Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.18, no.1, pp.622-651, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Bu çalışmada, Türkiye’de fen eğitimi alanında kavram karikatürü kullanımını konu
alan makalelerdeki eğilimleri belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada, ulusal alan yazında
“kavram karikatürü” ifadesini içeren 39 makale yayın yılı, araştırma konusu, çalışma
grubu, yöntemi, veri toplama araçları ve veri analiz yöntemleri açısından incelenmiştir.
Çalışmada içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analizler sonucunda kavram
karikatürleri üzerine en fazla makalenin 2013 yılında yayımlandığı görülmüştür.
Makalelerde en büyük oranda güdülen amacın kavram karikatürleri ile yapılan
öğretimin bir değişken üzerindeki etkisini incelemek, en fazla araştırılan bağımsız
değişkenin ise akademik başarı olduğu, kavram karikatürlerinin araştırma amacı
doğrultusunda çoğunlukla 4-6 hafta arasında kullanıldığı görülmüştür. Makalelerin
önemli bir kısmında kavram karikatürlerinin fen ve teknoloji dersinde kullanıldığı,
örneklem olarak ortaokul öğrencilerinin, sayı bakımından ise küçük örneklemlerin yer
aldığı belirlenmiştir. Metodolojik açıdan yapılan incelemede makaleler çoğunlukla nicel
yönteme göre, yarı deneysel desende tasarlanmıştır. Veri toplama aşamasındaki eğilim
çoktan seçmeli sorular ve likert tipi ölçekler üzerine olmuştur. Veriler analizinde ise
araştırmacıların en fazla t-testini tercih ettikleri görülmüştür