız kontrolü (CACC) gibi otonom ve bağlantılı araçlara
ilişkin güvenlik, verimlilik ve birlikte çalışabilirlik odaklı K-AUS
standartlarını geliştirmektedir.
Küresel
K-AUS ekosistemi, çok paydaşlı iş birliği modeli ve uluslararası koordinasyon
mekanizmalarıyla hızla olgunlaşmaktadır. Bu sistemlerin etkin biçimde
yaygınlaştırılması; teknik altyapı, siber güvenlik, gizlilik, veri paylaşımı,
mevzuat uyumu ve kamu kabulü gibi çok boyutlu konuların birlikte ele alınmasını
gerektirmektedir. Türkiye’nin C-ROADS ve diğer Avrupa girişimleri kapsamında
“ilişkili üye” olarak yer alması, ulusal AUS Stratejisi’nin Avrupa
standartlarıyla uyumlu biçimde geliştirilmesine önemli katkılar sağlamaktadır.
Bu bildiride;
K-AUS alanındaki küresel ekosistemler, uluslararası standartlar, stratejik
platformlar ve iş birlikleri kapsamlı bir biçimde incelenmiştir. Araştırma
kapsamında literatür taraması ve resmi doküman analizi yöntemleri ile
uluslararası konsorsiyum ve platformların faaliyetleri değerlendirilmiştir. Söz
konusu yöntemler aracılığıyla K-AUS’un teknolojik altyapısı, güvenlik
mekanizmaları ve birlikte çalışabilirlik gereklilikleri analiz edilmiştir. Bu
çerçevede, Türkiye’nin küresel K-AUS ekosistemine entegrasyonu stratejik bir
perspektifle ele alınmış; ulusal politika, teknik altyapı ve iş birliği
mekanizmalarının geliştirilmesine katkı sağlanarak sürdürülebilir ve birlikte
çalışabilir bir K-AUS altyapısının oluşturulması amaçlanmıştır.
Anahtar Kelimeler: C-ITS, V2X, bağlantılı araçlar, bağlantılı ve otonom hareketlilik.
Cooperative
Intelligent Transportation Systems (C-ITS) are a set of technological solutions
that enable real-time communication and data sharing between vehicles, roads,
infrastructure components, and other road users (pedestrians, cyclists, etc.).
This system is based on the vehicle-to-everything (V2X) communication approach
and encompasses vehicle-to-vehicle (V2V), vehicle-to-infrastructure (V2I),
vehicle-to-pedestrian (V2P), and vehicle-to-network (V2N) communication forms. C-ITS’s
primary objectives include enhancing traffic safety, optimizing traffic flow,
reducing negative environmental impacts, improving driving comfort, and
establishing the infrastructure for the widespread adoption of autonomous
driving technologies.
The
success of the C-ITS ecosystem depends not only on technological innovations
but also on international standardization, regulatory compliance, testing and
pilot implementation processes, and the effective management of
multi-stakeholder collaborations. In this context, numerous strategic
platforms, consortia, and partnerships at the European Union (EU) and global
levels support the coordinated and interoperable dissemination of C-ITS
technologies.
At
the forefront of global C-ITS structures is the C-ROADS Platform, established
by EU member states and road operators. This platform operates to ensure the
cross-border compatibility of C-ITS services, integrate pilot projects
conducted in different countries, and achieve compliance with application
standards. One of the most important industry-focused organizations, the CAR 2
CAR Communication Consortium (C2C-CC), led by European automobile
manufacturers, defines the processes of developing, testing, and implementing
V2X communication technologies in “Day 1,” “Day 2,” and “Day 3+” phases; thereby
establishing a roadmap based on technological maturity levels. Another
important organization in the C-ITS field is ERTICO-ITS Europe, which operates
under a public-private partnership model. ERTICO guides research, innovation,
and policy development processes in the field of intelligent transportation
systems and smart mobility, serving as a bridge between the private sector,
public institutions, research centers, and city administrations. The
organization makes significant contributions to the widespread adoption of C-ITS
solutions across Europe, the development of data sharing standards, and the
support of innovative mobility services. The 5G Automotive Association (5GAA)
brings together the automotive, telecommunications, and information technology
sectors to develop 5G and cellular V2X (C-V2X) based communication
infrastructures at a global level. The 5GAA promotes the testing and
standardization of next-generation network solutions that enable connected and
cooperative mobility services to operate in a secure, scalable, and low-latency
manner. The Cooperative, Connected and Automated Mobility (CCAM) Partnership,
established under the European Commission and Horizon Europe, is a strategic
initiative coordinating research and innovation activities based on automation
and digitalization in road transport. CCAM aims to develop safe, sustainable,
and user-centered automation solutions and strengthen Europe’s global
leadership in the field of autonomous mobility. The Amsterdam Group is also an
important collaboration platform established to promote the interoperable
deployment of C-ITS applications across Europe. The Group brings together
national road authorities (CEDR), toll road operators (ASECAP), city and
regional authorities (POLIS), and the automotive industry (C2C-CC) to ensure
policy alignment and implementation coordination at a strategic level.
In
addition to these international and regional initiatives, standard development
organizations (SDOs) also play a decisive role in defining interoperability,
secure data sharing, and communication protocols on a global scale.
·
The International Organization for
Standardization (ISO) develops standards for technology-independent C-ITS architecture
and functional requirements under the ISO/TC 204 committee.
·
The European Telecommunications Standards
Institute (ETSI) defines ITS-G5-based short-range communication technologies
and related protocols; it supports interoperability across Europe through ETSI
TC ITS.
·
The European Committee for Standardization (CEN)
creates voluntary European standards in the fields of road transport and
traffic telematics; it focuses on Intelligent Transportation Systems (ITS) and
autonomous vehicle services through its CEN/TC 278 technical committee.
·
The 3rd Generation Partnership Project (3GPP)
supports C-V2X communication through the definition of LTE and 5G-based
cellular network technologies.
·
The ITU (International Telecommunication Union)
develops global regulatory standards for spectrum management, network security,
artificial intelligence, and intelligent transportation applications.
·
The Society of Automotive Engineers (SAE)
develops C-ITS standards focused on safety, efficiency, and interoperability
for autonomous and connected vehicles, particularly V2X message sets, safety, and
cooperative adaptive cruise control (CACC).
The
global C-ITS ecosystem is rapidly maturing through a multi-stakeholder
collaboration model and international coordination mechanisms. The effective
dissemination of these systems requires addressing multidimensional issues such
as technical infrastructure, cybersecurity, privacy, data sharing, regulatory
compliance, and public acceptance. Türkiye’s participation as an “associated
member” in C-ROADS and other European initiatives contributes significantly to
the development of the national ITS Strategy in line with European standards.
This
paper comprehensively examines global ecosystems, international standards,
strategic platforms, and collaborations in the field of C-ITS. Within the scope
of the research, the activities of international consortia and platforms were
evaluated using literature review and official document analysis methods.
Through these methods, the technological infrastructure, security mechanisms,
and interoperability requirements of C-ITS were analyzed. In this context, Türkiye’s
integration into the global C-ITS ecosystem has been approached from a
strategic perspective; the aim is to establish a sustainable and interoperable C-ITS
infrastructure by contributing to the development of national policy, technical
infrastructure, and cooperation mechanisms.
Keywords: C-ITS,
V2X, connected vehicles, connected and autonomous mobility.