2012-2013 EĞİTİM- ÖĞRETİM YILINDA ALAN DEĞİŞTİREN ÖĞRETMENLERİN YENİ ALANLARINA YÖNELİK MEMNUNİYET DURUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Kaya S., Şahin H., Fırat A., Maden Ö., Eruçar İ. O., Ceren A.

Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, vol.2, no.2, pp.302-335, 2013 (Peer-Reviewed Journal)

  • Publication Type: Article / Article
  • Volume: 2 Issue: 2
  • Publication Date: 2013
  • Journal Name: Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi
  • Journal Indexes: Academic Search Premier, MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Page Numbers: pp.302-335
  • Gazi University Affiliated: Yes

Abstract

Özet

2012-2013 eğitim-öğretim yılında; Türk Eğitim Sisteminde öğretmenlere

üniversite eğitimi sırasında aldıkları yan alanlarına göre ve sınıf

öğretmenlerine Özel Eğitim ile Teknoloji ve Tasarım öğretmenliğine yan

alan şartı olmaksızın geçiş hakkı tanınmıştır. Bu doğrultuda gerçekleştirilen

araştırmada alan değiştiren öğretmenlerin yeni alanlarına ilişkin memnuniyet

düzeylerini belirleme temel amacının yanı sıra alan değiştirme nedenleri,

memnuniyet durumunu etkileyen faktörler ve bu faktörler ile yaş, hizmet yılı

gibi kişisel değişkenlerle memnuniyet durumları arasında ilişki olup olmadığı

da değerlendirilmiştir. Bununla birlikte alan değiştiren öğretmenlerin eğitim

ihtiyaçları ve sistemden beklentilerini belirlemek de amaçlanmıştır.

Araştırma sürecinde araştırmacılar tarafından iki ölçek geliştirilmiştir.

Geliştirilen ölçekler geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapıldıktan sonra asıl

uygulamada kullanılmıştır. Çalışma Türkiye’nin her bölgesinden seçkisiz

teknikle belirlenen ve bir ilde görev yapan 1305 öğretmenle yürütülmüştür.

Verilerin çözümlenmesinde nicel veriler SPSS 15.00 paket programı

kullanılarak aritmetik ortalama, standart sapma, korelasyon, çoklu regresyon,

bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi ve Scheffe testi yapılmıştır.

Yapılan analizler sonucu, çalışmaya katılan 1305 öğretmenin 1116’sının sınıf

öğretmeni, 189’unun diğer branşlar olduğu, alan değiştiren öğretmenlerin,

yeni alanlarından orta derecede memnun oldukları, memnuniyeti etkileyen

faktörlerden alan bilgisinin memnuniyet üzerinde yüksek etkisi olduğu ve

cinsiyet, yaş, hizmet yılı, okul türü ve il değişkenine göre öğretmen

görüşlerinde anlamlı fark olduğu tespit edilmiştir. Nitel veriler ise betimsel

analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Bu kapsamda elde edilen sonuçlar

arasında öğretmenlerin alan değiştirme nedenleri arasında en fazla eş

durumu, norm fazlası olmaktan kurtulmak nedenlerinin yanı sıra istediği için

ve daha başarılı olmak nedeni olduğu da tespit edilmiştir. Öğretmenlerin

eğitim ihtiyacına yönelik elde edilen sonuçlarda ise büyük çoğunluğun

hizmet içi eğitime ya da oryantasyona alınmadığı görülmüştür. Alan

değiştiren öğretmenlerin çoğunluğu hizmet içi eğitime ihtiyaç duyduğunu vebu eğitimin geçtikleri alanlara ilişkin yöntem ve teknik, müfredat bilgisi ve

sınıf yönetimi gibi konularda olabileceğini belirtmiştir. Öğretmenlerin

sistemden beklentilerine yönelik elde edilen sonuçlardan bazıları ise eski

alana dönme isteği ve önemsenmek olarak tespit edilmiştir.

Anahtar Sözcükler: Öğretmenlik Mesleği, Memnuniyet Düzeyi, Alan

Öğretmenliği, Alan Değişikliği