50. Anayasanın Sivil ve Asker Nitelemesi Olmaz, Özgürlükçüsü Olur!.


Karaağaçlı M.

mektepli gazete, cilt.2, sa.2, ss.1-3, 2024 (Hakemsiz Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tartışma
  • Cilt numarası: 2 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: mektepli gazete
  • Sayfa Sayıları: ss.1-3
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Anayasanın Sivil  ve  Asker Nitelemesi Olmaz;

Özgürlükçüsü Olur!

Dr. Öğr. Üyesi Mustafa KARAAĞAÇLI

G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

 

1.Öndeyi

Bu çalışmada, Anayasa’nın Sivili,  Askeri Olmaz; Özgürlükçüsü  Olur! Konulu  bu  çalışmanın amacı; gündemde  ve güncelde olan Ulusal Anayasa girişimlerine  farklı bir  bakış  getirmektir.   Çalışma; İlgili alan yazın bulgularına ve yazarın postpozivitist görüşleriyle gözlemlerine dayalı oluşturulmuştur.

 

Çalışma; (1)Öndeyi, (2)Anayasa’nın İşlevi ve  Üstünlüğü, (3)Anayasa’nın Kapsamı ve Bağlayıcılığı, (4)Anayasa’nın Pratik Yaşam Yansımaları, (5)Anayasa'nın Beka Maddeleri, (6)Anayasa’da Eğitim, (7)Anayasa  Tartışmalarında;  Darbe  Anayasası Eleştirileri  ve Sivil Anayasa Güzellemeleri, (8)Anayasa Nasıl Önem ve Değer Kazanır? (9)Vargı ve Yargı alt başlıklarında raporlaştırılmıştır.

 

2.Anayasa’nın İşlevi ve  Üstünlüğü

Anayasa, ülke üzerindeki egemenlik haklarının kullanım yetkisinin içeriğinde belirtildiği şekliyle devlete verildiğini belirleyen toplumsal sözleşmelerdir (Kelsen, 1960). Anayasa,  normlar hiyerarşisine göre diğer bütün hukuki kurallardan ve yapılardan üstündür.  Eş deyişle  Anayasa, kanun, tüzük,  yönetmelik,  yönerge ve genelge nitelikli yasal metinlerin üzerindedir. Bu bağlamıyla hiçbir kanun ve yapı anayasaya aykırı olamaz. 

 

3.Anayasa’nın Kapsamı ve Bağlayıcılığı

·       Anayasa, bir devletin yönetim biçimini belirtir.

·       Toplumların ülke üzerindeki egemenlik haklarının kullanımını tanımlar.

·       Bireylerin temel haklarının hangi koşullar altında devlet düzenlemeleriyle kullanım yöntemlerini belirler.

Anayasa hükümleri, yasama, yürütme ve yargı organlarını, idare makamlarını ve diğer kuruluş ve kişileri bağlayan temel hukuk kurallarıdır. Kanunlar Anayasaya aykırı olamaz (TBMM,1987: Madde:11).

 

4.Anayasa’nın Pratik Yaşam Yansımaları

Anayasa bir ulusun sosyal, siyasal, eğitsel, ekonomik, kültürel yaşam alanlarını belirleyip düzenleyen en üst yasal metindir.

 

 Çünkü Anayasa;

·       Devletin temel örgüt yapısını gösterir.

·       Devletin  organlarını ve işleyişlerini belirler.

·       Temel hak ve özgürlükleri tanımlar.

·       Temel hak ve özgürlükleri sınırlarını çizer

 

Bu pratik yaşam  yansımalarıyla hukuk metinleridir. Toplumsal bir sözleşme niteliği taşır. Toplumsal  niteliğinde  ise toplumu  ve  devleti oluşturan kurumlardan  olan   aile, siyaset, eğitim, ekonomik ve din kurumlarında temel belirleyici Anayasa’dır (Karaağaçlı, 2021:61-76).

 

5.Anayasa'nın Beka Maddeleri

Anayasa'nın ilk üç maddesi ve devamındaki Dördüncü Madde, Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin  beka maddeleri niteliğindedir. Çünkü; ilk  üç madde; devletin şekli, cumhuriyetin nitelikleri, devletin bütünlüğü, resmi dili, bayrağı, milli marşı ve başkenti konularını içeriyor. Anılan bu konuları kapsayan “ilk  üç maddenin değiştirilemeyeceği-değiştirilemez ve hatta teklif edilemezliği” belirtiliyor (TBMM,1987:Madde:1,2,3 ve 4).

 

6.Anayasa’da Eğitim

Bireysel ve toplumsal düzeylerde davranış değiştirmede eğitim sadece bugün değil gelecektir. Yukarı satırlarda yer verilen yaşam alanlarının yani aile, siyaset, ekonomi, din ve eğitim alanlarının laiklik temelinde işleyişi de eğitim süreçleriyle sağlanabileceğinden Anayasa’da Eğitim olgusu şu kapsamıyla yer bulmaktadır:

 

“Kimse, eğitim ve öğrenim hakkından yoksun bırakılamaz. Eğitim ve öğretim, Devletin başlıca ödevlerindendir. Eğitim ve öğretim, Atatürk ilkeleri doğrultusunda, çağdaş bilim ve eğitim esaslarına göre, Devletin gözetim ve denetimi altında yapılır. Bu esaslara aykırı eğitim ve öğretim yerleri açılamaz (TBMM,1987: Madde:42)”

 

Anayasa’daki bu madde ulusal eğitimin nasıl düzenlenip yürütüleceğinin temel özelliklerini belirlerken; finansal denetime açık olmayan  toplulukların demokratik  kitle  örgütü olarak nitelenemeyeceğini, eğitim-öğretim işlerine girişemeyeceklerini  vurguluyor (Karaağaçlı, 2023).

 

“Eğitimin  salt yaşam değil,  bir hak  ve  gelecek olduğu” dikkate alınarak,  tüm Türk Ulusu’nu  ilgilendiren geleneksel  tarihsel esin kaynaklı ulusal eğitime   yeni  moda -maarif  modeli güzellemeleri (!)-  yapmadan Atatürk  ilkelerine, Cumhuriyet değerlerine ve Türkiye coğrafyasına uygun  manevi kalıp  değerleri  de  ötekileştirmeyen dayanışmacı-paylaşımcı eğitim, öğretim, ders ve  örtük  programların hazırlanıp uygulanması da  Anayasa temelinde yer bulmaktadır (Karaağaçlı, 2024).

7.Anayasa  Tartışmalarında; Darbe  Anayasası Eleştirileri  ve Sivil Anayasa Güzellemeleri (!)

Yaşamın iki temel değişkenlerinden olan (1)Durum ve (2)Zaman yaşamın her  alanında olduğu gibi Anayasa tartışmalarında  da gündeme ve güncele gelmektedir. Anayasa tartışmalarında;  ilk  adımlı gerekçe  olan  “Darbe  Anayasası”  yerine; “Sivil  Anayasa” yapma niyet  ve düşüncesi siyasal ve bilimsel bir nitelik taşımamaktadır.

·         Çünkü;  bir  Anayasanın önceliği  özgürlükler  temelinde olmalıdır.

·         Çünkü; darbe yapımı eleştirilerine dayalı  olarak yürütülen Anayasa  tartışmaları canı-cini olmayan yazılı  metine demokratik nitelik kazandıramaz.

·         Çünkü; demokrasinin temellerinden olan “itiraz edebilme” Anayasa’da yer  bulmaz  ve yaşam pratiklerine yansıtılmazsa Anayasanın yapılma  marifetinin önemi  yoktur.

·         Çünkü; varolan  Anayasa ile  “ne yapılamıyor”  da  Sivil Anayasa tartışmaları yapılıyor? Sorusunun karşılığı  da   doyurucu olamıyor. 

 

8.Anayasa Nasıl Önem ve Değer Kazanır?

Haklar özgürlükler temelinde  bir Anayasa  önem ve değer kazanır. Yasama, Yürütme  ve Yargı etkileşimindeki  güçler ayrılığı ile bir Anayasa  önem ve değer kazanır. Yasama, yürütme ve yargı kuvvetlerinin ayrı birimlerde hazırlanıp uygulanması  ve denetlenmesiyle Demokratik Devlet güçlenir. Eş  deyişle;  TBMM kanun yapar,  hükümet uygular  ve hukuk  sistemi  yargılar ise Anayasal güçler  ayrılığı somutlanır.

 

9.Vargı ve Yargı

·         Devletin  faaliyetlerini ve oluşum biçimini düzenleyen yasa metinlerin en üstü  olan Anayasanın önem  ve değeri devletin işleyişindeki denge  ve denetleme  ile kendini gösterir.

·         Keyfi ve kişisel  tercihlerle  Anayasa değer yitimine  uğrar.

·         Devletin işleyişinde israf  düzeyindeki harcamalar Anayasanın da önem ve değerini  azaltır.

·         Siyasal kültürdeki aşınmalar,  yoksulluk ve yolsuzluk olguları da  bir Anayasanın önem ve değerini  azaltır.

·         Hipermerkeziyetçi yönetim  anlayışı  da bir Anayasanın önem ve değerini  azalttığından  yeni  bir Anayasa hazırlığından önce; özgürlükler,  katılımcılık  ve kuvvetler  ayrılığı temelinde Anayasa uygulanmalıdır.

 

Kaynaklar

Karaağaçlı, M. (2021). Eğitimin Sosyolojisi. İkinci Yazım İkinci  Basım. 2021. Ankara: Kitapçı Basımevi Yayıncılık Dağıtım Tasarım San Tic. Ltd. Şti. Matbaa Sertfika No: 41356. ISBN No:978-605-62357-9-5. Bandrol Seri Aralıkları: THG-PRH 620851-620870.

Karaağaçlı, M. (2023). Finansal Yapıları Denetime Açık  Olmayan  Sivil Toplu Kuruluşu Olarak Nitelenemez! http://www.mektepligazete.com. 21 Eylül 2023.

Karaağaçlı, M. (2024). TC MEB 2024 Yılı Yeni Taslak Öğretim Programlarının Defoları. http://www.mektepligazete.com. 04.05  2024.

Kelsen, H.  (1960). Pure Theory of Law. Theorist Hans Kelsen, first published in German in 1934 as Reine Rechtslehre, and in 1960 in a much revised.

TBMM,(1987). Türkiye Cumhuriyeti Anayasası. Ankara: TBMM. Vakfı Ofset Tesisleri.

_______

Erişim ve İletişim

Dr.  Öğr. Üyesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr. Üyesi.

e-posta         : mkara@gazi.edu.tr  

ORCID          : https://orcid.org/0000-0003-3488-1021

Web         (1): w3.gazi.edu.tr/~mkara 

Web         (2): https://avesis.gazi.edu.tr/mkara

Web         (3): www.yurtspor.com

Web         (4): www.mektepligazete.tebeşir

Web         (5): www.mektepligazete.köşe yazıları

Facebook  (1): Kirizma
Facebook  (2): Mustafa Karaağaçlı
X                 : M_Karaagacli_
İnstagram    : mustafakaraagacli1