Okul Öncesi Dönem için Yazılmış Keman Eğitimi Kitaplarının Genel, Görsel Özellikleri ile Müziksel Gelişim Basamakları Bakımından İncelenmesi


Creative Commons License

Bülbül S., SEVER G.

Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, cilt.14, sa.1/26, ss.263-291, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırmanın amacı Türkiye’de okul öncesi dönem keman eğitimi için yazılmış kitapların genel ve görsel özellikleri ile içerdiği etkinliklerin müziksel gelişim dönemlerine uygunluğu bağlamında incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yön-temlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Veri kaynağı olarak Türkiye’de okul öncesi dönem için yazılmış keman eğitimi kitapları alınmıştır. Amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile Türk yazarlar tarafından okul öncesi keman eğitimine yönelik olarak yazılmış 11 adet başlangıç keman kitabı incelenmiştir. Veri toplamada araştırmacılar tarafından hazırlanmış “Okul öncesi dönem için yazılmış keman eğitimi kitaplarını inceleme formu” kullanılmıştır. Görsel incelemede kitap içinde resim ve metinlerin yer alışı, resim özellikleri alt başlıkları yer almaktadır. İçerik incelemede sayfa içeriğinde yer alan öğeler, bitiriş sertifikası olma durumu, kitaptaki uygulamaların içerdiği sınıf modelleri yer almaktadır. Kitapların okul öncesi dönem müziksel gelişim dönemleri bakımından incelenmesinde ise duyma/işitme, sesleme/şarkı söyleme, hareket/dans ve keşif/oyun boyutlarına yer verilmiştir. Sonuç olarak kitaplarda yer alan etkinliklerin en çok duyma/işitme boyutunda olduğu, bu etkinlikler içerisinde en çok tiz ve pes kavramları, tanıdık ezgilere yer verme ve tempo çalış-malarına yer verildiği ortaya çıkmıştır. Sesleme/şarkı söyleme boyutunda tanıdık şarkıların ritim ve ezgilerini söyleyerek farklı duygularla ilişkilendirme etkinliklerinin yer aldığı ancak kendi şarkısını seçme, besteleme, mırıldanma ve farklı dinamiklerle söyleme gibi etkinliklerin kitaplarda hiç yer almadığı tespit edilmiştir. Hareket/dans boyutunda da kitaplarda yer alan görseller ve öğretmenin keman tutuşunu gözlemleme etkinlikleriyle çoğunlukla duruş tutuş çalışmalarına yer verildiği ancak hareket şarkıları ve parmak oyunlarına yeterli seviyede olmadığı ortaya çıkmıştır. Keşif/oyun boyutunda ise öğrencilerin farklı müzik türlerini, tempoları, dinamikleri keşfetmeye yönlendirecek etkinliklerin kitaplarda hiç yer almadığı ortaya çıkmıştır.
This research aims to examine the general, visual characteristics and activities in the context of their conformity to the musical development of the violin books for preschool education in Turkey. Document analysis from qualitative research methods has been used for this re-search. With criterion sampling, 11 beginner violin books written by Turkish authors for preschool violin education were examined. In data collection, the “examination form of violin books written for the pre-school period” was used. In the visual examination, the sub-headings of the pictures and texts in the books and the picture features are included. In the content analysis, the page content, certification, and class models were included. In the examination of the musical development stages, the dimensions of hearing/listening, vocalising/singing, moving/dancing, and exploring/playing were included. As a result, the activities in the books are mainly in the hearing/listening dimension, and among these activities, the concepts of high and low, and tempo exercises are primarily included. In the vocalising/singing dimension, activities such as associating the rhythms and melodies are included, but such as choosing their song, composing, and singing with different dynamics are not included in the books. In the moving/dancing dimension, it has been revealed that books primarily include pos-ture-holding exercises, but it is not at a sufficient level for action songs and finger games. In the exploring/playing dimension, it has been revealed that the activities that will lead the students to discover different music genres, tempos, and dynamics are not included in the books.