Global Collaborations and Ecosystem Integration in Cooperative Intelligent Transport Systems


KAYAKÖK T., ARIKAN ÖZTÜRK E.

23. ULUSLARARASI İSTANBUL FEN, MÜHENDİSLİK, MİMARLIK VE MATEMATİK BİLİMLERİNDE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 20 Kasım 2025, cilt.1, ss.554-558, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Doi Numarası: 10.30546/19023.978-9952-8605-7-3.2025.0125.
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.554-558
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemleri (K-AUS); araçlar, yollar, altyapı bileşenleri ve diğer yol kullanıcıları (yayalar, bisikletliler vb.) arasında gerçek zamanlı iletişim ve veri paylaşımını mümkün kılan teknolojik çözümler bütünüdür. Bu sistem, araçtan her şeye (Vehicle-to-Everything, V2X) iletişim yaklaşımı üzerine kurulmuş olup, araçtan araca (V2V), araçtan altyapıya (V2I), araçtan yayaya (V2P) ve araçtan ağa (V2N) iletişim biçimlerini kapsar. K-AUS’un temel hedefleri arasında trafik güvenliğini artırmak, trafik akışını optimize etmek, olumsuz çevresel etkileri azaltmak, sürüş konforunu yükseltmek ve otonom sürüş teknolojilerinin yaygınlaşmasına altyapı oluşturmak yer almaktadır.

K-AUS ekosisteminin başarısı, yalnızca teknolojik yeniliklere değil, uluslararası düzeydeki standardizasyon, mevzuat uyumu, test ve pilot uygulama süreçleri ile çok paydaşlı iş birliklerinin etkin yönetimine bağlıdır. Bu kapsamda, Avrupa Birliği (AB) ve küresel ölçekte pek çok stratejik platform, konsorsiyum ve ortaklık, K-AUS teknolojilerinin koordineli ve birlikte çalışabilir biçimde yaygınlaşmasını desteklemektedir.

Küresel K-AUS yapılanmalarının başında, AB’nin üye ülkeleri ve yol işletmecileri tarafından oluşturulan C-ROADS Platformu gelmektedir. Bu platform, K-AUS hizmetlerinin sınır ötesi uyumluluğunu sağlamak, farklı ülkelerde yürütülen pilot projeleri birbirine entegre etmek ve uygulama standartlarında uyum sağlamak amacıyla faaliyet göstermektedir. Endüstri odaklı en önemli oluşumlardan biri olan CAR 2 CAR İletişim Konsorsiyumu (CAR 2 CAR Communication Consortium, C2C-CC); Avrupalı otomobil üreticileri öncülüğünde, V2X iletişim teknolojilerinin geliştirilmesi, test edilmesi ve uygulamaya aktarılması süreçlerini “Day 1”, “Day 2” ve “Day 3+” aşamalarıyla tanımlamakta; bu sayede teknolojik olgunluk seviyelerine göre yol haritası belirlemektedir. K-AUS alanında bir diğer önemli kuruluş, kamu-özel sektör ortaklığı modeliyle faaliyet gösteren ERTICO- ITS Europe’tur. ERTICO, akıllı ulaşım sistemleri ve akıllı hareketlilik alanında araştırma, inovasyon ve politika geliştirme süreçlerine yön vermekte; özel sektör, kamu kurumları, araştırma merkezleri ve şehir yönetimleri arasında köprü görevi görmektedir. Kuruluş, K-AUS çözümlerinin Avrupa genelinde yaygınlaştırılması, veri paylaşım standartlarının geliştirilmesi ve yenilikçi hareketlilik hizmetlerinin desteklenmesi yönünde önemli katkılar sunmaktadır. Küresel düzeyde 5G Otomotiv Derneği (5G Automotive Association, 5GAA); otomotiv, telekomünikasyon ve bilgi teknolojileri sektörlerini bir araya getirerek 5G ve hücresel V2X (C-V2X) tabanlı iletişim altyapılarını geliştirmektedir. 5GAA, bağlantılı ve kooperatif hareketlilik hizmetlerinin güvenli, ölçeklenebilir ve düşük gecikmeli biçimde çalışmasını sağlayan yeni nesil ağ çözümlerinin test edilmesi ve standardizasyonunu teşvik etmektedir. Avrupa Komisyonu ve Horizon Europe çerçevesinde oluşturulan Bağlantılı, Kooperatif ve Otonom Hareketlilik (Cooperative, Connected and Automated Mobility, CCAM) Ortaklığı, karayolu taşımacılığında otomasyon ve dijitalleşme temelli araştırma ve inovasyon faaliyetlerini koordine eden stratejik bir girişimdir. CCAM güvenli, sürdürülebilir ve kullanıcı merkezli otomasyon çözümleri geliştirmeyi; Avrupa’nın otonom hareketlilik alanında küresel liderliğini güçlendirmeyi hedeflemektedir. Amsterdam Grubu (Amsterdam Group) da Avrupa genelinde K-AUS uygulamalarının birlikte çalışabilir biçimde yaygınlaştırılması için oluşturulmuş önemli bir iş birliği platformudur. Grup; ulusal yol otoriteleri (CEDR), ücretli yol işletmecileri (ASECAP), şehir ve bölge yönetimleri (POLIS) ile otomotiv sanayisini (C2C-CC) bir araya getirerek stratejik düzeyde politika uyumu ve uygulama koordinasyonu sağlamaktadır.

Bu uluslararası ve bölgesel girişimlerin yanı sıra, standart geliştirme kuruluşları (Standard Development Organizations- SDOs) da küresel ölçekte birlikte çalışabilirlik, güvenli veri paylaşımı ve iletişim protokollerinin tanımlanmasında belirleyici rol üstlenmektedir.

·         Uluslararası Standardizasyon Örgütü (International Organization for Standardization, ISO), teknoloji bağımsız K-AUS mimarisi ve fonksiyonel gereksinimlere ilişkin standartları ISO/TC 204 komitesi altında geliştirmektedir.

·         Avrupa Telekomünikasyon Standartları Enstitüsü (European Telecommunications Standards Institute, ETSI), ITS-G5 tabanlı kısa menzilli haberleşme teknolojileri ve ilgili protokolleri tanımlamakta; ETSI TC ITS aracılığıyla Avrupa genelinde birlikte çalışabilirliği desteklemektedir.

·         Avrupa Standardizasyon Komitesi (European Committee for Standardization, CEN), karayolu taşımacılığı ve trafik telematiği alanlarında gönüllü Avrupa standartlarını oluşturmakta; CEN/TC 278 teknik komitesiyle Akıllı Ulaşım Sistemleri (AUS) ve otonom araç hizmetlerine odaklanmaktadır.

·         3. Nesil Ortaklık Projesi (3rd Generation Partnership Project, 3GPP), LTE ve 5G temelli hücresel ağ teknolojilerinin tanımlanması yoluyla C-V2X iletişimini desteklemektedir.

·         ITU (Uluslararası Telekomünikasyon Birliği); spektrum yönetimi, ağ güvenliği, yapay zekâ ve akıllı ulaşım uygulamaları için küresel ölçekte düzenleyici standartlar geliştirmektedir.

·         Otomotiv Mühendisleri Derneği (Society of Automotive Engineers, SAE); özellikle V2X mesaj setleri, güvenlik ve kooperatif adaptif hız kontrolü (CACC) gibi otonom ve bağlantılı araçlara ilişkin güvenlik, verimlilik ve birlikte çalışabilirlik odaklı K-AUS standartlarını geliştirmektedir.

Küresel K-AUS ekosistemi, çok paydaşlı iş birliği modeli ve uluslararası koordinasyon mekanizmalarıyla hızla olgunlaşmaktadır. Bu sistemlerin etkin biçimde yaygınlaştırılması; teknik altyapı, siber güvenlik, gizlilik, veri paylaşımı, mevzuat uyumu ve kamu kabulü gibi çok boyutlu konuların birlikte ele alınmasını gerektirmektedir. Türkiye’nin C-ROADS ve diğer Avrupa girişimleri kapsamında “ilişkili üye” olarak yer alması, ulusal AUS Stratejisi’nin Avrupa standartlarıyla uyumlu biçimde geliştirilmesine önemli katkılar sağlamaktadır.

Bu bildiride; K-AUS alanındaki küresel ekosistemler, uluslararası standartlar, stratejik platformlar ve iş birlikleri kapsamlı bir biçimde incelenmiştir. Araştırma kapsamında literatür taraması ve resmi doküman analizi yöntemleri ile uluslararası konsorsiyum ve platformların faaliyetleri değerlendirilmiştir. Söz konusu yöntemler aracılığıyla K-AUS’un teknolojik altyapısı, güvenlik mekanizmaları ve birlikte çalışabilirlik gereklilikleri analiz edilmiştir. Bu çerçevede, Türkiye’nin küresel K-AUS ekosistemine entegrasyonu stratejik bir perspektifle ele alınmış; ulusal politika, teknik altyapı ve iş birliği mekanizmalarının geliştirilmesine katkı sağlanarak sürdürülebilir ve birlikte çalışabilir bir K-AUS altyapısının oluşturulması amaçlanmıştır.

Anahtar Kelimeler: C-ITS, V2X, bağlantılı araçlar, bağlantılı ve otonom hareketlilik.

Cooperative Intelligent Transportation Systems (C-ITS) are a set of technological solutions that enable real-time communication and data sharing between vehicles, roads, infrastructure components, and other road users (pedestrians, cyclists, etc.). This system is based on the vehicle-to-everything (V2X) communication approach and encompasses vehicle-to-vehicle (V2V), vehicle-to-infrastructure (V2I), vehicle-to-pedestrian (V2P), and vehicle-to-network (V2N) communication forms. C-ITS’s primary objectives include enhancing traffic safety, optimizing traffic flow, reducing negative environmental impacts, improving driving comfort, and establishing the infrastructure for the widespread adoption of autonomous driving technologies.

The success of the C-ITS ecosystem depends not only on technological innovations but also on international standardization, regulatory compliance, testing and pilot implementation processes, and the effective management of multi-stakeholder collaborations. In this context, numerous strategic platforms, consortia, and partnerships at the European Union (EU) and global levels support the coordinated and interoperable dissemination of C-ITS technologies.

At the forefront of global C-ITS structures is the C-ROADS Platform, established by EU member states and road operators. This platform operates to ensure the cross-border compatibility of C-ITS services, integrate pilot projects conducted in different countries, and achieve compliance with application standards. One of the most important industry-focused organizations, the CAR 2 CAR Communication Consortium (C2C-CC), led by European automobile manufacturers, defines the processes of developing, testing, and implementing V2X communication technologies in “Day 1,” “Day 2,” and “Day 3+” phases; thereby establishing a roadmap based on technological maturity levels. Another important organization in the C-ITS field is ERTICO-ITS Europe, which operates under a public-private partnership model. ERTICO guides research, innovation, and policy development processes in the field of intelligent transportation systems and smart mobility, serving as a bridge between the private sector, public institutions, research centers, and city administrations. The organization makes significant contributions to the widespread adoption of C-ITS solutions across Europe, the development of data sharing standards, and the support of innovative mobility services. The 5G Automotive Association (5GAA) brings together the automotive, telecommunications, and information technology sectors to develop 5G and cellular V2X (C-V2X) based communication infrastructures at a global level. The 5GAA promotes the testing and standardization of next-generation network solutions that enable connected and cooperative mobility services to operate in a secure, scalable, and low-latency manner. The Cooperative, Connected and Automated Mobility (CCAM) Partnership, established under the European Commission and Horizon Europe, is a strategic initiative coordinating research and innovation activities based on automation and digitalization in road transport. CCAM aims to develop safe, sustainable, and user-centered automation solutions and strengthen Europe’s global leadership in the field of autonomous mobility. The Amsterdam Group is also an important collaboration platform established to promote the interoperable deployment of C-ITS applications across Europe. The Group brings together national road authorities (CEDR), toll road operators (ASECAP), city and regional authorities (POLIS), and the automotive industry (C2C-CC) to ensure policy alignment and implementation coordination at a strategic level.

In addition to these international and regional initiatives, standard development organizations (SDOs) also play a decisive role in defining interoperability, secure data sharing, and communication protocols on a global scale.

·         The International Organization for Standardization (ISO) develops standards for technology-independent C-ITS architecture and functional requirements under the ISO/TC 204 committee.

·         The European Telecommunications Standards Institute (ETSI) defines ITS-G5-based short-range communication technologies and related protocols; it supports interoperability across Europe through ETSI TC ITS.

·         The European Committee for Standardization (CEN) creates voluntary European standards in the fields of road transport and traffic telematics; it focuses on Intelligent Transportation Systems (ITS) and autonomous vehicle services through its CEN/TC 278 technical committee.

·         The 3rd Generation Partnership Project (3GPP) supports C-V2X communication through the definition of LTE and 5G-based cellular network technologies.

·         The ITU (International Telecommunication Union) develops global regulatory standards for spectrum management, network security, artificial intelligence, and intelligent transportation applications.

·         The Society of Automotive Engineers (SAE) develops C-ITS standards focused on safety, efficiency, and interoperability for autonomous and connected vehicles, particularly V2X message sets, safety, and cooperative adaptive cruise control (CACC).

The global C-ITS ecosystem is rapidly maturing through a multi-stakeholder collaboration model and international coordination mechanisms. The effective dissemination of these systems requires addressing multidimensional issues such as technical infrastructure, cybersecurity, privacy, data sharing, regulatory compliance, and public acceptance. Türkiye’s participation as an “associated member” in C-ROADS and other European initiatives contributes significantly to the development of the national ITS Strategy in line with European standards.

This paper comprehensively examines global ecosystems, international standards, strategic platforms, and collaborations in the field of C-ITS. Within the scope of the research, the activities of international consortia and platforms were evaluated using literature review and official document analysis methods. Through these methods, the technological infrastructure, security mechanisms, and interoperability requirements of C-ITS were analyzed. In this context, Türkiye’s integration into the global C-ITS ecosystem has been approached from a strategic perspective; the aim is to establish a sustainable and interoperable C-ITS infrastructure by contributing to the development of national policy, technical infrastructure, and cooperation mechanisms.

Keywords: C-ITS, V2X, connected vehicles, connected and autonomous mobility.