1. ULUSLARARASI DİL VE UYGULAMALI DİLBİLİM ÇALIŞMALARI KONFERANSI (ICOLALS 2022) 21-22 EKİM, 2022 , Öğr. Gör. Dr. Mustafa Akın GÜNGÖR, Editör, Gazi Üniversitesi Yayınları, Ankara, ss.1-9, 2022
Dil insanlar arasındaki iletişim araçlarının en temeli ve en
önemlisidir. Dil ile iletişim kurma sırasında, anlatma ve anlamada seslerin
göstergeleri yerli yerinde değilse anlaşma sağlamanın zor olacağı herkesin
kabul edeceği bir husustur. Doğru anlatma ve doğru anlamanın temelini doğru
telaffuz oluşturmaktadır. Farklı dil ailelerine mensup Arapça ve Türkçede
bulunan bazı sesler özellikle de Arapçaya has Türkçede var olmayan ve boğaz
harfleri olarak bilinen seslerdir. Arapça öğrenen Türk öğrenciler bu seslerin
telaffuzunda zorlanmakta ve bu sesleri Türkçede var olan en yakın seslerle
telaffuz etme yoluna gitmektedirler. Bu durum bazen anlam değişikliklerine de
neden olabilmektedir. Böylece söylenen söz, amaçlanan göstergeyi ifade etmekten
uzak kalmaktadır. Dil öğrenim sürecinde amaç; dinleme, konuşma, okuma ve yazma
olan temel dil becerilerinin kazanılmasıdır. Bu becerilerin kazanılması
sürecinde yapılacak olan telaffuz hatalarının dil becerilerinin tamamını
etkilemesi söz konusudur. Hatalı dinleme hatalı konuşmaya ve hatalı yazmaya
neden olabilecektir. Telaffuz hataları söylenenin anlaşılmasının yeterli
oluşuyla görmezden gelinebilir. Ancak bu durum Arapça öğreticileri açısından
göz ardı edilmemesi gereken önemli bir konudur. Bu çalışmada Arapça harflerin
ve seslerinin doğru öğretilmesine yönelik olarak tarama modeli ve içerik
analizi ile birlikte teorik bir çalışma yapılmıştır. Son zamanlarda yabancı dil
öğretim sürecinde elde edilen deneyim ve tecrübelere göre kayda değer düzeyde
denilebilecek yeni yöntem ve teknikler geliştirilmektedir. Bu çalışmanın amacı,
kolaydan zora doğru olacak şekilde önce ana dil Türkçe ile hedef dil Arapça arasındaki
ortak sesler, sonra yakın sesler son olarak da uzak seslerin doğru telaffuzunun
öğretilmesinde bir yöntem önerisinde bulunmaktır. Bu çalışmanın Arapça öğrenen
ve daha sonra Arapça öğretmeni olacak olan Türk öğrencilerin Arapça sesleri
doğru telaffuz etmelerine yardımcı olacağı ve destek vereceği düşünülmektedir.