COVID-19 DÖNEMİNDE ELEKTRONİK DENETLEMESİSTEMLERİYLE KESİLEN CEZALARIN İNCELENMESİ


Sezgin S. M., Arıkan Öztürk E.

III. INTERNATIONAL CONFERENCE ON COVID-19 STUDIES, Ankara, Türkiye, 25 - 27 Aralık 2020, ss.30-34

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.30-34
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

2019 yılının son haftalarında Çin’in Vuhan kentinde ilk bulgularını gördüğümüz ve kısa zamanda tüm dünyayı etkisi altına alan yeni tip koronavirüs (COVID-19) salgını milyonlarca kişiye bulaşmış ve 2020 yılı Eylül ayı itibariyle 1 milyondan fazla insanın hayatını kaybetmesine sebep olmuştur. Tüm dünya ülkeleri ekonomik ve sosyal açıdan bu pandemiden son derece olumsuz etkilenmiştir. Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de, günlük yolculukların sayısı, yolculukların gerçekleştiği saat, yolculuk süresi, yolculuk türü gibi yolculuk davranışlarında değişiklikler meydana gelmiştir. Salgının vurucu gücünün toplum tarafından fark edilmesiyle, yaygın şekilde kalabalık ortamlardan kaçınma davranışı gelişmiş ve bu durum toplu taşım kullanımının büyük oranda azalmasına neden olmuştur. Toplu taşımla gerçekleştirilemeyen bu yolculuklar da bireysel ulaşıma kayarak, trafikteki bireysel ulaşım oranını artırmıştır. Bu artışla birlikte; uzaktan eğitime geçilmesi, esnek çalışma saati uygulamaları, sokağa çıkma kısıtlamaları gibi yaşamsal değişiklikler neticesinde trafikteki araç sayısında azalmalar da meydana gelmiştir. Bu çalışmada; trafik akışının kontrolü ve ulaşım optimizasyonun yapılması, trafikte düzeni bozan araçlardan kaynaklanan kazaların önlenerek can ve mal emniyetinin sağlanması amacı ile geliştirilmiş olan Elektronik Denetleme Sistemleri (EDS) ile kesilen cezaların, araç sayı ve türlerinin, Covid19 Pandemi sürecindeki değişimi incelenmektedir. Bu doğrultuda; 13 Ocak 2020 ve 24 Mayıs 2020 tarihleri arasında, İstanbul ili Küçükçekmece ilçesi Küçükçekmece köprüsü Edirne istikameti üzerindeki EDS sisteminden alınan veriler analiz edilmiş, pandemi öncesi (13 Ocak 2020 - 10 Şubat 2020) ve pandemi süreci (26 Nisan 2020-24 Mayıs 2020) durumlarına ait, EDS noktasından geçiş yapan araç sayıları, araç türleri ve hız ihlallerindeki değişim ortaya konulmuştur. Çalışmada pandemi öncesi ve pandemi süreci için kesit alınan tarihler arasında EDS noktasından geçiş yapan araçların sayısında %8,52’lik düşüş söz konusudur. Pandemi öncesinde kesit alınan tarih aralığında belirlenen elektronik denetim noktasından geçiş yapan araçların; %57,84’ü otomobil sınıfında, 36,02’si ticari sınıfta, %6,14’ü ise özel amaçlı ve kamu sınıfında yer alan araçlara aittir. Otomobil sınıfında yer alan araçların pandemi öncesi dönemde %10 ila %30 arasında hız sınırını aşan araç oranı %0,47’dir. %30 ila %50 arasında hız aşımı yapan araç oranıysa %0,18’dir. Hız sınırını %50’den fazla aşan araç oranı %0,09’dur. Ticari sınıftaysa bu oranlar, %10-%30 aşımda %0,42, %30- %50 arası aşımda %0,14, %50’den fazla aşım için %0,04’dir. Pandemi süreci içerisinde belirlenen tarih aralığında aynı elektronik denetim noktasından geçiş yapan araçların; %60,76’sı otomobil sınıfında, %33,19’u ticari sınıfta, %6,05’ı ise özel amaçlı ve kamu sınıfında yer alan araçlara aittir. %60,76’lık bölümü teşkil eden otomobil sınıfındaki araçların %0,28’i hız sınırını %10 ila %30 arası aşarken %0,13’lük bölüm ise hız sınırını %30 ila %50 arasında aşmıştır. Hız sınırını %50’den fazla aşan araç oranı ise %0,05’dir. Yine ticari sınıf için bu oranlar, %10-%30 arası aşımda %0,14, %30- %50 arası aşımda %0,10, %50’den fazla aşım için %0,01’dir.


The new type of coronavirus (COVID-19) epidemic, which we saw the first in Wuhan, China in the last weeks of 2019 and affected the whole world in a short time, infected millions of people and caused more than 1 million people to die when September 2020. All the countries of the world have been affected by this pandemic in economic and social terms. In Turkey, as all the world, the number of journey day which occurred hours of journey, journey time, changes in behavior, such as type of cruise trip has occurred. With the realization of the striking power of the epidemic by the society, the behavior of avoiding crowded environments has developed widely, and this has led to a significant decrease in the use of public transportation. These trips, which cannot be carried out by public transport, have also increased the rate of individual transportation in traffic by shifting to individual transportation. With this increase; As a result of vital changes such as the transition to online education, flexible working hours, curfews, there has been a decrease in the number of vehicles in traffic. In this study; Electronic Detection Systems (EDS), which were developed with the aim of controlling traffic flow and optimization of transportation, preventing accidents caused by vehicles disrupting the order in traffic and ensuring the safety of life and property, research the change of fines, number and types of vehicles in the Covid19 Pandemic process. In this direction; Between 13 January 2020 and 24 May 2020, the data received from the EDS system on the Küçükçekmece bridge of Istanbul province Küçükçekmece district Edirne direction were analyzed. The changes in the number of vehicles crossing the EDS point, vehicle types and speed violations regarding the pre-pandemic (13 January 2020 - 10 February 2020) and pandemic period (26 April 2020 - 24 May 2020) conditions have been demonstrated. There is a decrease of 8.52% in the number of vehicles passing through the EDS point compare to dates before pandemic. Vehicles passing through the electronic detection point determined within the date range of the section before the pandemic; 57.84% belongs to automobile class, 36.02% to commercial class, 6.14% to special purpose and public class vehicles. In the pre- pandemic period, the rate of vehicles in the automobile class exceeding the speed limit between 10% and 30% is 0.47%. The rate of vehicles that over speed limit between 30% and 50% is 0.18%. The rate of vehicles exceeding the speed limit by more than 50% is 0.09%. In commercial class, these rates are 0.42% for 10% -30%, 0.14% for 30-50%, 0.04% for more than 50% excess. Vehicles passing through the same electronic checkpoint within the specified date range during the pandemic process; 60.76% belongs to automobile class, 33.19% to commercial class, 6.05% to special purpose and public class vehicles. The ratio of the automobile class to all vehicles is 60.76%. 0.28% of automobile class exceed the speed limit by 10% to 30%, while 0.13% exceeds the speed limit by 30% to 50%. The rate of vehicles exceeding the speed limit by more than 50% is 0.05%. For commercial class, these rates are 0.14% for 10-30%, 0.10% for 30-50% and 0.01% for more than 50% excess.