Journal of Theoretical Educational Science, cilt.14, sa.3, ss.476-497, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada öğretmenlerin bilişim teknolojilerinin etik kullanımına ilişkin eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi
amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde öğretmenlerin bilişim teknolojilerinin etik kullanımına ilişkin eğitim ihtiyaçları
düzeyleri ve eğitim ihtiyaçlarının cinsiyet, öğretim kademesi, kıdem, branş ve eğitim düzeylerine göre farklılaşması
durumu araştırılmıştır. Çalışma kapsamında farklar yaklaşımı ve normatif ihtiyaç türü kullanılmıştır. Araştırmada
betimsel araştırmalardan tarama modeli tercih edilmiştir. Veriler, Baysan ve Çetin (2019) tarafından geliştirilen
“Eğitimde Bilişim Teknolojilerinin Etik Kullanımı Ölçeği” ile toplanmış, elde edilen veriler istatistik yazılımları
aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırma Afyonkarahisar il merkezinde devlet okullarında görev yapan 745 öğretmen
ile gerçekleştirilmiştir. Örneklem grubu tabakalama ve basit tesadüfi yöntemle belirlenmiştir. Okullar ilkokul,
ortaokul, imam hatip ortaokulu ve lise olmak üzere tabakalanmıştır. Her bir tabakadan kura ile belirlenen okullardaki
tüm öğretmenlere ulaşılması hedeflenmiştir. Katılımcıların yarıdan fazlası % 55.5 oran ile kadın öğretmenlerden
oluşmaktadır. Beş ana branşta görev yapan öğretmenlerden veriler toplanmıştır. Analiz sonuçlarına göre
öğretmenlerin % 22.8’i Habersiz Takip, % 14.5’i İletişim, % 9.4’ü Güven ve Materyal alt boyutlarında etik eğitime
ihtiyaç duyduğu söylenebilir. Gizlilik ve Erişebilirlik ismi verilen alt boyutlarda eğitim ihtiyacı öğretmenlerin
yaklaşık % 1’lik bir kısmına gerekmektedir. Bilişim teknolojilerinin etik kullanımı konusunda öğretmenlerin bazı
bağımsız değişkenlere göre alt boyutlarda anlamlı farklılıkları olduğu tespit edilmiştir. Sonuçlar, öğretmenlerin
beklenenden daha az etik eğitime ihtiyaç duyduğunu göstermektedir.