Diğer, ss.1-4, 2024
Postmodern Tutuculuk
Dr.Öğr.Üyesi Mustafa KARAAĞAÇLI*
Postmodern
Tutuculuk
Dr.Öğr.Üyesi Mustafa KARAAĞAÇLI*
1. 1. Öndeyi
“Postmodern
Tutuculuk” tematiğini gündeme alan bu çalışmanın
temel amacı; Türkiye Coğrafyasında yoğunlaşan
ve yaygınlaşan Postmodern Tutuculuk olgusuna Ulusal kamu oyununun dikkatini
çekmektir. Çalışma, kaynaklarda sıralanan literatür verilerine ek olarak
yazarın postpozitivist görüşlerine dayalı oluşturulmuştur.
Çalışma sistematiği; (1)Öndeyi, (2)Dünya ve Türkiye
Epistemosunda Muhafazakarlık, (3)Tutuculuğun Genel Formasyonları, (4)Postmodern Tutuculuğun Davranış
Kalıpları ve Girişimleri, (5)Sonuçlar,
(6)Öneriler, (7)Vargı ve Yargı alt
başlıklarında rapor haline getirilmiştir.
2.DÜNYA
ve TÜRKİYE EPİSTEMOSUNDA MUHAFAZAKARLIK
Evrensel muhafazakarlık epistemosu
ülke, toprak ve devlet değişkenlerine ait geleneksel, tarihsel, coğrafi, kamusal iklimi, adalet sistemini, kurucu
felsefeyi, demokratik motifleri ve devlet
hafızasını korumaktır.
Türkiye
ölçeğinde mufafazar görünümlü hallere bakıldığında ise yukarı satırlarda
sıralanan yüksek nitelli formasyonların mufafazakar özneler tarafından
uygulamalarda “kullanıl-ma-dığı”ve “önem-sen-me-diği”
gözlendiğinden; bu çalışmada muhafazakarlık yerine “tutuculuk”
kavramının tercih edilmesi yoluna gidilmiştir.
Eş deyişle muhafazakarlık
geleneksel, kültürel ve manevi iklimi
korurken, tutuculuk ise kutsallık adına giriştiği her türden etik dışı ahvalleri uygun yani mübah görmektir. İşte bu
temel nedenden dolayı muhafzakarlık yerine; bu çalışmada tutuculuk
kavramı üzerine epistemolojik olarak
bilişşel, sosyal, ekonomik ve kültürel analizler yapılmaktadır.
3.TUTUCULUĞUN
GENEL FORMASYONLARI
Mufazakarlar teorizede benimsediklerini
uygulamalarda yerine getirmedikleri için
muhafazakarlık yerine tutuculuk kavramıyla
ilgili görülen özellikler aşağıda sıralanmaktadır (Oakeshott,2019):
Tutuculuk;
·
Bilineni bilinmeyene
tercih eder.
·
Görünenin değil;
görünmeyenin peşindedir.
·
Denenmiş olanı denenmemiş
olana yeğler.
·
Gerçekler yerine;
kutsilik adına her türden eylemi hak
görür.
·
Devlet geleneğinde sınırı
belli olan dış poitikalar yerine; sınırlanmamış olanlarda macera arar.
·
Samimi eylemler yerine;
gösterişler yapar.
·
Normal işleri kahramanlık
gösterir.
·
Devletin yeni özneli
liberal politiklarla yöneilmesinden
yanadır.
·
Yandaş ve mahcup desteklerle yaşar.
·
Kamusal bürokraside
kuşatmacıdırlar.
Çünkü; tutuculuk varolan işleyen-arıza yapmayanı kullanma-geliştirme
yerine hayali-yeni özneli kurgular peşindeki
hareketleri ve girişimleri yeğler. Eş deyişle tutucular “yeni” dedikleri ama içini doldurmadıkları kavramı başta eğitim ve ekonomi olmak
üzere her alanda çok ama; boş kullanırlar.
4.POSTMODERN
TUTUCULUĞUN DAVRANIŞ KALIPLARI ve GİRİŞİMLERİ
Postmodern tutucular,
kendilerine göre yorumladıkları manevi iklimle, gösterişçi,
ışıklı, bol açılışlı ama işlevsiz
fizik-mekanllarla böbürlenirlerken;
özde ve akılcılığa güvenmezler. Bu tümel
bulgu ışığında Postmodern tutucularda gözlenen davranış kalıpları şunlardır:
·
Nereden
geldiklerine ve nereli olduklarına bakılmaksızın tüm bireylere karşı ahlaki
yükümlülükleri olduğunu iddia ederler.
·
Geldikleri
manevi motiflere aykırı “kozmopolit elitlik” gösterirler.
·
Daha
önce benimsedikleri ideolojik yapıların aksine davranmada bir çekince ve
utanç göstermezler.
·
Ekonomik
teorizelere güvenmezler.
·
Kültürel
popülerliği yaşanan şiddet iklimine sebep gösterirler.
·
Varolan
gerçeklere bakıp davranma yerine; kişisel tercihlere yönelirler.
·
Akılcı
bulgulara güvenmezler.
·
Asgari
yaşam standartlarını yükseltme konusunda çekingen davranırlar.
·
Kamunun küçülmesini planlarken; özel girişimlerin
büyümesinden yanadırlar. Yancı özel sektörler ve görsel işitsel
yazılı-elektronik medya da her bağlamda
merkezi iktidarı desteklerler
(Karaağaçlı, 2023e).
·
“Kanun
yapıcı olarak kanunu çıkardım, uygulamasındaki yetersizliklere bakmam“ tavrını
sergilerler.
· !739
Sayılı MEB Kanunu’daki “genellik ve eşitlik” ilkesini yaşama geçirme iradesinden uzaktır (MEB; 1973, Karaağaçlı, 2020,
Karaağaçlı, 2023c, Karaağaçlı, 2023d ve Turner, 2020).
· Postmodern
tutuculuğun temelinde rasyonalizmin olmaması, bu ve benzer tutumlar ve iradelerin yaygınlığını ve sayısal çokluğunu artırmaya devam
etmektedir.
· Eğitimin
bir hak olduğu gerçeğini, paralı ve özel
vakıflı eğitim girişimleriyle örselerler
(İHEB,1948).
·
Eğitimin en temel öğesi olan
öğretmenlerle ilgli girşim ve politiklarında gelenekseli es geçip
para-unvan odaklı kanunlara yönelirler (ERG, 2019 ve TBMM, 2022).
· Yeni kavramını sık kulanırken; anılan kavramın
içini doldurmakta akıldışı davranırlar (Harvey, 2015).
· Türkiye coğrafyasısını, sosyolojisini ve şiddet olgusunu salt
popüler kültürle ve başka öznelerle gerekçelendirirler (Karaağaçlı,
2021).
Çünkü; postmodern
tutucuların, niceli nitele, gelenekseli yeni özneli liberallere ve maneviyatı kendilerine uygun
rantsal inaçlı tariklere-yollara tercih etmede üstlerine yoktur.
5.SONUÇLAR
“Postmodern tutuculuk” konulu bu çalışmadan çıkarılabilecek
sonuçlardan bazıları aşağıda sıralanmaktadır:
·
Postmodern tutuculuk gerçek ve öz manevi iklim yerine kendine
uygun gelen inançları
yaşamaktadır.
·
Postmodern tutuculuğun akılcı bulgulardan uzak ve çelişkili
politikaları siyasal dünya görüşünü
istikrarsızlaştırmaktadır.
·
Postmodern tutuculuk, sosyal, ekonomik ve kültürel
eşitsizliği giderme yönünde örneğin;
kent-köy okulu farklılığını giderecek
düzenlemelerden yapmaktan uzak
politikalar izlemeye devam etmektedir (Manza, 2020).
· Postmodern
tutucu siyasalar sosyal kapsayıcılık bağlamında sosyal devlet iklimini ve
hafızasını örselemeye devam etmektedir.
6.ÖNERİLER
“Postmodern tutuculuk” konusundan çıkarılan sonuçlar
ışığında geliştirilen öneriler aşağıda sıralanmaktadır:
·
Postmodern
tutuculuğun iktidar için farklı elbiseler
giydiği görülmelidir.
·
Postmodern
tutuculuğun, demokrasi için her araca binip; kendilerine uymayan terminallerde
indikleri/inecekleri bilinmelidir.
·
Gerçek
ekonomik, kültürel, eğitsel ve sosyal sorunlara çözümler yerine; postmodern
tutuculuğun, kamuoyuna sunduğu yapay ve sanal gündem konularının peşinden
gidilmemelidir.
·
Sosyal
kapsayıcılık ve sosyal devlet iklimi dezavantajlı olan bireylerin ve grupların
sağlık, eğitim, güvenlik, ulaşım, barınma, istihdam gibi hizmetlere erişimi
yönünde iyileştirilmelidir.
·
Atatürk
ve arkadaşlarının inşa ettikleri
Cumhuriyetin Kurucu Felsefesi ve Daim İlkeleri,
postmodern tutuculuğa her zemin
ve bağlamda hatırlatılmalıdır.
7.VARGI ve YARGI
Moliere’nin Cimrisi tarihte ilk
tip-arkhetip olarak görülürken; postmodern tutuculuğun, eğitim çıktıları olarak
hazırladıkları Türkiye Yüzyılı
Maarif Modeli özneli (MEB, 2024) eğitim,
öğretim ders ve örtük programlarla tektip-prototip bireyler yetiştirmeyi
amaçladığı yaşayan bir konu olarak gündemde tutulmalıdır (Moliere, 2023).
Postmodern
tutuculuk, varolan anayasada neyin ve
nelerin eksik olduğunu gerekçelendirmeden;
dahası temelinde özgürlükler içeren bir anayasa sözü vermeden; askeri Anayasa yerine sivil
Anayasa değişimine kalkıp TBMM ve kamuoyu oluşturmaya çalışması gerçekci, ikna
edici ve innadırıcı görülmemektedir (TBMM, 1982).
Kaynaklar
İHEB, (1948). İnsan Hakları
Evrensel Beyannamesi. "Universal
Declaration Of Human Rights.
Birleşmiş Milletler. 10 Aralık 1948. Ss. 71-77.
ERG (2019).
Eğitim İzleme Raporu 2019: Öğretmenler. Kasım 2020, https://www.egitimreformugirisimi.org.
Harvey, D. (2015). Neoliberalizmin
Kısa Tarihi. Çev: Aylin Onacak.
İstanbul: Sel Yayıncılık.
Karaağaçlı, M. (2020). Ulusal
Eğitimin Sloganlarda Eşitci Butikte
Eşitsiz Çürümüş Tahtaları. Ankara: Tebeşir.
Mektepli Gazete. Bülten. Sayı:17. Eylül 2021.http:// www.mektepligazete.bülten.ss
25-27.
Karaağaçlı, M. (2021). Eğitimin Sosyolojisi. İkinci Yazım Birinci Basım. Ankara: Kitapçı Basımevi Yayıncılık Dağıtım Tasarım San Tic. Ltd. Şti. ISBN
No:978-605-62357-9-5. Bandrol Seri
Aralıkları: THG-PRH 637078-637207.
Karaağaçlı, M. (2023c). Neo-Özneli Siyasa’nın Derinleştirdiği Eşitsizlikler! Tebeşir Mektepli Gazete Bülten. Sayı:30, Ağustos 2023. http://www.mektepligazete.com.
Ss.29-41.
Karaağaçlı, M. (2023d). Neoliberalizmin Eğitimde Eşitsiz Yarışı: YKS. Mektepli Gazete. http://www.mektepligazete.com. 23
Haziran 2023.
Karaağaçlı, M. (2023e) Her Durum ve Zaman Değişkeninde Kamu Minimal ve İsteksiz Olamaz! Mektepli Gazete. http://www.mektepligazete.com. 28
Ağustos 2023.
Manza, J. (2020). Eşitsizlik. Çev: Çağrı Mutaf. Ed: Bryan
S. Turner. ss.288-293. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
MEB (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Temel Öğretim
İlkeleri. Resmi Gazete: Tarih:24/6/1973
Sayı:14574.
MEB.
(2024). www.meb.gov.tr.
MEB-2024 Öğretim Programları
Moliere
(2023). Cimri. Ankara:İş Bankası Kültür Yayınları. Çev: Sebahattin
Eyüboğlu.
MEB, (2024). Türkiye Yüzyılı
Maarif Modeli. Öğretim Programları Ortak Metni. www.meb.gov.tr.02.05.2024.
Oakeshott,
M. (2019). The Intellectual-Roots-Of-Postmodern-Conservatism. https://quillette.com. 25.05.2019’daki erişim.
TBMM. (1982).Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. Ankara:
TBMM. 2709 Sayılı Kanun, 7.11.1982.
TBMM. (2022). Öğretmenlik Meslek Kanunu (Kanun No: 7354).
Resmi Gazete. 14 Şubat
2022. Sayı No: 31750.
Turner, Bryan S. (2020). Eşitlik. Çev: Çağrı Mutaf. Ed: Bryan S.
Turner. ss.286-288. İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
_____________
İletişim ve Erişim
*Dr. Öğr. Üyesi,
G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr.Üyesi.
e-posta
: mkara@gazi.edu.tr
ORCID :
https://orcid.org/0000-0003-3488-1021
Web (1): w3.gazi.edu.tr/~mkara
Web (2): https://avesis.gazi.edu.tr/mkara
Web (3): www.yurtspor.com
Web (4): www.mektepligazete.tebeşir
Web (5): www.mektepligazete.bülten
Facebook (1): Kirizma
Facebook (2): Mustafa Karaağaçlı
Twitter : M_Karaagacli_
İnstagram :
mustafakaraagacli1
Blog :mustafakaragacli.blogspot.com