InternationalArchitectural Research Symposium (ReseArch’xx20), Karabük, Türkiye, 18 - 21 Kasım 2020, cilt.1, sa.1, ss.167-172
Dünyanın dört bir yanındaki birçok üniversite, mimarlık programlarından mezun olacak adayları
için, sürdürülebilirlik olgusunun kavramsal ve teorik açıdan yeterli düzeyde verilmesi amacıyla
öğretim programlarını ve yöntemlerini, gerekli güncel bilgilerle değiştirmekte veya
desteklemektedir. Tasarım ve bina teknolojilerinde sürdürülebilirlik paradigmasının
gereksinimlerini karşılamak, lisans düzeyinde yaratılan farkındalığın ötesinde lisansüstü eğitimle
gelişim gösterecek, yeterli mesleki bilgi ve uzmanlık sağlayacaktır. Yapılan literatür taramalarında
lisans eğitimi için gündemde olan ve tartışılan bu konunun, lisansüstü eğitiminde yeterli düzeyde
çalışılmadığı tespit edilmiş ve gündeme getirilmek istenmiştir. Bu alan, uygulamada halen yeterli
düzeyde deneyimlenemediği için, mimari eğitim süreci ile söz konusu eksikliğin giderilmesine
yönelik çalışmaların ve bilgi birikiminin verilmesini sağlayacak bir sisteme ihtiyaç olduğu açıktır.
Çalışma kapsamında, farklı yaklaşımlar kullanılarak sürdürülebilirlik konularını müfredatlarına
adapte etmeyi büyük oranda başarabilmiş, dünyanın farklı yerlerinde faaliyet gösteren mimarlık eğitim kurumlarının ve Türkiye’de yer alan mimarlık eğitim kurumlarının yüksek lisans
düzeyindeki müfredat yapıları incelenmiştir. Hali hazırda uygulanmakta olan müfredatı, dünya
örnekleri ile karşılaştırarak durum tespiti yapılmış ve ne tür güncellemeler yapılabileceği konusunda
öneriler sunulmuştur. Amaç, sürdürülebilir mimarlık ve çevresel tasarım alanında uzmanlaşmak
isteyen lisansüstü öğrencilerinin farkındalıklarını ve gelişim düzeylerini arttırmak için dünya
örneklerinden edinilen bilgileri referans alarak, uygulanmakta olan müfredatın geliştirilmesidir.
Many universities around the world are changing or supporting their curriculum and methods with
the necessary up-to-date information to ensure that candidates who aim to graduate from their
architectural programs are taught the concept of sustainability at a sufficient level in regard to
conceptual and theoretical. Meeting the requirements of the sustainability paradigm in design and
building technologies will extend beyond the awareness created at the undergraduate level and
improve with postgraduate education. Thus, a sufficient level of professional knowledge and
expertise will be achieved. The conducted literature reviews have revealed that this subject, which
was on the agenda and discussed for undergraduate education, was not studied at a sufficient level
in graduate education and it was deemed necessary to bring this subject to the forefront. Since this
field is still not sufficiently experienced in practice, it is clear that a system is needed to provide the
works and knowledge to make up the said deficiency with the architectural education process.
Scope of study, an examination of the structures of postgraduate programs of institutions located in
Turkey and institutions that operate in various parts of the world who have managed to adapt the
subject of sustainability to their curricula to a large degree has been carried out. By comparing the
current curriculum with examples from the world, the general status was determined, and
recommendations were made on what kind of updates can be made. The objective is to improve
existing curricula by taking the information obtained from global examples as a reference for
improving the awareness and development levels of graduate students who desire to specialize in
sustainable architecture and environmental design.