Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, cilt.11, sa.3, ss.28-37, 2023 (Hakemli Dergi)
Ders kitapları eğitimde birinci kaynak olarak kullanılmaktadır. Öğretim programlarına uygun olarak hazırlanan ders kitapları yapılandırmacı yaklaşım odaklıdır. Ders kitaplarındaki hatalar öğrenmeyi olumsuz yönde etkilemektedir. Ders kitaplarının fiziksel özellikleri, dil anlatımı, hazırlık ve değerlendirme soruları, okuma parçaları gibi unsurlar öğretim programındaki kazanımları ortaya çıkaracak yapıda olmalıdır. Araştırmada 2006 yılı ortaöğretim sosyal alanlar eğitimi (sosyoloji öğrenme alanı) dersi öğretim programına göre hazırlanmış olan ders kitaplarından Sosyoloji-1 ve Sosyoloji-2 ders kitapları incelenmiştir. İnceleme kitapların fiziksel özellikleri, içeriklerinin öğretim programına uygunluğu, dil ve anlatımı, baskı-dizgi-yazım, okuma parçaları, hazırlık soruları, değerlendirme soruları ve kaynakçası üzerine gerçekleştirilmiştir. Araştırma bu yönü ile niteldir. Araştırmada doküman incelemesi veri toplama tekniği kullanılmıştır. İncelenen kitaplarda en fazla hata baskı-dizgi-yazım alanında bulunmuştur. Ayrıca sosyoloji-2 ders kitabındaki bazı hazırlık sorularının değerlendirme sorusu niteliğinde olduğu tespit edilmiştir. Bunun yanında öğretim programında analiz ve değerlendirme düzeyinde soruların ağırlıklı olması istenirken incelenen kitaplarda değerlendirme sorularının ağırlıklı olarak bilgi ve kavrama düzeyinde kaldığı saptanmıştır.